Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

Apsys od 25 lat nieprzerwanie realizuje swoją wizję centrów handlowych

Mija 25 lat od powstania Apsys, jednej z największych firm działających na rynku nieruchomości komercyjnych, wiodącego zarządcy i dewelopera obiektów handlowych.

Firma została założona przez Maurice’a Bansay’a w 1996 r. w Paryżu, a rok później rozpoczęła działalność w Polsce. Początek funkcjonowania Apsys w Polsce przypadł na szczególny czas dla branży retail. W latach 90. rynek dopiero się kształtował, był ograniczony do formatu hipermarketów z niewielką ofertą lokali handlowo-usługowych. Działaniom Apsys towarzyszyło wówczas motto „Imagining tomorrow”, które zawierało w sobie zdolność wdrażania nowych rozwiązań, przewidywania potrzeb konsumentów, koncentrowania się na nowatorskich projektach i programach, które będą kształtować przyszłość branży retail. Zgodnie z tą wizją w 1999 r. powstały centra handlowe Janki i Korona – pierwsze inwestycje Apsys w Polsce i zarazem pierwsze w kraju obiekty tzw. 3 generacji, oferujące klientom nie tylko możliwość zakupów, ale również rozrywkę i ofertę gastronomiczną w nowoczesnym, jak na tamte czasy, wydaniu foodcourtowym. 

Twórca wyjątkowych miejsc

W 2006 r. Apsys Polska zakończył budowę łódzkiej Manufaktury na terenie zabytkowych zakładów włókienniczych Izraela Poznańskiego. To inwestycja, która wyprzedziła swoje czasy, jeden z największych projektów rewitalizacyjnych w Europie i zarazem największe w regionie centrum kulturalno-rozrywkowe. Realizując ten obiekt, Apsys wcielił w życie hasło „Iconic places”, ideę tworzenia miejsc wyjątkowych, które stają się wizytówkami miast, immanentną częścią lokalnej społeczności, budują nierozerwalną więź z konsumentami i dostarczają im jak najlepszych doświadczeń. Dzięki oryginalnej koncepcji Manufaktura zmieniła wizerunek Łodzi, obecnie, wraz ze swoim zewnętrznym 3 ha rynkiem jest najpopularniejszą, wielofunkcyjną przestrzenią publiczną w regionie, centrum zakupów oraz różnorodnych wydarzeń kulturalno-rozrywkowych i sportowych (np. plenerowej opery „Człowiek z Manufaktury”). Za swój koncept Manufaktura została wielokrotnie doceniona przez organizacje branżowe, media oraz instytucje publiczne. Niedługo po otwarciu Międzynarodowa Rada Centrów Handlowych (ICSC) nagrodziła obiekt w kategoriach: Najbardziej Innowacyjny Projekt Handlowy na Świecie, Najlepsze Centrum Handlowe na Świecie oraz Najlepsze Nowe Bardzo Duże Centrum Handlowe. W ubiegłorocznym konkursie CEE Retail Awards Manufaktura otrzymała nagrodę w kategorii „Najlepsze Miejsce Docelowe”.

Posnania czyli as w talii Apsysa

Do najbardziej rozpoznawalnych i najnowocześniejszych inwestycji Apsys należy także poznańska Posnania, zrealizowana z sukcesem pomimo wysokiej konkurencyjności rynku handlowego w Wielkopolsce. Otwarta w 2016 r. jest największym centrum handlowym w tym regionie, obejmującym swym zasięgiem oddziaływania blisko milion mieszkańców. Posnania, poza unikalną troską o detal, wprowadzeniu do wnętrza obiektu instalacji artystycznych, oferuje doskonale dobrany tenant – mix łączący zarówno bogatą i unikalną w regionie ofertę zakupową z szerokim wachlarzem usług rozrywkowych (łącznie z basenem), uzupełnionym przez bogaty wybór możliwości gastronomicznych. Posnania jest również liderem w zakresie usług i udogodnień oferowanym swoim klientom.

W 2017 r. została uznana za Najlepsze Nowe Centrum Handlowe Roku przez Polską Radę Centrów Handlowych, a rok później Międzynarodowa Rada Centrów Handlowych nagrodziła ją tytułem najlepszego nowego centrum handlowego w Europie w kategorii bardzo dużych obiektów. Obie organizacje wielokrotnie wyróżniały Posnanię za działania prosprzedażowe, kampanie otwarcia i wizerunkowe oraz projekty CSR (w latach 2017-2020). 

Posnania powstała jako miejsce otwarte na ludzi i ich różnorodność. Świadczy o tym m.in. wyróżnienie „Lider Dostępności” przyznane w konkursie Fundacji Integracja, organizowanym pod honorowym patronatem Prezydenta RP – za rozwiązania ułatwiające osobom z niepełnosprawnościami poruszanie się po obiekcie, a także współpraca z firmą Migam (specjalizującą się w obsłudze klienta w języku migowym). 

Proekologiczna czołówka

Obiekt jest w ścisłej czołówce inwestycji proekologicznych w Polsce. Wysokie standardy potwierdzają certyfikaty BREEAM: New Build na poziomie Excellent oraz najnowsze, uzyskane w 2020 r., w kategoriach Asset Performance – Excellent oraz Building Management – Outstanding.  

– Kreowanie nowoczesnych i przyjaznych człowiekowi miejskich ekosystemów to nasz nadrzędny cel. Przedkładamy realną pracę nad obietnice, spełniamy obowiązujące wysokie wymagania budowlane i środowiskowe, a jednocześnie wyznaczamy nowe trendy i poszukujemy własnych rozwiązań. Apsys jest organizacją niezależną, od początku w rękach jednego właściciela i ze wsparciem pracowników, którzy są związani z firmą od wielu lat. Tworzymy zespół pasjonatów rynku nieruchomości, specjalistów w swojej dziedzinie. Dzięki temu możemy szybko podejmować decyzje i dobrze wykorzystywać sprzyjające momenty na rynku oraz potencjał lokalizacji, nie obawiając się przy tym zmian. Elastycznie dostosowujemy nasze przedsięwzięcia do zmieniających się warunków rynkowych, co pokazaliśmy m.in. realizując Posnanię – mówi Benoit Charles, prezes Apsys Polska.

Łącznie Apsys Polska ma w swoim dorobku 5 projektów deweloperskich, takich jak Manufaktura w Łodzi, Posnania w Poznaniu, Janki w Warszawie, CH Korona we Wrocławiu oraz Platan w Zabrzu.

Jednocześnie firma aktywnie działa we Francji, gdzie jako deweloper realizuje projekty, które zmieniają wygląd francuskiego rynku handlowego. Wśród nich wyróżnia się m.in. Beaugrenelle – jedyne centrum w granicach Paryża, w wyjątkowej lokalizacji w pobliżu wieży Eiffla. We wrześniu 2020 r. Apsys France oddał do użytku obiekt Steel w Saint-Étienne – centrum handlowe nowych czasów z terenami zielonymi o powierzchni 35 000 mkw., które w wyjątkowy sposób łączy handel, ekologię i sztukę.

Lider w zarządzaniu

Rolę wiodącego zarządcy w Polsce organizacja utrzymuje od 2001 r., kiedy objęła w zarządzanie 18 centrów handlowych należących ówcześnie do Casino Poland. Od tego czasu nieprzerwanie rozwija swoje portfolio. Obecnie zarządza 30 obiektami w 20 miastach. Klientami firmy są czołowi inwestorzy i fundusze inwestycyjne rynku nieruchomości, w tym Union Investment, Nepi Rockcastle, Newbridge czy Cromwell.

