Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Marcin Rydz, VRG: być może za jakiś czas sklepy Wólczanki będą otwierane w parkach handlowych

Pierwszy sklep Wólczanki w nowym koncepcie ma powierzchnię 119 mkw., kolejne będą miały 130 mkw. Być może, za jakiś czas przy stałym powiększeniu asortymentu sklepów okaże się, że wejście do parków handlowych będzie dobrym rozwiązaniem – w rozmowie z SCF News/retailnet.pl mówi Marcin Rydz, dyrektor ds. rozwoju i inwestycji w Grupie VRG.

retailnet.pl: Spółka VRG zaprezentowała nowy koncept sklepów Wólczanka. Czy głównym impulsem do zmian w ofercie i nowej aranżacji sklepów była pandemia?

Marcin Rydz: Nasze plany trochę zbiegły się z pandemią COVID-19. Natomiast sam zamysł poszerzenia oferty asortymentu Wólczanki oraz rozwoju nowego konceptu sklepów powstał dużo wcześniej. Zdecydowanie jest to nasza odpowiedź na oczekiwania konsumentów. Dotychczas większą część asortymentu marki stanowiły produkty dedykowane mężczyznom. Jednak w pewnym momencie poszerzono ofertę o koszule damskie, które wzbudziły bardzo duże zainteresowanie klientek. Potem sukcesywnie wzbogacono asortyment o sukienki, tuniki, aż w końcu powstała pełna oferta. Obecnie 40 proc. kolekcji Wólczanki stanowi odzież dla kobiet. Niestety pojawił się problem z wyeksponowaniem całej oferty asortymentowej brandu, bo istniejące sklepy nie dysponowały odpowiednią powierzchnią sprzedaży. Dlatego zapadła decyzja o wprowadzeniu nowego, większego konceptu sklepów Wólczanka. Wybraliśmy cztery, najlepsze pod względem parametrów sprzedaży lokalizacje, w których będą funkcjonować nowe sklepy Wólczanki. Pierwszy sklep został otwarty w Bonarka City Center w Krakowie, następne otwarcia przewidujemy w Focus Mall Zielona Góra, Westfield Arkadia w Warszawie oraz w Silesia City Center w Katowicach.

Rekalma Apsys
r e k l a m a

Jak wynajmujący zareagowali na informację, że będziecie wprowadzać nowy koncept sklepów Wólczanka?

MR: Odbiór był bardzo dobry, zarówno ze strony właścicieli centrów handlowych, jak i wynajmujących. W Bonarka City Center, Focus Mall Zielona Góra i Silesia City Center szybko wypracowaliśmy porozumienia w zakresie zamknięcia istniejących sklepów, a w ich miejsce wprowadzenie nowego konceptu. W innych dużych galeriach, gdzie prowadzimy zaawansowane rozmowy czasami mam wrażenie, że wynajmujący nie rozumieją, że jeśli do ich centrum wprowadzamy sklep na większą powierzchnię w nowym koncepcie i nowej formie, to w zamian za to musimy zamknąć mniejszy już istniejący lokal. Nie możemy kanibalizować sklepów, bo to nie spina się biznesowo.

Jak wyglądało otwarcie sklepu w Bonarce?

MR: Otwarcie nowego sklepu Wólczanka nastąpiło po lockdownie, czyli w momencie odmrożenia rynku centrów handlowych. Klienci pozbawieni dotychczas możliwości robienia zakupów w sklepach stacjonarnych bardzo entuzjastycznie odebrali nowy koncept Wólczanki. Frekwencja i parametry sprzedaży osiągane w tej lokalizacji są naprawdę bardzo dobre. Dodam, że sklep w Bonarka City Center ani razu nie spadł w rankingu najlepszych lokalizacji marki.

Ile w tym roku powstanie sklepów Wólczanki w nowym koncepcie? Jakie jest CAPEX na inwestycje?

