Jeronimo Martins: Biedronka ma 17 centrów dystrybucyjnych, o powierzchni 490 tysięcy mkw

Dzięki zaawansowanym procesom logistycznym i zgranemu zespołowi, każdego dnia świeże produkty Biedronki trafiają do ponad 3730 sklepów w całym kraju, w których codziennie zakupy robi ponad 5 milionów klientów.

„Nasza sieć logistyczna należy do największych w Polsce, dlatego kluczowe jest, aby wszystkie elementy działania w tym obszarze były zoptymalizowane i działały jak najsprawniej. Zgodnie z naszymi wartościami polegamy na sobie i działamy zespołowo, co w dziale logistyki jest szczególnie ważne, aby móc dostarczyć towary do naszych sklepów i spełnić oczekiwania ponad 5 milionów naszych klientów dziennie.” – mówi Michał Brzęczek, Dyrektor ds. Doskonalenia Operacji Logistycznych w sieci Biedronka

Liczby, które robią wrażenie

Na system logistyczny firmy składa się 17 centrów dystrybucyjnych o łącznej powierzchni przekraczającej 490 tysięcy metrów kwadratowych, w których pracuje ponad 8300 osób. Rocznie flota Biedronki – licząca 1930 naczep i 240 specjalistycznych samochodów-chłodni – pokonuje aż 184,3 miliona kilometrów, dostarczając ponad 2 miliony palet towaru. Tylko w 2024 roku zrealizowano ponad 70 tysięcy kursów, co przekłada się na średnio 15,3 miliona kilometrów miesięcznie. Wszystko to możliwe jest dzięki zaawansowanym systemom informatycznym, które pozwalają monitorować zapasy, śledzić zapotrzebowanie i optymalizować transport.

Dodatkowo w roku 30-lecia Biedronki w Polsce, aby jeszcze lepiej zorganizować dostawy do sklepów, sieć planuje otwarcie kolejnego nowoczesnego centrum logistycznego, tym razem w Sokołowie Małopolskim na Podkarpaciu. Zatrudnienie znajdzie w nim kilkaset osób, co jest bardzo znaczącą liczbą dla lokalnej społeczności.

Zarządzanie zapasami i magazynowanie – precyzja i technologia

Skala operacji Biedronki wymaga nie tylko ogromnej powierzchni magazynowej, ale też perfekcyjnej organizacji. Dlatego kluczową rolę odgrywa zintegrowany system zarządzania zapasami, który w czasie rzeczywistym monitoruje poziomy towarów w magazynach i na podstawie danych sprzedażowych z każdego sklepu planuje uzupełnienia. Dzięki temu firma minimalizuje ryzyko braków oraz nadmiaru towarów, optymalizując jednocześnie koszty. W codziennej pracy zespoły logistyczne wykorzystują zaawansowane narzędzia IT, umożliwiające nie tylko śledzenie stanu magazynowego, ale również planowanie dostaw. Magazyny Biedronki są projektowane z myślą o efektywności i bezpieczeństwie – towary przechowywane są zgodnie z precyzyjnymi wytycznymi, a dostawy muszą spełniać wysokie standardy, m.in. dotyczące oznakowania palet etykietami SSCC zgodnymi z międzynarodowym standardem GS1. Współpraca z instytucjami takimi jak Sieć Badawcza Łukasiewicz oraz GS1 Polska pozwala firmie na stałe udoskonalanie wytycznych logistycznych i ich wdrażanie u dostawców.

Ekologia i efektywność na jednym torze

Dbałość o środowisko to kolejny istotny aspekt logistyki Biedronki. Od lat firma realizuje model backhaulingu, który pozwala na powrót ciężarówek z towarem od dostawców, eliminując puste przebiegi i tym samym ograniczając emisję CO₂ – w 2024 roku redukcja wyniosła aż 5,3 tysiąca ton. Równolegle logistyka firmy przeszła dalszą cyfryzację – we wszystkich magazynach wdrożono system Routyn, wspomagający planowanie tras i lepsze wykorzystanie ładowności pojazdów. Sieć zainwestowała także w odnawialne źródła energii, montując jak dotychczas panele fotowoltaiczne na dachach dziewięciu centrów dystrybucji.

E-commerce w nowym wymiarze

Nowym wyzwaniem dla logistyki stał się dynamiczny rozwój kanału e-commerce, czyli sklepu internetowego Biedronka Home. Oferując ponad 5000 produktów i realizując dostawy bezpośrednio do klientów, firma musiała przystosować swoje procesy nie tylko do większej elastyczności, ale i do obsługi transportu morskiego czy lotniczego. Podczas jednej z akcji promocyjnych w 2024 roku liczba zamówień w ciągu jednego dnia wzrosła aż siedemnastokrotnie względem dnia poprzedniego.

Uznanie za zrównoważony rozwój

W uznaniu dla zrównoważonego podejścia do logistyki, 15 kwietnia w Światowym Dniu Logistyki Biedronka odebrała drugą gwiazdkę prestiżowego certyfikatu Lean&Green – za redukcję emisji dwutlenku węgla o 12% w latach 2021–2023. To dowód na to, że logistyka w Biedronce to umiejętne połączenie skali z odpowiedzialnością za otaczające nas środowisko.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz