Zarejestruj się na SCF 2025 Fall!

[WYWIAD] Wojciech Oksiński, InPost: nasze maszyny generują dodatkowy ruch

Usytuowanie naszych maszyn w pobliżu obiektów handlowych przyciąga dodatkowy ruch, co przekłada się na korzyści dla najemców i lokalnych sklepów – w rozmowie z SCFNews | Retailnet.pl mówi Wojciech Oksiński, Kierownik Działu Ekspansji, InPost. InPost jest wystawcą targów #scf2025fall, które odbędą się w Warszawie, w dniach 24-25 września tego roku.

Wydaje się, że InPost nie wymaga przedstawiania, ale zacznijmy jednak od takiej krótkiej wizytówki firmy.

InPost to lider nowoczesnych usług logistycznych i pierwsza firma w Polsce, która stworzyła sieć automatów Paczkomat® – samoobsługowych urządzeń do nadawania i odbierania przesyłek, czynnych 24/7. Jednym z celów naszej firmy jest tworzenie świata prostych rozwiązań, opartych na zaawansowanych technologiach, wiedzy, pasji i kreatywności polskich inżynierów oraz specjalistów.

Na ilu rynkach InPost jest obecny i jaką infrastrukturą dysponuje?

Jesteśmy obecni na 9 rynkach: w Polsce, Wielkiej Brytanii, Francji, Portugalii, Włoszech, Hiszpanii i Beneluxie. Mamy ponad 88 600 punktów OOH, z czego przeszło 54 300 stanowią urządzenia Paczkomat – w tym ponad 27 tys. w Polsce i ponad 27 300 na pozostałych rynkach. Dynamiczny rozwój jest dla nas priorytetem.

Jak InPost wybiera lokalizacje dla swoich urządzeń?

Nie skupiamy się jedynie na dużych miastach. Chcemy być blisko naszych klientów, niezależnie od miejsca zamieszkania. Nasza strategia opiera się na dostępności – statystycznie dążymy do tego, aby każdy miał Paczkomat® w odległości do 7 minut pieszo. Oprócz tego, lokujemy maszyny w punktach usług łączonych, takich jak galerie handlowe, supermarkety, stacje benzynowe.

Jakie niestandardowe lokalizacje posiada InPost?

Jako firma wychodzimy poza schematy. Dostarczamy wartość różnorodnym grupom klientów, dlatego realizujemy projekty takie jak współpraca ze szpitalami, gdzie ułatwiamy dostarczanie paczek pacjentom, czy lotniskami, gdzie stworzyliśmy unikalną usługę dla przedmiotów nielotów, które można nadać na lotnisku. Współpracujemy również z deweloperami już na etapie projektowania przestrzeni, aby uwzględnić maszyny Paczkomat® w planach zagospodarowania.

InPost to nie tylko maszyny zewnętrzne. Rozwijacie również sieć urządzeń wewnątrz budynków. Jak to wygląda?

Tak, mamy ponad 700 urządzeń wewnętrznych w Polsce, w tym 268 w lokalach własnych i ponad 330 w punktach handlowych. Ta liczba stale rośnie, zwiększając naszą dostępność i wygodę dla klientów.

Dlaczego współpraca z parkami handlowymi jest dla Was ważna?

Współpraca z centrami i sieciami handlowymi pozwala nam dalej poprawiać nasze wyniki i utrzymywać wysoki poziom satysfakcji klientów. Według najnowszych badań Kantar 99% internautów wskazało InPost jako najlepiej rozpoznawalną markę dostarczającą przesyłki, a 95% korzystało z naszych usług w ciągu ostatnich 3 miesięcy. Wierzymy, że lokalizowanie urządzeń blisko usług łączonych pozwala nam osiągać tak dobre wyniki.

Co sprawia, że warto współpracować z InPost? Jakie korzyści oferujecie swoim partnerom biznesowym?

