komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
[RAPORT] JLL: parki handlowe nadal dominującym formatem w obszarze nowych inwestycji

Dobre warunki gospodarcze sprzyjają inwestowaniu w nieruchomości handlowe. W lipcu w budowie znajdowało się ponad 600 tysięcy metrów kwadratowych tego typu powierzchni. Jak wynika z najnowszego raportu JLL aż 90 proc. z tego zasobu to parki handlowe i centra convenience, powstające w średnich i małych miastach. Podczas targów #scf2025fall eksperci JLL – Dagmara Filipiak i Maciej Kotowski – przedstawią szczegółową analizę trendów na rynku retail w Polsce.
Polska gospodarka pozostaje odporna na makroekonomiczne wstrząsy i jest jednym z unijnych liderów, jeśli chodzi o wzrost gospodarczy. Według Oxford Economics, w ciągu najbliższych trzech lat skumulowany wzrost PKB ma wynieść 9,8 proc. w porównaniu do 3,6 proc. dla strefy euro. Podobnie wyglądają prognozy dla handlu detalicznego – przewidywany wzrost sprzedaży w latach 2025-27 to 9,1 proc. przy 5,2 proc. w krajach Europy Zachodniej. Pod kontrolą zdaje się być inflacja.
Choć aktualne prognozy na rok 2025 (3,6 proc.) wciąż przewyższają cel inflacyjny NBP (2,5 proc.), przy utrzymaniu restrykcyjnej polityki pieniężnej może on zostać osiągnięty już w 2027 roku. Wszystkie te czynniki, w połączeniu z pozytywnymi nastrojami konsumentów i konsekwentnie rosnącą siłą nabywczą sprawiają, że deweloperzy specjalizujący się w projektach handlowych nie mają obaw przed uruchamianiem nowych projektów
Popyt i podaż: głównie retail parki, zazwyczaj w małych miastach
W pierwszej połowie 2025 r. polski rynek nieruchomości handlowych powiększył się o 170 600 m kw. powierzchni handlowej. Wśród nowych projektów wciąż dominują parki handlowe i centra convenience, które odpowiadały odpowiednio za 58 proc. i 14 proc. nowej podaży. Średnia powierzchnia nowego otwarcia w tym okresie wynosiła 6 640 m kw GLA i była o 8 proc. mniejsza w porównaniu z otwarciami z 2024 r.
Segment klasycznych centrów handlowych nie odnotował nowych otwarć. Wartym uwagi wydarzeniem było jednak otwarcie Designer Outlet Kraków o powierzchni najmu wynoszącej 19 000 m kw. To pierwsze centrum typu outlet od czasu uruchomienia Factory Gliwice w 2019 r.
Choć wynik ten był około 20 proc. niższy od 5-letniej średniej dla tego okresu, nie oznacza to bynajmniej spowolnienia. Wprost przeciwnie, rynek handlowy wykazuje dynamiczny wzrost z ponad 600 000 m kw. w budowie na początku lipca. Co więcej, około 450 000 m kw. z tej powierzchni ma zostać ukończone jeszcze do końca tego roku.
„Małe i średnie miasta pozostają głównym kierunkiem ekspansji deweloperów retailowych. Aż 70 proc. nowej podaży oddano w mniejszych aglomeracjach, poniżej 100 tys. mieszkańców. Ponad 100 000 m kw. powstało w jeszcze mniejszych ośrodkach, liczących mniej niż 50 tys. mieszkańców. Spodziewamy się, że w najbliższej przyszłości trend ten będzie się jeszcze umacniał – z będących w budowie 602 tys. m kw. nowych powierzchni, większość powstanie w małych miastach. 90 proc. z realizowanych obecnie obiektów to parki handlowe i centra convenience” – komentuje Dagmara Filipiak, Head of Retail Leasing, JLL.
Rynek inwestycyjny: rekordowa aktywność kupujących
„W 2024 roku wolumen inwestycji handlowych osiągnął około 1,6 miliarda euro, co stanowiło najlepszy wynik od 2019 roku. Złożyło się jednak na niego kilka transakcji sprzedaży dużych centrów handlowych. W pierwszej połowie 2025 roku właścicieli zmieniały głownie parki handlowe. Aktywność inwestorów pozostała jednak na wysokim poziomie – w okresie tym zawarto rekordową liczbę aż 23 transakcji, z czego parki handlowe były przedmiotem aż 16 z nich” – mówi Agnieszka Kołat, Head of Retail Investment, JLL.
Największą transakcją odnotowaną w pierwszej połowie 2025 r. była sprzedaż Portfela A-Centrum, składającego się z 10 parków handlowych o całkowitej powierzchni najmu około 30 000 m kw. Od Grupy BHM nabył go My Park, debiutujący na polskim rynku nieruchomości komercyjnych inwestor z Czech.
Z kolei największą pojedynczą transakcją parku handlowego była sprzedaż Power Park Olsztyn przez EPP izraelskiemu inwestorowi BIG Poland. Obiekt ten oferuje prawie 33 000 m kw. powierzchni najmu i zlokalizowany jest w sąsiedztwie Galerii Warmińskiej, tworząc główną destynację handlową dla regionu.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter