Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[WYWIAD] Aleksandra Perz, Via Outlets: branża outlet bardzo dobrze poradziła sobie w czasach pandemii

Już przed okresem pandemii widocznym było, że szczególnie dwa kanały dystrybucji detalicznej – sklepy internetowe i centra typu outlet odnotowywały bardzo wyraźnie wzrosty sprzedaży. Centra VIA Outlets, w tym Wrocław Fashion Outlet, również ucierpiały podczas zamknięć i w wyniku wprowadzanych ograniczeń, ale pozytywne jest to, że kiedy ludzie mogli już robić zakupy, wybierali właśnie outlety. Uważam, że branża outlet bardzo dobrze sobie poradziła w czasach pandemii – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl / SCF News Aleksandra Perz, Dyrektor Centrum Wrocław Fashion Outlet, Via Outlets

Jaki dla Via Outlets był rok 2020?

Aleksandra Perz: Pełen wyzwań, które wymagały dostosowania się do nowych, niełatwych okoliczności. Chociaż pandemia COVID-19 dotknęła nas, podobnie jak każdego innego przedsiębiorcę, jesteśmy pewni odporności i siły VIA Outlets oraz optymistycznie patrzymy w przyszłość. Segment outletów nie tylko w przeszłości, ale i obecnie radzi sobie dobrze w czasach spowolnienia gospodarczego. Jestem przekonana, że tak jak przed okresem pandemii również po nim centra typu outlet pozostaną jednymi z najsilniejszych graczy na rynku. Zdrowie i bezpieczeństwo naszych gości i pracowników zawsze były naszym głównym priorytetem, a w tych wyjątkowych czasach dokładamy tym bardziej wszystkich możliwych starań, aby zapewnić bezpieczne zakupy i warunki pracy osobom odwiedzającym i pracującym we Wrocław Fashion Outlet. Dlatego wprowadziliśmy w 2020 roku szereg środków, procedur i innych działań pozwalających na stworzenie absolutnie bezpiecznych i komfortowych warunków do zakupów i pracy. Przede wszystkim wszystkie centra VIA Outlets w Europie, w tym także Wrocław Fashion Outlet, od 2020 roku, są okresowo certyfikowane przez międzynarodową organizację Bureau Veritas – podmiot ten posiada uznanie ponad 50 krajowych i międzynarodowych organizacji akredytacyjnych. Certyfikat poświadcza bezpieczeństwo zakupów w obiekcie i jest przyznawany tylko jeśli działa on zgodnie z wymogami prawa, z uwzględnieniem norm i standardów uznawanych międzynarodowo i wymaganych specyficznie dla danej branży. Wrocław Fashion Oultet znalazło się w ścisłej czołówce centrów VIA Outlets z najwyższą punktacją podczas certyfikacji.

Jak taka certyfikacja wpływa na prowadzenie biznesu?

AP: Certyfikację poprzedza szczegółowy audyt specjalistów, którzy wskazują obszary wymagające ewentualnej poprawy. A więc po uzyskaniu certyfikatu zarządca ma pewność, iż żaden obszar nie został pominięty. Natomiast z perspektywy klienta spełnianie przez centrum wszystkich wymogów sanitarnych oraz dochowywanie najwyższej dbałości o zapewnienie bezpiecznych warunków do zakupów jest odczuwane przez gości centrum od chwili wejścia do obiektu i przekłada się, szczególnie w obecnych okolicznościach, bezpośrednio na częstotliwość odwiedzin, a więc i na generowane obroty. Wszyscy dzisiaj przecież wybieramy miejsca, w których czujemy się bezpiecznie.

Jak wygląda Państwa współpraca z najemcami obiektu? Czy trzy lockdowny wpłynęły na Wasze relacje?

AP: Rozumiemy trudną sytuację najemców i staramy się ich wspierać wszystkimi możliwymi narzędziami, tak aby stymulować jak największą odwiedzalność i sprzedaż. Wielu z naszych partnerów biznesowych na szczęście dostrzega również nasze położenie jako przedsiębiorcy pozbawionego w okresach lockdownów dochodów oraz wsparcia finansowego z zewnątrz przy jednoczesnej konieczności wywiązywania się ze swoich zobowiązań finansowych oraz ponoszenia kosztów operacyjnych (ochrona, sprzątanie, ogrzewanie itp.).

Czy renegocjacje umów najmu w obiektach Via Outlets to proces zakończony?

