komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
Eurocash kontynuuje proces restrukturyzacji swojego portfolio

Grupa Eurocash kontynuuje proces optymalizacji swojej sieci Delikatesy Centrum. W pierwszej połowie 2025 roku zamknięto 35 nierentownych sklepów – 19 w pierwszym kwartale i kolejne 16 w drugim. Decyzja ta wiązała się z jednorazowym kosztem około 9 mln zł, jednak ma przynieść wymierne efekty finansowe.
Zamknięcie placówek przełoży się na oszczędności szacowane na 19 mln zł rocznie, z czego już w drugim kwartale zrealizowano blisko 8,6 mln zł. Restrukturyzacja ma na celu zwiększenie rentowności całej sieci i skoncentrowanie się na tych lokalizacjach, które mają największy potencjał rozwoju.
Eurocash prowadzi równocześnie szerszą strategię modernizacji i inwestycji. Do końca 2025 roku planowane są nakłady rzędu 40 mln zł na rozwój sklepów i działania marketingowe. Firma inwestuje również w kanały cyfrowe, takie jak Frisco.pl, które odgrywają coraz większą rolę w zakupach spożywczych Polaków.
Przykładem skuteczności podobnej strategii jest marka Duży Ben – sieć sklepów alkoholowych, która po serii zamknięć w pierwszym kwartale 2025 roku osiągnęła dodatnią rentowność.
Mimo zamknięć, sieć Delikatesy Centrum pozostaje znaczącym graczem na rynku. Na koniec 2024 roku liczyła blisko 1 392 placówki, a w połowie 2025 roku działa ich wciąż ponad 1,3 tys..
Zmiany prowadzone przez Grupę Eurocash mają na celu dostosowanie sieci do nowych realiów rynkowych i oczekiwań klientów, przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności biznesowej.
Spadają przychody, ale wzrasta EBITDA
W drugim kwartale 2025 roku Grupa Eurocash odnotowała spadek przychodów o 1,2% r/r, osiągając poziom 7,9 mld PLN, co stanowi wynik lepszy niż rynek hurtowy (WRM[1]), który zmniejszył się w tym samym okresie o 3,5% r/r. Wzrost EBIT Grupy o 24%r/r, do poziomu 82 mln PLN, czy wzrost rentowności EBITDA z 2,7% do 3,0%, są efektem utrzymania dyscypliny kosztowej oraz wdrożonych działań optymalizacyjnych, potwierdzających skuteczność podejmowanych inicjatyw w ostatnich kwartałach.
Po raz pierwszy segment projektów wzrostowych (Frisco, Duży Ben) osiągnął dodatni wynik EBITDA w kwartale (2m PLN vs –5m PLN r/r), co odzwierciedla skuteczne działania na rzecz poprawy rentowności obu spółek. Marża brutto w Grupie na stabilnym r/r poziomie 12,8%. Skorygowana EBITDA o zdarzenia jednorazowe (9m PLN – zamknięcia 19sklepów Delikatesy Centrum) wzrosła 9% r/r do poziomu 239m PLN.
Pomimo słabszej kontrybucji segmentu Cash & Carry zysk EBITDA na działalności hurtowej wzrósł do 198m(+6% r/r). W segmencie detalicznym spadek zysku EBITDA do 57m PLN (-23% r/r) na co wpływ miały koszty zamknięcia nierentownych placówek. Zadłużenie netto spółki spadło do poziomu 368m PLN (wskaźnik ND/LTM EBITDA utrzymał się na stabilnym poziomie 0,89 w 2 kw. 2025 w porównaniu do 0,87 w 2 kw. 2024).
W pierwszym półroczu 2025 r. Grupa kontynuowała redukcję kosztów, co przełożyło się na spadek kosztów o 52m PLN r/r. Ponadto zrealizowany został intensywny program redukcji stanów magazynowych i poprawy cyklu konwersji gotówki o 3 dni w porównaniu do 2 kw. 2024 r.
„Utrzymujemy koszty pod ścisłą kontrolą, co widać na zysku EBIT, biorąc pod uwagę niższe przychody i płaską marże brutto, a praca na kapitale obrotowym pozwala nam uwalniać gotówkę” – mówi Piotr Nowjalis, CFO Grupy Eurocash.