[BADANIE] Shopfully: Black Friday znowu skusi Polaków

Tym razem 66,5% dorosłych Polaków zamierza skorzystać z okazji zakupowych w ramach Black Friday. 18,8% rodaków nie planuje niczego kupować na wyprzedażach, a 14,7% pozostaje niezdecydowanych. W zeszłym roku dotyczyło to odpowiednio 64,1%, 18,9% i 17% konsumentów.

Patrząc na te wyniki, eksperci zauważają, że Black Friday staje się instytucją. Znawcy rynku stwierdzają też, że coroczne okazje mają już dosłownie swoich wyznawców i tego raczej nic nie zmieni. Co więcej, Polacy coraz lepiej znają swoje potrzeby zakupowe i dokładnie wiedzą, co chcą nabywać, zwłaszcza okazyjnie.

W tym roku z możliwości robienia okazyjnych zakupów w ramach Black Friday zamierza skorzystać 66,5% dorosłych Polaków. Tak wynika z najnowszego badania współautorstwa Shopfully Poland. W zeszłorocznym sondażu 64,1% rodaków zadeklarowało, że sięgnie po rabaty w Czarny Piątek.

„Różnica rok do roku jest minimalna. Tendencja utrzymuje się, bo Black Friday staje się swego rodzaju instytucją. Nie wszyscy konsumenci bawią się w święto promocji, ale coroczne okazje mają już swoich wyznawców i tego raczej nic nie zmieni” – komentuje dr Maria Andrzej Faliński, były wieloletni dyrektor generalny POHID-u.

Jak zauważa Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego z Shopfully Poland, podejście Polaków do promocji zależy od segmentu. Według różnych badań rynkowych, nawet ok. 80-90% konsumentów kupuje żywność w promocjach. Jednak Black Friday to nie to samo. W ramach corocznego święta zakupów kupuje się głównie odzież, obuwie, perfumy i elektronikę, a to nie są już produkty pierwszej potrzeby, na których trzeba na co dzień oszczędzać.

„Mechanizm konsumencki działa w obu przypadkach zupełnie inaczej. Zakupy w ramach Black Friday z reguły są bardziej przemyślane niż codzienne sprawunki, bo większość konsumentów czeka na nie naprawdę przez cały rok lub przez jego większość. Dlatego też z reguły nie są one impulsywne” – wyjaśnia ekspert z Shopfully Poland.

Według badania, tym razem 18,8% dorosłych Polaków nie planuje robić żadnych zakupów w ramach Black Friday. Przed rokiem tak deklarowało 18,9% rodaków.

„Te wyniki są niemal identyczne. Blisko jednej piątej Polaków tego typu okazje nie interesują. W tej grupie prawdopodobnie są najmniej i najbardziej zamożni konsumenci. Najuboższych rodaków nie stać nawet na promocyjne zakupy, a najbogatsi nie muszą przebierać w rabatach” – analizuje dr Faliński.

Podobnego zdania jest Robert Biegaj.

„Część niezainteresowanych osób na co dzień bardzo ostrożnie wydaje pieniądze. Pozostali konsumenci z ww. grupy nie potrzebują kupować w tego typu akcjach, bo zwyczajnie mają większy budżet. Nie muszą zwracać uwagi na okazje, które w Polsce nie są tak atrakcyjne, jak np. w USA. U nas z reguły są oferowane towary gorszej jakości, końcówki kolekcji itd. W Stanach Zjednoczonych zdecydowanie inaczej to wygląda, czyli są tam lepsze okazje” – tłumaczy ekspert

Obecnie 14,7% Polaków nie potrafi się określić w temacie. Rok temu 17% było niezdecydowanych. Jak stwierdza dr Faliński, wahanie wynika z braku planowania zakupów. Nabywanie produktów zależy od impulsu. Tę grupę cechuje słaba motywacja lub generalny minimalizm życiowy.

„Ta ostatnia grupa konsumentów prawdopodobnie nie czeka specjalnie na tego typu wyprzedaże. Spadek odsetka od zeszłego roku może świadczyć o tym, że część osób mniej niż poprzednio jeszcze waha się co do uczestnictwa w tym wydarzeniu. W moim odczuciu, ta różnica pokazuje kolejny trend. Polacy coraz lepiej znają swoje potrzeby zakupowe i dokładnie wiedzą, co chcą nabywać, zwłaszcza w okresie wszechobecnych wyprzedaży” – podsumowuje Robert Biegaj, Shopfully Poland.
































(MN, Listopad 2025 r.)

Ww. materiał jest udostępniony na zasadzie nieodpłatnej licencji.
© MondayNews Polska | Wszelkie prawa zastrzeżone.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz