Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[KOMENTARZ] K. Sekuła-Okarma, CD Locum: galerie o ugruntowanej pozycji rynkowej, nadal pozostają atrakcyjne dla najemców

Wznawiając działalność galerii handlowych w lutym 2021 roku, średni poziom komercjalizacji naszego portfela wyniósł ponad 98 proc. To wynik całorocznej pracy zespołu i dowód na to, że nieruchomości handlowe o ugruntowanej pozycji rynkowej, nadal pozostają atrakcyjne dla najemców i stanowią fundamentalną część rynku handlowego w Polsce – mówi dla Retailnet Katarzyna Sekuła-Okarma, dział komercjalizacji CD Locum.

CD Locum zajmuje się budową i zarządzeniem nieruchomościami. Portfolio firmy to obecnie cztery obiekty: Galeria Trzy Korony, Galeria Dębicka, Galeria Rondo i Galeria Stara Ujeżdżalnia. Jak sytuacja związana z pandemią wpłynęła na sposób zarządzania tymi obiektami?

– Obecnie zarządzamy powierzchnią wynajmowaną wynoszącą blisko 100 tys. mkw. rozlokowaną pomiędzy cztery obiekty handlowe. Niewątpliwie rok 2020/ początek 2021 były dla nas ogromnym wyzwaniem i musieliśmy się zmierzyć z wieloma nowymi problemami, które dla całego ekosystemu gospodarczego stworzyła pandemia COVID-19. Kluczowym było wdrożenie nowych środków i procedur bezpieczeństwa, obejmujących sam obiekt, jak i pracowników oraz klientów – mówi Katarzyna Sekuła-Okarma, dział komercjalizacji CD Locum.

Rekalma Apsys
r e k l a m a

I dodaje: Nie mniej istotne było opracowanie planu wsparcia i zasad współpracy z najemcami – zarówno w czasie lockdown’ów, jak i w okresach przywrócenia handlu. Wznawiając działalność galerii handlowych w lutym 2021 roku, średni poziom komercjalizacji naszego portfela wyniósł ponad 98 proc. To wynik całorocznej pracy zespołu i dowód na to, że nieruchomości handlowe o ugruntowanej pozycji rynkowej, nadal pozostają atrakcyjne dla najemców i stanowią fundamentalną część rynku handlowego w Polsce.

rondo-bochnia
Rondo, Bochnia

CD Locum: bezpieczeństwo pracowników i klientów były i są dla nas kluczowe

– Bezpieczeństwo pracowników oraz klientów były i są dla nas kluczowe. Mocno skupiliśmy się na edukacji mającej na celu oswojenie z nowymi zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w obiektach. Naszym zdaniem, działania te przyniosły oczekiwany skutek, ponieważ spadki frekwencji sięgające w okresach lockdown’ów poziomu -40 proc., porównując do analogicznego okresu roku poprzedniego, udawało się relatywnie szybko odbudowywać w okresach wznawiania handlu. Średni spadek odwiedzalności portfela naszych nieruchomości, jaki zanotowaliśmy na przestrzeni roku 2020 w porównaniu do rekordowego roku 2019, wyniósł niecałe 25 proc. Biorąc pod uwagę okoliczności, uważamy to za dobry wynik. Z naszych obserwacji wynika, że obecnie klienci wykazują się większą wrażliwością na cenę. Dostrzegamy m.in. wzrost popularności marek o profilu dyskontowym. Pomimo pandemii, dobre wyniki sprzedażowe odnotowują branże elektroniczna i wyposażenia wnętrz, trudniejsza jest na pewno sytuacja operatorów gastronomicznych, czy rozrywkowych. Ponadto, zaobserwowaliśmy zmiany dotyczące modelu zakupowego i wyższy współczynnik konwersji (wzrost wartości koszyka i wzrost liczby paragonów względem liczby wejść). Na przykładzie portfela naszych nieruchomości – odnotowaliśmy spadek sprzedaży wyraźnie niższy od utraconego footfall’u. Obroty naszych najemców w ujęciu średnio rocznym stanowiły w poprzednim roku ponad 80 proc. obrotów zrealizowanych w rekordowym roku 2019, co przy frekwencji na poziomie 75 proc. w analogicznym okresie, rozpatrujemy jako bardzo pozytywny wynik – mówi Agnieszka Kolano, dział marketingu CD Locum.

