Multi Poland: klienci centrów handlowych wrócą na zakupy tak szybko, jak tylko to będzie możliwe

Choć połowę polskich klientów w obiektach handlowych zarządzanych przez Multi obecna pandemia zmusiła do zmian swojego zachowania, to aż 2/3 deklaruje powrót do dawnych zwyczajów zakupowych i do centrów handlowych tak szybko, jak to tylko będzie możliwe. 84 proc. z nich czuje się tu bezpiecznie. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez zespół Multi Research Lab.

Badanie przeprowadzono wśród 33 tys. klientów 50 obiektów w 11 krajach Europy, także w Polsce, w ramach projektu Pan-European Customer Monitor + Covid-19. Multi Corporation, wraz ze swoim polskim oddziałem Multi Poland, zarządza ponad 90 nieruchomościami handlowymi w Europie i Turcji, w tym sześcioma w Polsce.

Zmiany przez restrykcje, nie z własnej woli

Aż 73 proc. polskich klientów w centrach zarządzanych przez Multi deklaruje, że wciąż odwiedza te same obiekty handlowe, co przed pandemią. Tylko nieco ponad połowę badanych Covid-19 zmusił do zauważalnej zmiany dawnych zwyczajów zakupowych. To znacznie mniej niż można by się było spodziewać. Respondenci deklarują, że przede wszystkim skrócili czas przeznaczany na wizyty w sklepach, a także zrezygnowali z jedzenia poza domem. Jeszcze mniej klientów (44 proc.) zdecydowało się w czasie pandemii ograniczyć zakupy jedynie do wybranych kategorii produktowych oraz częstotliwość swoich wizyt w sklepach.

Co ważniejsze, ponad dwie trzecie ankietowanych chce powrócić jak najszybciej do swoich przedpandemicznych nawyków odwiedzania sklepów, restauracji i rozrywki w centrach handlowych. Aż 77 proc. polskich klientów stwierdza, że z niecierpliwością czeka na to, by znów spotykać się w ramach swojej lokalnej społeczności, w takich miejscach, jak sklepy, puby, kawiarnie, restauracje czy siłownie.

– Te deklaracje dowodzą, że, wbrew pozorom, klienci nie zmienili tak bardzo swoich zwyczajów, ale po prostu są do tego zmuszeni przez restrykcje – komentuje Adam Bajer, Head of Marketing w Multi Poland. – Świadczą o tym także intensywne poszukiwania „offline’owych” alternatyw dla ciągłego przebywania przed komputerem w czasie lockdownu. Czyni tak niemal 60 proc. ankietowanych, a dla 64 proc. z nich nasze centra handlowe to bardzo wyczekiwana alternatywa jakościowego spędzania czasu w porównaniu do świata online.

We wszystkich krajach, w których przeprowadzano badanie, znacząca większość klientów, od 60 proc. do 78 proc., deklaruje zamiar wznowienia silniejszych interakcji społecznych z rodziną i przyjaciółmi.

– Z doświadczenia trzech ostatnich lockdownów wnioskujemy, że relacji międzyludzkich na żywo nic nie jest w stanie zastąpić – spostrzega Magdalena Gibney, dyrektor ds. operacyjnych Multi Poland, polskiego oddziału Multi Corporation. – Po wiosennym otwarciu obserwowaliśmy na przykład, jak ludzie na nowo odkrywają przyjemność z przebywania wśród innych czy picia kawy z przyjaciółmi w otwartej przestrzeni poza domem. Wymiar psychologiczny oraz społeczny mają tu ogromne znaczenie. To pokazuje, że człowiek rzeczywiście jest istotą społeczną i nie czuje się komfortowo w długich okresach izolacji.

Centra Multi są bezpieczne

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Klienci przychodzący na zakupy do obiektów zarządzanych przez Multi w Polsce oceniają ich bezpieczeństwo średnio na 4,4 w 5-stopniowej skali. Aż 84 proc. respondentów uważa, że jest tu bezpiecznie. Przeważająca większość bardzo pozytywnie ocenia przy tym zastosowane środki bezpieczeństwa. Wśród tych ostatnich wysokie oceny otrzymały: liczba stanowisk zapewniających środki dezynfekujące, oznakowanie przypominające o zachowywaniu dystansu społecznego oraz czystość korytarzy, toalet, schodów ruchomych i wind. Klienci doceniają również zaangażowanie służb ochrony w przypominanie o zasadzie DDM: zachowywaniu dystansu, dezynfekcji rąk i noszeniu maseczek. Co ciekawe, między kolejnymi częściowymi lockdownami w Polsce aż 74 proc. pytanych bez obawy korzystało z oferty gastronomicznej, 70 proc. – z oferty rekreacyjnej i rozrywkowej, jak place zabaw, kina czy kręgielnie, a 61 proc. – nie obawiało się uczestniczyć w wydarzeniach organizowanych w centrach handlowych zarządzanych przez Multi.

– Te wyniki to kolejne potwierdzenie, że zarządzane przez nas nieruchomości były i są bardzo bezpieczne oraz w pełni gotowe na ponowne przyjęcie wszystkich klientów – mówi Adam Bajer. – Już w listopadzie ub.r. sześć zarządzanych przez Multi centrów handlowych otrzymało certyfikat bezpieczeństwa sanitarnego „SafeGuard” przyznany przez Bureau Veritas – światowego lidera certyfikacji. Wymazy z wybranych powierzchni były wówczas badane w specjalistycznym laboratorium pod kątem śladów koronawirusa i wynik tych badań był negatywny.

O badaniach

Badania przeprowadzono w 11 krajach Europy na reprezentatywnej próbie 33 tys. klientów (w tym 3,3 tys. w Polsce) w 50 obiektach zarządzanych przez Multi Corporation. Badania prowadzono metodą hybrydową: w ¾ – bezpośrednio w centrach handlowych z zachowaniem zasad bezpieczeństwa sanitarnego i w ¼ online. Realizatorem badań była agencja ARC Rynek i Opinia.

Multi Poland jest częścią Multi Corporation, czołowej paneuropejskiej firmy strategicznego zarządzania nieruchomościowymi aktywami handlowymi. Zarządza ona ponad 90 obiektami handlowymi w Europie i Turcji, w tym 6 w Polsce. Są wśród nich: centra ponadregionalne, galerie śródmiejskie, pasaże i parki handlowe, centra wyprzedażowe, mniejsze obiekty convenience, a także projekty wielofunkcyjne. Są one odwiedzane przez ponad 400 milionów klientów rocznie, którzy wydają w nich, szacunkowo, 4 miliardy euro w ponad 6 000 sklepów, restauracji i lokali rozrywkowych. Klientami Multi są zarówno globalni inwestorzy nieruchomościowi, jak Union Investment, Credit Suisse, Allianz, CBRE Global Investors, Corestate Capital Group czy Commerz Real, jak i regionalni deweloperzy i właściciele.