AP: Staraliśmy się raczej znaleźć rozwiązania chroniące interes i dobro obu stron. Dobrym tego przykładem jest chociażby otwieranie dodatkowych sklepów w formule pop-up. Wielu naszych partnerów biznesowych, w ubiegłym roku i obecnie, ma nadwyżki produktów z powodu czasowego zamknięcia sklepów. Staraliśmy się zapewnić im dodatkową powierzchnię najmu na preferencyjnych warunkach, aby mogli upłynnić niesprzedane kolekcje. Pandemia nie dotknęła tylko najemców, ale także wynajmujących. Obie strony poniosły straty, a zatem mają ograniczone możliwości.

Na jakie ustępstwa musieliście przystać?

AP: Staraliśmy się znaleźć rozwiązania, ale takie, które nie polegałyby bezpośrednio na zwolnieniu najemców z opłat. Ustaliliśmy wspólnie, co możemy zrobić, żeby poprawić obroty najemców, a jednocześnie uchronić swoje interesy. W okresach lockdownów właściciele obiektów handlowych w Polsce, jako jedyni w Europie, ponosili koszty utrzymania obiektów samodzielnie, bez wsparcia zewnętrznego, nie mając jednocześnie żadnych przychodów.

Które z branż w Pani opinii ucierpiały najbardziej?

AP: Branże, które najbardziej ucierpiały to te, w które wprowadzane w związku z pandemią restrykcje uderzyły bezpośrednio. Ograniczenia w organizacji imprez okolicznościowych czy w podróżowaniu wpłynęły oczywiście na popyt na niektóre produkty. W bardzo trudnej sytuacji znalazł się także sektor restauracyjny, który od zeszłego roku jest obciążony największymi obostrzeniami. Dodatkowo należy zauważyć, że doświadczenia roku 2020 wpłynęły istotnie na zmianę naszego stylu życia, trybu pracy co również przełożyło się na adekwatne zmiany trendów, a zatem popytu lub jego braku na określoną ofertę. Brak adekwatnego dostosowania oferty przez najemcę do tych okoliczności również jest elementem mocno obciążającym wyniki sprzedażowe.

Jak się ma segment outlet w tej nowej sytuacji?

AP: Już przed okresem pandemii widocznym było, że szczególnie dwa kanały dystrybucji detalicznej – sklepy internetowe i centra typu outlet odnotowywały bardzo wyraźnie wzrosty sprzedaży. Centra VIA Outlets, w tym Wrocław Fashion Outlet, również ucierpiały podczas zamknięć i w wyniku wprowadzanych ograniczeń, ale pozytywne jest to, że kiedy ludzie mogli już robić zakupy, wybierali właśnie outlety oferujące produkt dobrej jakości i w atrakcyjnej cenie. Uważam, że branża outlet bardzo dobrze sobie poradziła w czasach pandemii.

Czy zmianę zachowań konsumenckich widać także w parametrach odwiedzalność vs wielkość koszyka zakupowego?

AP: Zjawisko wzrostu wartości koszyka zakupowego przy jednoczesnym stabilnym poziomie odwiedzalności było widoczne już w ubiegłym roku, a teraz się nasiliło. Zaobserwowaliśmy znaczny wzrost wydatków przypadających na jednego odwiedzającego. Uważam, że między innymi spowodowane jest to chęcią ograniczenia częstotliwości wizyt w centrach handlowych. Klient przyjeżdża do centrum z misją zakupową – nie szuka rozrywki. Jest bardzo skupiony na zakupach i to przekłada się na wzrost paragonu.

Kiedy można spodziewać się powrotu do normalności? Ile potrwa odbudowa footfallu?

AP: Wrocław Fashion Outlet po kolejnym wznowieniu działalności od 1 lutego 2021 r. odnotowuje wyraźnie lepsze wyniki niż w roku ubiegłym. Klienci są jeszcze bardziej zainteresowani dobrymi okazjami cenowymi i jest to główny powód, dla którego centra typu outlet są bardziej odporne na trudności w niełatwych ekonomicznie czasach. Klienci są coraz bardziej wrażliwi na cenę, ale jednocześnie nadal są zainteresowani produktami znanych marek i przedkładają jakość nad ilość. Po okresach zamknięcia w domach wzrósł również apetyt na prawdziwe, ludzkie doświadczenia, a klienci szukają miejsc, w których czują się komfortowo. Czekamy też na ponowne uruchomienie branży restauracyjno-kawiarnianej, która od ubiegłego roku działa w bardzo ograniczonym zakresie, a wpływa istotnie na komfort wizyt gości w centrum handlowym. Niewątpliwie również umożliwienie prowadzenia handlu we wszystkie niedziele wpłynęło by bardzo pozytywnie na sytuację przedsiębiorców. Jestem pewna , że obie strony – najemcy i wynajmujący są w tej kwestii jednomyślni. Myślę, że wszyscy odetchnęli z ulgą na wieść o otwarciu i oby nie zapeszyć, ale jest bardzo dobrze.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników