komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
komercjalizacja i zarządzanie centrami handlowymi
[WYWIAD] Ewa Karska, Carrefour: to był dla nas intensywny rok

W ubiegłym roku podpisaliśmy 58 nowych umów najmu na ponad 13500 mkw. GLA oraz przedłużyliśmy 156 umów, co pozwoliło zabezpieczyć na kolejne lata 5900 mkw – w rozmowie z SCF News | Ratailnet.pl mówi Ewa Karska, dyrektor galerii handlowych Carrefour.
Firma jest wystawcą targów #scf2025fall, które odbędą się we wrześniu tego roku, na terenie EXPO XXI w Warszawie.
Od naszej ostatniej rozmowy minął rok. Jakie najważniejsze zmiany w funkcjonowaniu i strategii zarządzania portfelem centrów handlowych Carrefour udało się w tym czasie zaobserwować?
Miniony rok był dla nas bardzo intensywnym czasem, zarówno jeśli chodzi o rozwój, jak i modernizację naszego portfela centrów handlowych. Mimo trudnego rynku konsekwentnie realizowaliśmy strategię podnoszenia wartości naszych aktywów, skupiając się przede wszystkim na rozbudowach i remodellingach obiektów, w tych lokalizacjach, gdzie dostrzegamy największy potencjał.
W 2024 roku zakończyliśmy drugą rozbudowę naszego flagowego parku handlowego Sonata Park w Sochaczewie, który powiększył się aż o 1/3 i został w pełni skomercjalizowany. Rozpoczęliśmy także pierwszy etap modernizacji Centrum Handlowego Piekary w Legnicy, który z sukcesem zakończyliśmy w drugim kwartale tego roku. Inwestycja ta objęła zmniejszenie powierzchni hipermarketu i pozyskanie nowych najemców oraz kompleksowe odświeżenie wnętrz oraz otoczenia budynku.
W naszej strategii działania w Polsce wybija się jeszcze jeden trend. Carrefour Polska, zgodnie z globalnym trendem handlowym, bardzo mocno inwestuje w remodellingi i kompaktyzacje swoich hipermarketów, zwiększając ich konkurencyjność i atrakcyjność rynkową. Na początku tego roku zaprezentowaliśmy w Polsce nowy model takiego sklepu w koncepcie 2.0. Nowe placówki wyróżniają się nowoczesną, pomniejszoną o 1/3 salą sprzedaży, poprawioną widocznością promocji i działań cenowych, a także zwiększonym komfortem zakupów.
Dotychczas zrealizowaliśmy już trzy sklepy w tym modelu – w Warszawie, Szczecinie i Ostrowcu Świętokrzyskim. Z perspektywy zarządzania powierzchnią najmu, kompaktyzacja sklepów daje nam bardzo duże możliwości dalszego podnoszenia atrakcyjności poszczególnych obiektów. Uwolnioną powierzchnię przekazujemy najemcom sprawiając, że cała nieruchomość, niemalże z dnia na dzień, zyskuje nowych klientów. W takim modelu działamy np. z Half Price, Action czy klubami fitness. Pracujemy obecnie również nad sfinalizowaniem jeszcze jednego dużego partnerstwa, które obejmie 3 nasze placówki w świetnych lokalizacjach. Niebawem będziemy mogli więcej o nim powiedzieć.
Jaki poziom komercjalizacji mają Wasze centra handlowe? Jakie osiągnęły one wyniki pod względem footfallu i obrotu w minionym roku?
W ubiegłym roku podpisaliśmy 58 nowych umów najmu na ponad 13500 mkw. GLA oraz przedłużyliśmy 156 umów, co pozwoliło zabezpieczyć na kolejne lata 5900 mkw. Dzięki temu utrzymujemy stabilny footfall i osiągnęliśmy satysfakcjonujące wyniki w naszych centrach handlowych, mimo że był to wymagający rok dla całego rynku retail. Warto też wspomnieć, że na koniec 2024 roku poziom wakatów w naszym portfelu wynosił niecałe 2% – jest to bardzo dobry wynik, poniżej średniej rynkowej.
To bardzo mocny sygnał zaufania ze strony naszych najemców, którzy nie tylko przedłużają z nami umowy, ale też otwierają nowe formaty swoich sklepów. Chciałabym też przy tej okazji wspomnieć o nowych markach, które dołączyły do naszego portfela. W minionym roku było to 12 brandów, w tym np. Homla, Fikołki czy Sakura Sushi. Bardzo dziękujemy im za zaufanie.
Jak radzą sobie Państwa obiekty handlowe w mniejszych miastach? Czy dużą konkurencję stanowią parki handlowe?
Uważnie śledzimy rozwój parków handlowych na całym rynku. Jest to ciekawy format, który przyciąga wielu klientów i z tego powodu nie można go ignorować. Warto podkreślić, że my jako Carrefour Polska również zainwestowaliśmy w segment parków handlowych, otwierając Sonatę Park w Sochaczewie w 2014 roku, czyli w czasach kiedy trend ten nie był aż tak popularny jak obecnie. Następnie rozbudowaliśmy ją w 2019 roku oraz drugi raz w roku 2024.
Nasze doświadczenia pokazują, że na długoterminowy sukces takiej inwestycji wpłynął mix różnych czynników. W naszym przypadku była to dogodna lokalizacja w średniej wielkości mieście, przemyślany i dobrze dopasowanych do lokalnego klienta mix najemców oraz spora odległość od większej aglomeracji, która powoduje, że lokalni klienci wybierają nasz obiekt, jak centrum pierwszego wyboru. Kluczowa jest także obecność silnego operatora spożywczego jakim jest kompaktowy hipermarket Carrefour, który codziennie napędza ruch klientów.
Jeżeli chodzi o przyszłość, to w mojej ocenie segment parków handlowych dalej będzie się dynamicznie rozwijał w Polsce, ponieważ na rynku jest coraz mniej miejsca dla pełnowymiarowych centrów handlowych. Galerie handlowe jednak nie znikną, a dalej będą umacniać swoją pozycję, jeśli tylko będą podążały za oczekiwaniami młodych pokoleń. Dzisiaj obserwujemy znaczący wzrost popularności galerii handlowych wśród młodych ludzi, którzy coraz częściej traktują je jako miejsce spędzania wolnego czasu. Myślę, że ten trend będzie się utrzymywał przez kolejne lata.
Jak konstruujecie tenant mix w zarządzanych obiektach? Na ile stawiacie na duże marki sieciowe, a w jakim stopniu uzupełniacie ofertę o najemców lokalnych i koncepty niszowe?
Każdy z naszych obiektów funkcjonuje w innym otoczeniu, dlatego do tenant mixu podchodzimy indywidualnie. W dużych miastach stawiamy na silne sieciowe brandy, które przyciągają klientów, ale równie istotne jest dla nas uzupełnianie oferty o marki lokalne, odpowiadające specyfice danego rynku. W mniejszych miejscowościach to właśnie lokalni najemcy odgrywają ważną rolę w budowaniu lojalności klientów. Kluczem jest dla nas elastyczność i umiejętne wyczucie balansu między ofertą handlową, usługową i rozrywkową.
Jakie przewagi konkurencyjne mają zarządzane przez Państwa obiekty handlowe i dlaczego warto rozważyć najem właśnie w nich? Dużo się mówi o kwestiach ESG. Czy planujecie jakieś modernizacje posiadanych obiektów handlowych? Jakie działania w zakresie zrównoważonego rozwoju są dla Państwa priorytetowe?
Carrefour posiada w swoim portfelu 25 centrów handlowych o łącznej powierzchni 350.000 GLA. Mimo, iż nasze obiekty są bardzo zróżnicowane, to ich wspólną cechą są przede wszystkim dobrze znane lokalnym mieszkańcom lokalizacje z ugruntowanym trafficiem klientów, a także kompaktowa wielkość nieruchomości łącząca kompleksową ofertą zakupową i usługową. Naszą przewagą jest też silny operator spożywczy jakim jest Carrefour, który od wielu lat ma doświadczenie w prowadzeniu sklepów w galeriach handlowych.
Jeśli chodzi o kwestie związane z ESG to traktujemy je jako szansę, a nie jako dodatkowe obciążenie. Carrefour od lat realizuje w Polsce strategię zrównoważonego rozwoju, implementując ją m.in. poprzez modernizacje obiektów z myślą o energooszczędności oraz zwiększenia dostępność naszych obiektów dla klientów oraz osób o specjalnych potrzebach.
Jesteście po raz kolejny wystawcą targów #scf2025fall. Jakie konkretne korzyści biznesowe i wizerunkowe daje Carrefour udział w tym wydarzeniu?
Targi Shopping Center Forum to dla nas jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych. Na miejscu tradycyjnie obecne będą trzy nasze zespoły zajmujące się zarządzaniem i rozwojem centrów handlowych, asset managementem oraz ekspansją sieci sklepów stacjonarnych.Targi traktujemy przede wszystkim jako wydarzenie biznesowe. Jest to dla nas przestrzeń do bezpośrednich spotkań i rozmów z naszymi kluczowymi najemcami i partnerami biznesowymi oraz do budowania długofalowych relacji. Na naszym stoisku planujemy zaprezentować cały portfel naszych obiektów – zarówno centrów handlowych, jak i sklepów, a także planowane na najbliższe miesiące inwestycje naszej sieci.
Jakie projekty i obiekty będziecie prezentować na #scf2025fall? Jakich partnerów i najemców szczególnie poszukujecie podczas targów?
Z perspektywy centrów handlowych na Targach SCF 2025 skupimy się przede wszystkim na rozmowach o naszych nowych przestrzeniach GLA związanych z realizowaną strategią kompaktyzacji hipermarketów. Widzimy duże zainteresowanie tym trendem wśród najemców.
Kolejną inwestycją, która jest dla nas ważna, to planowana, druga rozbudowa Centrum Handlowego Piekary w Legnicy. Rozpoczęliśmy już proces projektowania kolejnej fazy tej rozbudowy, uwzględniając zainteresowanie najemców tą lokalizacją. Mamy już zaawansowany proces komercjalizacji, który chcemy sfinalizować na nadchodzących targach.
Podczas targów będziemy także rozmawiać o kontynuacji współpracy w ramach obecnych umów najmu, dlatego korzystając z okazji gorąco zapraszamy naszych partnerów do umawiania spotkań i odwiedzenia naszego stoiska. Do zobaczenia na miejscu.