Kalendarz marketingowy centrów handlowych z portfolio CD Locum

– W początkowym okresie, po zniesieniu obostrzeń nałożonych podczas pierwszego lockdown’u, kluczowym elementem komunikacji było bezpieczeństwo, które stało się niejako ‘doświadczeniem zakupowym’ i jednym z kryteriów odbudowywania odwiedzalności. W kolejnych okresach roku 2020 staraliśmy się wesprzeć naszych najemców podejmując wiele działań pro-sprzedażowych, m.in. organizując takie akcje jak „Powrót do Szkoły – Rozdajemy Deski”, „Black Week – Tydzień Rabatów”, „Napisz List do św. Mikołaja”, czy „Zabierz do Domu Pachnącą Choinkę”. Pomimo występujących obostrzeń i ograniczeń wszystkie te akcje spotkały się z bardzo dobrym odbiorem klientów i utwierdziły nas w przekonaniu, że potrzeba angażowania się centrum handlowego w życie lokalnej społeczności nie ustąpiła i galerie nadal stanowią bardzo ważny element krwioobiegu swoich miast i miasteczek – podkreśla Agnieszka Kolano, dział marketingu CD Locum.

– Naturalnie, część naszych aktywności marketingowych przeniosła się do Internetu, gdzie pozostawaliśmy w bieżącym kontakcie z naszymi klientami, wspierając jednocześnie działalność najemców gastronomicznych, czy rozrywkowych nagradzając bonami biorących udział w naszych mini konkursach. Wreszcie, cały czas nieustannie pracowaliśmy i pracujemy nad tym, aby nasze obiekty wzmacniały wizerunek miejsc przyjaznych rodzinom i stanowiły pierwszą destynację zakupową w swoich miastach. Dlatego w obecnym roku planujemy dalsze działania wspierające najemców zarówno pośrednio jak i bezpośrednio – w formule wydarzeń specjalnych, konkursów, ale również wystaw, czy eskpozycji dla różnych grup naszych klientów – podsumowuje Agnieszka Kolano.

stara-ujezdzalnia
Galeria Stara Ujeżdżalnia

Stara Ujeżdżalnia – najmłodszy obiekt z portfolio CD Locum

Najmłodszy obiekt z portfolio CD Locum – Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu będzie obchodzić we wrześniu 2. urodziny. Obiekt jest aktualnie prawie w pełni skomercjalizowany.

– Galeria Stara Ujeżdżalnia to bardzo udany projekt, który już teraz ma na swoim koncie dwa bardzo ważne dla nas wyróżnienia – tytuł Projektu Handlowego Roku (2020 CEE Retail Awards) oraz Budowy Roku Podkarpacia 2019. Jednak co najważniejsze, obiekt znakomicie wpisał się w krajobraz miasta i oczekiwania lokalnej społeczności. Jako dowód, centrum może pochwalić się znakomitą odzwiedzalnością – średnio miesięcznie pow. 400 tys. wejść oraz prawie całkowitym wynajęciem powierzchni – obecnie na poziomie 99 proc. Pomimo trudności i wyzwań dla branży handlowej jakie przyniósł rok 2020, w ciągu ostatnich miesięcy swoje lokale otworzyli w obiekcie: market budowlany PSB, pierwszy w powiecie jarosławskim market TEDi, kawiarnia So Coffee, sklep zoologiczny AleAnimale, butik Magnifiue, a Vision Express powiększył swój dotychczasowy salon. Mamy też ambitne plany dotyczące uzupełnienia oferty gastronomicznej o popularną markę, która nie była do tej pory obecna w mieście – mówi Mateusz Mikulec, zarządca Galerii Stara Ujeżdżalnia.

