Sieć drogerii Hebe, należąca do Grupy Jerónimo Martins, zakończyła I kwartał 2025 roku z dynamicznym wzrostem sprzedaży, ale przy spadku rentowności. Wzrost obrotów nie przełożył się na wynik operacyjny, co było efektem intensywnych działań promocyjnych i inwestycji cenowych, które obniżyły marże. Hebe kontynuowało rozwój sieci sklepów – otworzono cztery nowe placówki w Polsce oraz jedną w Czechach.
W ujęciu nominalnym sprzedaż Hebe wzrosła o 11,9% rok do roku, osiągając 145 milionów euro. W lokalnej walucie dynamika wzrostu wyniosła 8,5%, co oznacza, że sieć kontynuowała ekspansję rynkową i skutecznie przyciągała nowych klientów. Porównywalna sprzedaż (LFL) wzrosła o 1,9%, co w obecnych realiach rynkowych – charakteryzujących się dużą wrażliwością konsumentów na ceny – należy uznać za pozytywny wynik.
Spadek EBITDA i rentowności
Pomimo wzrostu sprzedaży, EBITDA Hebe spadła o 57,4%, do 3 milionów euro. W lokalnej walucie spadek wyniósł aż 58,7%. Marża EBITDA obniżyła się z 5,4% w I kwartale 2024 roku do 2% obecnie. Powodem był przede wszystkim silny nacisk na konkurencyjność cenową, co doprowadziło do tzw. deflacji wewnętrznej – czyli celowego obniżania cen dla zwiększenia wolumenu sprzedaży.
Jak podkreślono w raporcie spółki, „strategia wzmacniania inwestycji cenowych wpłynęła negatywnie na marże”, choć umożliwiła zwiększenie udziału w rynku i wolumenu sprzedaży.
Ekspansja w Europie Środkowo-Wschodniej
W I kwartale 2025 roku Hebe kontynuowało rozwój sieci sklepów – otworzono cztery nowe placówki w Polsce oraz jedną w Czechach. Na koniec marca firma miała 380 sklepów w Polsce, cztery w Czechach i dwa na Słowacji, co oznacza postępującą ekspansję zagraniczną marki.
Wyniki Grupy Jerónimo Martins
Cała Grupa Jerónimo Martins, do której należą m.in. Biedronka, Hebe i Pingo Doce, odnotowała wzrost sprzedaży o 3,8%, do 8,4 miliarda euro w I kwartale 2025 roku (1,9% wzrostu przy stałych kursach walut). EBITDA wzrosła również o 3,8%, do 528 milionów euro, a marża EBITDA wyniosła 6,3% – identycznie jak w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Zysk netto osiągnął 127 milionów euro, co oznacza wzrost o 31,4% rok do roku, choć po wyłączeniu efektów jednorazowych (takich jak fundacja Jerónimo Martins) był niższy o 6,1% względem Q1 2024.
Biedronka – stabilizacja po intensywnym 2024 roku
Największa spółka w Grupie – Biedronka – utrzymała stabilną pozycję mimo wymagającego otoczenia. Sprzedaż wzrosła o 3,4% do 5,9 miliarda euro, ale porównywalna sprzedaż (LFL) spadła o 3,5%, głównie przez niekorzystny efekt kalendarzowy (Święta Wielkanocne wypadły w II kwartale) oraz bardzo mocną bazę z 2024 roku.
EBITDA Biedronki wzrosła o 3,9%, osiągając 461 milionów euro, a marża EBITDA wyniosła 7,7%, czyli tyle samo, co rok wcześniej. W ciągu trzech miesięcy sieć otworzyła 56 nowych sklepów (netto: +50) i przeprowadziła 27 remontów placówek.
„W obliczu niepewności geopolitycznej i rosnących kosztów operacyjnych, wyniki Grupy pokazują skuteczność naszych modeli biznesowych. Pomimo presji na marże i ostrożności konsumentów, osiągnęliśmy stabilne rezultaty” – podsumował Pedro Soares dos Santos, prezes Grupy Jerónimo Martins.