[WYWIAD] Marcin Szczepankowski, Xiaomi: naturalnym kierunkiem rozwoju sieci Mi Store są centra handlowe

Planujemy w 2021 roku otwarcie kilku kolejnych salonów. Choć w tej chwili nie podajemy jeszcze dokładnej liczby, zależy nam, aby ta sieć w przyszłości rosła, bo sklepy stacjonarne są ważnym elementem w strategii biznesowej Xiaomi. Na pewno dla marki Xiaomi naturalnym wyborem są miejsca w centrach handlowych – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl / SCF News Marcin Szczepankowski, GTM  Manager Xiaomi Polska.

Spółka Xiaomi pomimo pandemii nie wstrzymała rozwoju sieci Mi Store. Ile w Polsce otworzyliście sklepów w 2020 roku?

Marcin Szczepankowski: W zeszłym roku otworzyliśmy sześć autoryzowanych punktów Mi Store, między innymi w Poznaniu, Toruniu czy Bielsko-Białej. Tym samym w Polsce zakończyliśmy rok z siecią złożoną z 20 salonów stacjonarnych w 12 województwach. Jednak sytuacja związana z pandemią i ograniczeniami w działalności centrów handlowych była dla wielu ich najemców skomplikowana. Mimo to, w przypadku  Xiaomi nie wpłynęła znacząco na strategię rozwoju firmy. W 2020 roku zrealizowaliśmy wszystkie planowane inwestycje. Mi Store to dla Xiaomi kluczowy punkt w komunikacji z klientami i budowaniu świadomości marki. Salony stacjonarne pozostają zamknięte do czasu zniesienia restrykcji. My również zachęcamy wszystkich do pozostania w domu i przypominamy o naszych kanałach online.

Czy w zeszłym roku mocniejszy nacisk został położony na sprzedaż w kanale online? 

MS: Xiaomi to firma internetowa, która ma swoje korzenie w środowisku e-commerce. W Polsce, oprócz sklepów stacjonarnych, są trzy autoryzowane sklepy online: mi-home.pl, mi-store.pl i mimarkt.pl. Ten kanał dystrybucji jest integralną częścią całej struktury sprzedaży marki. Cały czas się rozwija i wzbogaca swoją ofertę o nowe kategorie produktowe. W tych kanałach sprzedaży zanotowaliśmy bardzo dobre obroty oraz wzrost liczby kupujących, co w dużym stopniu odzwierciedla obecną dynamikę zmian rynkowych i trendów konsumenckich.

A jak w tym czasie wyglądała współpraca z galeriami handlowymi?

MS: Za sklepy stacjonarne odpowiadają w dużej mierze nasi partnerzy. Oczywiście przedstawiciele Xiaomi są zawsze zaangażowani w rozmowy z wynajmującym, ale finalna decyzja dotycząca podpisania umów najmu należy do firm partnerskich. Z mojej wiedzy wynika, że oni korzystają z programów pomocowych, które były dystrybuowane dla najemców przez Państwo.

Pod koniec zeszłego roku otworzyliście największy w CEE sklep Mi Store, który znajduje się Westfield Arkadia w Warszawie. Dlaczego akurat ta lokalizacja?

MS: Wewnętrzne rozmowy dotyczące otwarcia największego salonu Mi Store w Westfield Arkadia, trwały już od dłuższego czasu. Na naszą decyzję wpływ miało wiele czynników. To właśnie w Warszawie znajduje się biuro Xiaomi, które obsługuje region Europy Środkowo-Wschodniej. Ponadto Polska jest jednym z największych rynków dla marki, na którym historycznie zaczynaliśmy rozwój w tym regionie. Warto wspomnieć, że pierwsza wyspa sprzedażowa Xiaomi powstała właśnie we wspomnianym centrum handlowym.

Czym charakteryzuje się ten salon?

MS: Przede wszystkim jest to pierwszy tego typu koncept stworzony przez Xiaomi poza Chinami. Mi Store o powierzchni 311 mkw. wyróżnia się specjalną strefą, w której klienci mogą sprawdzić działanie inteligentnych urządzeń ekosystemu Xiaomi. Mogą zapoznać się z kompleksowymi rozwiązaniami, które z łatwością stworzą we własnym domu, łącząc produkty lifestyle oraz codziennego użytku. Co więcej w nowym salonie znajduje się Autoryzowany Serwis prowadzony przez S.B.E Polska, w którym można dokonać napraw w ramach gwarancji, jak i umowy pogwarancyjnej.

Dotychczas powstawały Mi Store o powierzchni od 80 mkw. do prawie 200 mkw. Czy ta strategia się nie zmieni w związku z nowymi trendami rynkowymi? Czy może będziecie powiększać kolejne lokalizacje?

MS: Większa przestrzeń pomaga w tym, aby lepiej wyeksponować oraz zaprezentować funkcjonalność poszczególnych urządzeń. Przecież Xiaomi to nie tylko smartfony, ale również całe portfolio produktowe inteligentnych rozwiązań dla domu. W salonie klienci w praktyce mogą sprawdzić, jak działają nasze urządzenia. W tym momencie jednak trudno spekulować, czy powierzchnia sklepów będzie rosła. Jest to potencjalny kierunek rozwoju. Będziemy sprawdzać jak taki koncept sprawdzi się w Polsce i na tej podstawie podejmiemy dalsze decyzje.   

Jakie są plany rozwoju na 2021 rok? Czy w dalszym ciągu Mi Story będą powstawać w centrach handlowych?

MS: Planujemy w 2021 roku otwarcie kilku kolejnych salonów. Choć w tej chwili nie podajemy jeszcze dokładnej liczby, zależy nam, aby ta sieć w przyszłości rosła, bo sklepy stacjonarne są ważnym elementem w strategii biznesowej Xiaomi. Na pewno dla marki Xiaomi naturalnym wyborem są miejsca w centrach handlowych.

Rozmawiał: Wojciech Wojnowski