W zarządzaniu Apsys Polska opiera się na jakości usług, doświadczeniu i innowacyjnym podejściu do portfolio. Od samego początku realizuje wizję organizacji odpowiedzialnej społecznie, zaangażowanej w sprawy lokalne, współpracującej z organizacjami pozarządowymi i publicznymi. W branży retail pozostaje pionierem w dziedzinie empatycznego projektowania i zarządzania przestrzenią.  Jako pierwszy zarządca na polskim rynku wdraża w centrach handlowych udogodnienia dla osób ze spektrum autyzmu (program Spektrum Zrozumienia) i pracuje nad likwidowaniem barier architektonicznych dla klientów z niepełnosprawnościami, edukacją ekologiczną (program Think Green) oraz obsługą klienta i rozwijaniem obszaru customer experience. Firma jest również liderem na polskim rynku nieruchomości w certyfikacji BREEAM in Use dla centrów handlowych. Certyfikaty potwierdzające najwyższe standardy ekologiczne posiada ponad 20 obiektów z portfolio zarządczego Apsys Polska. Od 2018 r. we wszystkich centrach zarządzanych przez organizację realizowany jest autorski program „At your service”, badający poziom usług oferowanych przez centra handlowe. W ten sposób Apsys może nieustannie podnosić jakość obsługi w zarządzanych centrach handlowych i proponować klientom kolejne udogodnienia.

Jako agent ds. najmu w ciągu 25 lat firma nawiązała współpracę z wieloma polskimi i zagranicznymi markami, łącząc ideę lokalności z międzynarodowym prestiżem. Apsys jest laureatem ponad 50 nagród branżowych m.in. za kampanie marketingowe, projekty CSR i modernizacje.

Making Cities Vibe – więcej niż rynek handlowy

Kierując się naszym najnowszym mottem „Making Cities Vibe”, zamierzamy przekraczać granice rynku handlowego i rozszerzać nasze działania o obiekty mixed-use, mieszkaniowe oraz biurowe, które uwzględniają kontekst kulturowy i społeczny, troskę o środowisko oraz dają mieszkańcom miast dodatkową wartość – mówi Benoit Charles.

Obecnie Apsys Polska poszerza zakres swoich działań o kolejne sektory rynku. Od 2020 r. firma oferuje usługi zarządzania nieruchomościami biurowymi, dla których stworzyła autorski program The Space. The Place. The People. Trwają także prace nad realizacją pierwszej inwestycji mieszkaniowej Apsys w Polsce, w ramach której rozpoczęła się już przedsprzedaż mieszkań. Kameralne osiedle SOLEA Mieszkania na Wyścigach powstanie na warszawskim Mokotowie jako wielofunkcyjna przestrzeń, realizowana z troską o środowisko (potwierdzoną certyfikatem BREEAM). Projekt jest przygotowywany w kooperacji z deweloperem mieszkaniowym. Równolegle Apsys odpowiada za komercjalizację wieloetapowej inwestycji o profilu mieszkaniowo-usługowym SOHO by Yareal na warszawskiej Pradze Południe.

– Mimo szerokiej skali działalności pozostaliśmy organizacją rodzinną. Silne zakorzenienie w miejskości, budowanie więzi z lokalnymi społecznościami oraz rozumienie indywidualności klientów odróżnia Apsys od korporacyjnych agencji doradczych. Wierzę, że poprzez nasze projekty nie tylko podnosimy jakość obiektów komercyjnych, a wkrótce także mieszkaniowych, ale ożywiamy przestrzenie miejskie. W ciągu 25 lat z pewnością byliśmy jedną z tych firm, które zmieniły na lepsze rynek centrów handlowych. Wieloletnie doświadczenia, w tym wyniesione z trudnego i nieprzewidywalnego roku 2020, przygotowały nas do dalszej pracy. Nadal zmagamy się z sytuacją pandemii, koncentrujemy się na wyzwaniach tego szczególnego czasu i odpowiadamy na bieżące problemy. Jednak staramy się również wyprzedzać potrzeby i już teraz tworzyć nowe rozwiązania, które będą potrzebne w przyszłości – podsumowuje Benoit Charles.