MR: Planujemy otworzyć cztery sklepy w centrach handlowych. Chyba, że dojdziemy do porozumienia z wynajmującym odnośnie kolejnej lokalizacji, to 2021 rok zamkniemy pięcioma sklepami. Na ten cel przeznaczymy środki finansowe w wysokości minimum 2,5 mln zł. Dużą część tego budżetu przeznaczymy na nowoczesne monitory LED, które będą funkcjonować zamiast witryn. Ponadto w każdym sklepie klient będzie mógł skorzystać z kiosków zakupowych, za pomocą których wybierze produkt i przeprowadzi płatność. Jeśli klient na miejscu nie znajdzie odpowiedniego rozmiaru, personel zamówi produkt w e-sklepie, a cała transakcja będzie odnotowana jako obrót sklepu stacjonarnego.

Nowe sklepy Wólczanki zajmują powierzchnię od 120-130 mkw. W obecnej kondycji centrów handlowych, raczej nie ma problemu ze znalezieniem takich lokali?

MR: Na to pytanie będę mógł odpowiedzieć za 3-4 miesiące, po zakończeniu rozmów z wynajmującymi odnośnie kolejnych lokalizacji pod sklepy Wólczanki. Chcemy zabezpieczyć na przyszły rok około 10 lokali. Prowadzimy już negocjacje z firmą ECE Projektmanagement dotyczące Galerii Krakowskiej, Galerii Bałtyckiej i Galerii Kaskada Szczecin. Za chwilę przyjdzie kolej na Posnanię i Manufakturę. Natomiast pozostaje pytanie – czy znajdziemy interesujące nas lokale i czy wynajmujący pozwolą nam zrezygnować z istniejących sklepów Wólczanki i Lambert. Podejrzewam, że obecnie w centrach handlowych wynajmującemu łatwiej jest znaleźć najemcę na lokal o powierzchni 30 mkw., niż pustostan w przedziale 130-150 mkw.

Rozumiem, że zamykacie mniejsze sklepy Wólczanki, a w ich miejsce powstanie nowy koncept Wólczanki?

MR: Tak, ale dotyczy to na początku najlepszych lokalizacji

Czy nowy koncept Wólczanki będzie otwierany wyłącznie w galeriach, a może przewidujecie wejście do parków handlowych?

MR: Jeszcze nie wiemy, w którym kierunku pójdzie rozwój brandu. Jeśli założenia przekroczą nasze oczekiwania, a asortyment będzie dobrze się sprzedawał – prawdopodobnie oferta marki poszerzona zostanie o kolejne produkty. Wtedy będziemy potrzebować jeszcze większych lokali.

Czyli strategia rozwoju może się zmienić?

MR: Pierwszy sklep Wólczanki w nowym koncepcie ma powierzchnię 119 mkw., kolejne będą miały 130 mkw. Być może, za jakiś czas przy stałym powiększeniu asortymentu sklepów okaże się, że wejście do parków handlowych będzie dobrym rozwiązaniem. Niewykluczone.

Jak wyglądają założenia rozwoju marki Wólczanka na przyszły rok?

MR: W 2022 roku zakładamy otwarcie 10 -15 sklepów Wólczanki. Raczej nie będą to nowe lokalizacje, a zamiany mniejszych sklepów na większe. Natomiast w dalszym ciągu będą powstawać sklepy franczyzowe Wólczanki, o powierzchni od 30 mkw. do 50 mkw. w mniejszych miastach. Otwarcia sklepów franczyzowych przewidujemy m.in. w Stacja Mława w Mławie, w Odrzańskich Ogrodach w Kędzierzynie Koźlu, w parku handlowym w Busku Zdroju i w Stargardzie Gdańskim. Przewidujemy również zamknięcia sklepów.

Jaka zatem jest skala zamknięć sklepów marki?

MR: W tym roku zamkniemy łącznie 19 butików Wólczanki, netto ubędzie nam 9 butików. Oczywiście w tych zamknięciach są zamiany sklepów na większy koncept Wólczanki. Powierzchnia netto sklepów Wólczanka nie ulegnie zmianie.

Rozmawiał: Wojciech Wojnowski