Grupa Eurocash, mimo trudnych warunków rynkowych i spadków w kluczowych kategoriach (piwo, alkohol, napoje), utrzymała stabilne wyniki operacyjne. Przychody w trzecim kwartale osiągnęły poziom 7,94 mld zł notując spadek o 4,3% r/r, spowodowany głównie przez spadki sprzedaży w segmentach: hurtowym Cash&Carry i detalicznym (w Delikatesach Centrum). EBIT raportowanym okresie wyniósł 86 mln zł, dzięki poprawie marży brutto i dyscyplinie kosztowej.
- Segment projektów wzrostowych (Frisco i Duży Ben) kolejny kwartał z rzędu wypracował dodatni wynik EBITDA (2 mln zł wobec -10 mln zł rok wcześniej), co potwierdza skuteczność przyjętej strategii i działań na rzecz poprawy rentowności obu spółek.
- Marża brutto w Grupie wzrosła o 0,2 p.p. r/r, osiągając poziom 13%, co jest efektem optymalizacji polityki cenowej.
- Skorygowana EBITDA (po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych, w tym zamknięciu 30 sklepów własnych sieci Delikatesy Centrum) wyniosła 243 mln zł, rosnąc o 3% r/r.
- EBITDA z działalności hurtowej wyniosła 189 mln zł (-4% r/r), pomimo słabszej kontrybucji segmentu Cash&Carry, a w części detalicznej wyniosła 77 mln zł (-5% r/r/).
- Zadłużenie netto spółki spadło do poziomu 309 mln zł, czyli o 59 mln zł kw/kw, a wskaźnik ND/LTM EBITDA obniżył się do 0,76x (vs. 0,85x rok wcześniej).
Czynniki wpływające na wyniki
Na wyniki Grupy w trzecim kwartale istotnie wpłynęła sytuacja w kategoriach kluczowych dla całego rynku – zwłaszcza w piwie, alkoholach mocnych i napojach bezalkoholowych. Spadki w tych obszarach były przede wszystkim konsekwencją chłodniejszego lata oraz wyższej akcyzy, które ograniczyły popyt. Mimo trudniejszego otoczenia, Grupa utrzymała stabilne wyniki operacyjne dzięki poprawie marży brutto, konsekwentnej kontroli kosztów i realizacji działań optymalizacyjnych, które wzmacniają efektywność organizacji już od kilku kwartałów.
„W wymagającym otoczeniu rynkowym ponownie udowadniamy, że potrafimy chronić rentowność i zachować stabilną pozycję finansową. Konsekwentnie optymalizujemy procesy, a efektywne zarządzanie kapitałem obrotowym pozwoliło nam obniżyć zadłużenie. Niższa niż spodziewana sprzedaż detaliczna naszych klientów na kluczowych dla nas kategoriach sprawiła jednak, iż wyniki są poniżej naszych oczekiwań. Naszą ambicją jest powrót na ścieżkę rentownego wzrostu – fundamenty pod to już dziś budujemy, a w grudniu przedstawimy kierunek dalszego rozwoju Grupy” – komentuje Paweł Surówka, Prezes Grupy Eurocash.
Sytuacja na rynku FMCG
W trzecim kwartale 2025 roku polski rynek FMCG odnotował wzrost o 4,6% r/r, co oznacza przyspieszenie w porównaniu z ubiegłym okiem. Głównymi motorami wzrostu były kategorie impulsowe oraz te, w których nadal widać wyraźną presję cenową. Jednocześnie część dużych segmentów rynku weszła w fazę naturalnej korekty po wyjątkowo silnym roku poprzednim. Wyzwaniem pozostawał segment sklepów niezależnych i miękkiej franczyzy (WRM*), który skurczył się o 3% r/r. Największe spadki dotknęły kategorie alkoholowe (-7% r/r), piwo (-9% r/r) oraz napoje (-10% r/r) – obszary szczególnie wrażliwe na słabszą pogodę, zmiany preferencji konsumentów oraz rosnące obciążenia regulacyjne, takie jak system kaucyjny czy kolejne podwyżki akcyzy.
„Utrzymujemy wysoką dyscyplinę kosztową, co pozwala nam stabilizować rentowność EBIT nawet przy niższych przychodach. Jednocześnie poprawa w zarządzaniu kapitałem obrotowym umożliwia trzymanie w ryzach zadłużenia” – mówi Piotr Nowjalis, CFO Grupy Eurocash.
Franczyza i sieci partnerskie Grupy Eurocash
Segment miękkiej franczyzy Grupy Eurocash odnotował w trzecim kwartale płaską dynamikę sprzedaży LFL. Liczba obsługiwanych sklepów działających w modelu franczyzowym zwiększyła się o 177 w stosunku do końca 2024 r.