Rośnie oferta obiektów handlowych, zwłaszcza w małych miastach. W tym roku do użytku oddanych zostało 36 nieruchomości handlowych, z czego 33 stanowiły parki handlowe – wynika z danych CBRE. Niemal jedna trzecia całej powierzchni handlowej w Polsce zlokalizowana jest już w miejscowościach liczących mniej niż 100 tys. mieszkańców.
Dodatkowo, znajduje się tam 62 proc. spośród inwestycji, które są w trakcie realizacji. Dane GUS-u wskazują na wzrost sprzedaży detalicznej i spadek inflacji, co sprzyja pojawianiu się nowych międzynarodowych marek na polskim rynku.
„Dane z rynku są dobre zarówno dla konsumentów, jak i inwestorów. Najnowsze statystyki GUS-u wskazują na wzrost sprzedaży detalicznej o 6,4 procent oraz spadek inflacji do 2,9 procent, w ujęciu rocznym. Te pozytywne trendy powinny utrzymać się w kolejnych miesiącach, co będzie sprzyjać rozwojowi sektora handlowego. Inwestorzy koncentrują się przede wszystkim na małych miastach, w których rynek nie jest jeszcze nasycony. Dominują parki handlowe, czyli wygodne dla klientów obiekty, składające się z kilku lub kilkunastu sklepów, do których dostęp jest wprost z parkingu” – mówi Anna Wysocka, szefowa działu handlowego w CBRE.
Od początku 2025 r. na rynku handlowym przybyło ok. 281,3 tys. mkw. powierzchni, w postaci 36 obiektów i 19 rozbudów. Spośród nowych miejsc na zakupowej mapie 33 to parki handlowe. Po raz pierwszy od sześciu lat otwarty został outlet – Designer Outlet Kraków, zajmujący 19 tys. mkw. To największy obiekt handlowy oddany do użytku w tym roku. Otwarto również m.in. S1 Włocławek (17 tys. mkw.) oraz Przystanek Karkonosze (15,4 tys. mkw.), znajdujący się w Miłkowie niedaleko Karpacza. W sumie powierzchnia handlowa w Polsce wynosi już 15,31 mln mkw.
Będzie więcej miejsc na zakupy
Na koniec III kwartału br. w budowie znajdowało się ponad 690,6 tys. mkw. powierzchni handlowej. To w zdecydowanej większości parki, które stanowią 87 proc. powierzchni. Dodatkowo, ponad połowa (62 proc.) jest zlokalizowana w ośrodkach, w których liczba mieszkańców nie przekracza 100 tys. osób. Już teraz 31 proc. całych zasobów handlowych w kraju znajduje się w małych miejscowościach, a ten odsetek będzie jeszcze rósł. W budowie są także dwa centra handlowe, które mają powierzchnię ponad 15 tys. mkw.
Nowe marki
Dobre nastroje konsumentów i rosnąca podaż powierzchni handlowej sprzyjają inwestycjom międzynarodowych marek na polskim rynku. Od początku 2025 r. pojawiło się ich dziewięć. W sektorze mody są to Guess Jeans z USA oraz Ocean z Ukrainy, a także Miramira z Hiszpanii, oferująca akcesoria i biżuterię. Na rynek weszły również turecka Armagan Toys z produktami dla dzieci, niemiecka Pino Kuchen z asortymentem dla gospodarstwa domowego oraz ukraińska marka z usługami turystycznymi Join UP!. Oprócz tego pojawiła się nowa firma spożywcza Bottlery z Litwy, restauracje i kawiarnie Omnichise z Turcji, a także Miniso z Chin.
Zrównoważony handel
Działania z obszaru ESG (zrównoważonego rozwoju) są coraz ważniejsze dla uczestników rynku handlowego.
„Rosną wyzwania zwłaszcza dla właścicieli starszych obiektów. Są one związane z większymi oczekiwaniami ze strony banków i inwestorów, ale także najemców i konsumentów. Kluczem do sukcesu jest opracowanie strategii dekarbonizacji, co przełoży się na dostęp do finansowania oraz zainteresowanie ze strony potencjalnych nabywców” – mówi Anna Wysocka, CBRE.
Koszty wynajmu powierzchni handlowej utrzymują się na stabilnym poziomie. W najlepszych centrach handlowych wynoszą 100-130 EUR/mkw. za miesiąc w Warszawie i 40-60 EUR/mkw. za miesiąc w innych dużych miastach Polski, w przypadku nowoczesnych lokali o powierzchni ok. 100 mkw. Czynsze w parkach handlowych sięgają 9-12 EUR/mkw. za miesiąc, dla powierzchni ok. 500 mkw.