Dane potwierdzają, że rynek food delivery w Polsce nie zwalnia. Początkowo zmuszeni do zamawiania jedzenia online w wyniku pandemii, klienci na dobre przekonali się do tej opcji. Cały rynek dostaw jedzenia w 2020 roku urósł aż o 42 proc., a tendencja wzrostowa utrzymuje się – już w 2025 roku segment osiągnie wartość ponad 10 mld złotych.
Pandemia miała znaczący wpływ na zmiany na rynku gastronomicznym, szczególnie na rozwój sektora food delivery. Wzrosły zarówno wolumen dostaw, jak i średnia wartość rachunków, aż o ponad 10 proc. rok do roku . Da Grasso odnotowało w minionym roku 4,5 mln zrealizowanych dostaw. Z okazji 25. rocznicy założenia firmy, wraz z ARC Rynek i Opinia przeprowadziło badanie „Pizza przez pokolenia”, które analizuje między innymi segment dostaw.
Raport Da Grasso: dostawa musi być szybka
W świadomości Polaków pizza konsekwentnie od lat zajmuje pierwsze miejsce na liście potraw zamawianych z dowozem, wynika z raportu. W przeszłości była „pionierem” nowego, niespotykanego wcześniej sposobu jedzenia. Teraz uważana jest za „weterana” kategorii, mimo, iż oferta z roku na rok jest coraz bogatsza. Kluczowymi czynnikami wyboru restauracji są odległość, zapewniająca, że produkt nie wystygnie i nie straci na jakości, oraz czas dostawy.
Co ciekawe, raport identyfikuje również nowy trend, czyli „casualową konsumpcję” pizzy. Klienci uważają, że włoski przysmak może być z powodzeniem jedzony również w biegu, w celu szybkiego zaspokojenia głodu. Przy takiej konsumpcji liczy się przede wszystkim szybkość, a lokale sieciowe z odpowiednio zorganizowanym systemem dostaw doskonale wpisują się w to oczekiwanie.
PARTNER PORTALU
Dla wielu restauratorów czynnikiem decydującym o wprowadzeniu opcji dostawy był dopiero wybuch pandemii i szereg ograniczeń w tradycyjnej działalności. Da Grasso postawiło na rozwój kanału delivery na długo przed kryzysem, a w całej sieci aż ok. 80 proc. wszystkich zamówień stanowią te realizowane z dowozem.
– Po ponad roku funkcjonowania w ścisłym reżimie sanitarnym widzimy, że obrana przez nas strategia opłaciła się. Na kanał delivery postawiliśmy już dawno i dzięki temu zarówno całe przedsiębiorstwo, jak i poszczególni franczyzobiorcy dobrze poradzili sobie w nowej rzeczywistości. Obecnie stawiamy na rozwój kanału online, gdyż to kolejny trend, którego nie można ignorować – mówi Magdalena Parfianowicz, Kierownik Działu Franczyzy w Da Grasso.
Model dostaw Da Grasso
Przykład modelu dostaw Da Grasso pokazuje, jak ważna jest samowystarczalność. Sieć nie musiała korzystać z pomocy pośredników, a swoim franczyzobiorcom dawno zapewniła odpowiednie zaplecze do rozbudowywania systemu delivery. To jedna z podstawowych zalet modelu franczyzowego – dla przedsiębiorcy jest jak bufor bezpieczeństwa.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
– Największym atutem licencji Da Grasso była dla mnie od początku dobrze przemyślana strategia sprzedaży, zakładająca wykorzystanie wielu kanałów, właśnie z naciskiem na dostawy. Z mojej perspektywy nieoceniona jest też pomoc w kwestiach marketingowych, jak chociażby intensyfikacja działań online – mówi franczyzobiorczyni Marika Migdał, która w tym oku otwiera już trzeci lokal pod szyldem Da Grasso.
Zwyczaje w zakresie zarówno spożycia, jak i zamawiania pizzy zmieniły się znacząco na przestrzeni ostatnich 25 lat. Kiedyś wyjście do pizzerii było świętem samym w sobie, a na dowóz mogły sobie pozwolić jedynie osoby z dużych miast, gdzie operowały duże sieci. Teraz pizza stała się daniem uniwersalnym, powszechnym, a jej zamawianie to niemalże codzienność.
– W kolejnych latach przewidujemy stały i dynamiczny rozwój rynku dostaw, a nasz produkt będzie niezmiennie wpisywał się w ten kierunek. Myślę, że pizza pozostanie top of mind w kategorii, a miejsc oferujących jedynie dowóz będzie coraz więcej. Pandemia zmieniła zwyczaje, częściowo wykluczając „tradycyjne” lokale z rynku. Jednak spodziewamy się, że duża część klientów do nich wróci – wyjście na pizzę znowu będzie stanowić odskocznię od codzienności, tak jak to bywało dawniej – mówi prezes sieci Da Grasso, Magdalena Piróg.
Da Grasso: 190 lokali w 135 miastach w Polsce
Sieć pizzerii Da Grasso powstała w Łodzi w 1996 r. Przez lata wielokrotnie była nagradzana przez Konsumentów, zdobywając m.in. Złoty Laur Konsumenta, Godło Jakość Obsługi i Jakość Roku, Hermes w kategorii sieć restauracyjna oraz Grand Prix Konsumenta. Tajemnicą sukcesu restauracji Da Grasso jest autorska receptura na wyjątkowe ciasto, a znakiem rozpoznawczym sosy – pomidorowy, czosnkowy, dodawane do każdej pizzy gratis. Dzisiaj to największa sieć pizzerii w Polsce – w ramach franczyzy funkcjonuje 190 lokali w 135 miastach. Czynnikiem wyróżniającym Da Grasso jest unikalny system franczyzowy, zapewniający kompleksowe wsparcie partnerów biznesowych poprzez Centralny System Zakupów, wspólne działania marketingowe, a także wsparcie Opiekuna Franczyzobiorcy, który towarzyszy każdemu od momentu pierwszego kontaktu z siecią.