Obecność urządzenia Paczkomat w danej lokalizacji to nie tylko komfort dla użytkowników, ale też przewaga konkurencyjna dla partnera. Usytuowanie maszyn w pobliżu obiektów handlowych przyciąga dodatkowy ruch, co przekłada się na korzyści dla najemców i lokalnych sklepów. Według opinii naszych partnerów, przy odbiorze przesyłek obserwują realny wzrost obrotów. Dlatego współpraca z nami to nie tylko korzyści finansowe wynikające z czynszu, ale przede wszystkim zwiększony ruch i potencjał sprzedażowy. Zadowolenie naszych partnerów potwierdza wskaźnik 50 NPS – najwyższy spośród wszystkich badanych marek pod względem satysfakcji i lojalności klientów biznesowych.

Jakie nowości wprowadził InPost ostatnio na rynek?

Wprowadziliśmy innowacyjne rozwiązania pozwalające na jeszcze lepsze zarządzanie emisją światła. Nowością są Appkomaty, czyli urządzenia, obsługiwane wyłącznie za pomocą aplikacji mobilnej, a ponieważ nie posiadają ekranu, zużywają one mniej prądu. Warto również podkreślić, że nasza aplikacja to zintegrowane centrum zarządzania przesyłkami. Umożliwia zdalne otwieranie skrytek, śledzenie przesyłek, nadawanie paczek bez etykiety i korzystanie z funkcji InPost Pay.

Jak InPost podchodzi do ESG?

ESG to integralna części naszego modelu biznesowego, a nie odrębna inicjatywa. Zrównoważony rozwój traktujemy jako proces wymagający głębokiej transformacji i integracji zasad ESG z każdym aspektem naszej działalności – od doświadczeń klientów, przez budowanie zaufania do marki i rozwój zgodny ze standardami rynkowymi oraz wymogami legislacyjnymi, aż po troskę o pracowników.

Dlatego nieustannie inwestujemy w innowacyjne technologie, optymalizujemy logistykę i realizujemy projekty, które mogą przyczyniać się do zmniejszania naszego wpływ na środowisko. Naszym celem jest tworzenie długoterminowej wartości, oferując wysokiej jakości usługi out-of-home, a priorytetem jest dostosowywanie tych usług do zmieniających się oczekiwań klientów i partnerów biznesowych, czy otoczenia prawnego. Aktywnie monitorujemy zmieniający się krajobraz ESG, dążąc do bycia liderem branży i kształtując przyszłość logistyki w oparciu o holistyczne podejście do aspektów: środowiskowego, społecznego i ekonomicznego. Jednocześnie stale uczymy się, jak komunikować nasze podejście i projekty, aby zapraszać do dialogu na temat ESG wszystkich odbiorów naszych działań: klientów, partnerów biznesowych, pracowników i społeczności.

InPost

InPost (AEX: INPST) to lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie. Założony przez Rafała Brzoskę InPost to obecnie wiodąca platforma dostaw dla e-commerce, która zrewolucjonizowała rynek przesyłek w Polsce. Pierwsze urządzenia Paczkomat® pojawiły się w Krakowie w 2009 roku i bardzo szybko stały się nieodłącznym elementem zakupów internetowych oraz gwarancją szybkości i wygody.

Grupa InPost na koniec Q1 2025 roku dysponowała ponad 83 000 punktami out-of-home, w tym ponad 50 000 nowoczesnych urządzeń Paczkomat i ponad 33 000 punktów PUDO w 9 krajach (Wielka Brytania, Francja, Polska, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Luksemburg, Holandia). InPost świadczy także usługi kurierskie i fulfillment dla sprzedawców e-commerce, współpracując z około 100,000 e-sprzedawców. Tylko w ciągu 2024 roku firma obsłużyła ponad miliard przesyłek, a w Q1 2025 r. wolumen paczek wyniósł 272 mln (+12% r/r).

SCF 2025 Fall
Dołącz do 1600+ uczestników!