Galeria Trzy Korony

Inwestycje CD Locum w rozwój obiektów

– Poprzedni rok, podobnie jak dla wielu centrów handlowych w Polsce, był dla nas trudny i z pewnością nadal odczuwamy negatywne skutki, jakie wywołała pandemia. Podjęliśmy natomiast wszelkie starania, aby złagodzić następstwa tego kryzysu w dłuższej perspektywie. Dzięki udzielonemu wsparciu naszym najemcom w postaci rabatów czynszowych, czy zastosowaniu szeroko rozumianych działań komunikacyjno – marketingowych, udało nam się utrzymać blisko 100 proc. komercjalizacji portfela naszych nieruchomości. W czasie 3 lockdown’ów i towarzyszących nieustannie obostrzeniach dt. handlu, gastronomii, czy oferty rozrywkowej uważamy, że osiągnęliśmy znakomity wynik. Dla przykładu, w ostatnim czasie, poza utrzymaniem dotychczasowej oferty, uruchomiliśmy w Galerii Trzy Korony w Nowym Sączu nowe salony: TK Maxx, New Balance, Tatuum, stoisko z biżuterią VEZZI, a także powiększyliśmy istniejące sklepy takich marek jak 4F, Medicine, Home & You, czy Sezam. Tutaj szczególny akcent kładziemy na otwarcie salonu TK Maxx, które gruntuje dominującą pozycję Galerii Trzy Korony na handlowej mapie nowosądecczyzny, a szerzej – Małopolski i otwiera pole do dalszego rozwoju naszej oferty, odpowiadającej na zmieniające się i coraz mocniej aspirujące oczekiwania lokalnej społeczności. W planach dotyczących Nowego Sącza mamy bowiem przebudowę strefy foodcourt zakładającą powiększenie oferty rozrywkowej o nowoczesną multimedialną bawialnię, stworzenie przestrzeni do pracy wspólnej (tzw. co-working), udostępnienie tarasu na dachu galerii do użytku klientów, a także wprowadzenie kolejnych marek modowych oraz gastronomicznych, które do tej pory nie były obecne w mieście – mówi Gabriel Habura, zarządca Galerii Trzy Korony.

– Plany wobec naszych pozostałych obiektów, czyli Galerii Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu, Galerii Dębickiej w Dębicy oraz Galerii Rondo w Bochni mamy równie ambitne. W Jarosławiu przygotowujemy inwestycje uzupełniającą ofertę naszego centrum o sektor DIY. Z kolei w Dębicy i w Bochni analizujemy możliwości rozbudowy obiektów umożliwiające powiększenie kilku salonów znanych marek, dla których obecne lokale zaczynają być niewystarczające pod kątem powierzchni handlowej. Plany rozbudowy dwóch ostatnich obiektów zakładają również poszerzenie aktualnej oferty o część rozrywkową m.in. kino oraz gastronomiczną – nowoczesny foodcourt z różnorodną ofertą kawiarniano – restauracyjną – mówi Katarzyna Sekuła, dział komercjalizacji CD Locum.

Grupa CD Locum jest firmą rodzinną zajmującą się budową i zarządzaniem nieruchomościami, głównie w sektorze handlowym. Spółka, obecna na rynku od ponad 20 lat, wybudowała ponad 130 tys. mkw. powierzchni handlowej m.in. w Dębicy, Bochni, Nowym Sączu oraz Jarosławiu. Działając jako inwestor, deweloper i zarządca nieruchomości, CD Locum zatrudnia kilkudziesięciu profesjonalistów w dziedzinie nieruchomości – zarówno inżynierów budowlanych, zarządców nieruchomości, a także ekspertów w dziedzinie finansów i księgowości.