W ostatnim czasie na dachu bydgoskiego centrum handlowego Focus pojawiła się instalacja fotowoltaiczna. To inwestycja z korzyścią dla środowiska, mieszkańców oraz galerii – przyczyni się do redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery oraz znacząco ograniczy zużycie energii elektrycznej obniżając koszty funkcjonowania centrum handlowego. Realizacja jest jednym z nielicznych wdrożeń w tego typu obiektach w Polsce, ale też należy do pierwszych w regionie kujawsko-pomorskim. Focus zapowiada rozbudowę instalacji w przyszłości.
Atrium – właściciel CH Focus w Bydgoszczy – jest wystawcą Shopping Center Forum 2021 CEE
Ze względu na pogłębiające się zjawisko wyczerpywania zasobów naturalnych, globalne ocieplenie klimatu i narastające zanieczyszczenie środowiska, wykorzystanie odnawialnych źródeł energii staje się coraz bardziej popularne i doceniane. Powodem są także nieodwracalne zmiany klimatyczne, które sprawiają, że długotrwałe upały i związane z nimi przerwy w dostawie prądu są coraz bardziej powszechne. Odpowiedzią na te wyzwania jest fotowoltaika – system, który do produkcji energii elektrycznej wykorzystuje energię słoneczną i pozwala na znaczne zminimalizowanie ryzyka wystąpienia deficytu mocy.
Na to rozwiązanie zdecydowało się także bydgoskie centrum handlowe. W ostatnim czasie na dachu Focusa zainstalowano 147 paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy prawie 50 kW. System zamontowano na konstrukcji wsporczej od strony ulicy Jagiellońskiej. Instalacja ma za zadanie zasilenie systemów wentylacyjnych, oświetleniowych i klimatycznych w całym obiekcie handlowym. Według przeprowadzonych analiz instalacja znacznie zredukuje szkodliwą emisję dwutlenku węgla do atmosfery i wpłynie na zużycie energii elektrycznej w całym obiekcie.
– Promowanie zasad zrównoważonego rozwoju, w tym propagowanie działań proekologicznych na stałe wpisało się w działalność Focusa. Nasz najnowszy projekt -instalacja paneli fotowoltaicznych – to jedna z wielu realizacji podjętych na rzecz ochrony środowiska oraz z myślą o mieszkańcach Bydgoszczy, aby mogli żyć w czystym środowisku oraz w zgodzie z naturą – mówi Gregory Pertus, dyrektor CH Focus w Bydgoszczy.
PARTNER PORTALU
– Zakładamy, że w perspektywie najbliższych lat system fotowoltaiczny wytworzy odpowiednio dużo energii, aby zaspokoić w znacznym stopniu zapotrzebowanie całego obiektu. Mamy nadzieję, że to rozwiązanie wpłynie na zmniejszenie rachunków za energię elektryczną, ale także na redukcję śladu węglowego w naszej codziennej działalności. Jestem przekonany, że projekt przyniesie galerii wymierne korzyści w niedalekim czasie, dlatego w przyszłości planujemy rozbudowę instalacji – dodaje Gregory Pertus.
Instalacja paneli fotowoltaicznych na dachu Focusa, to jedno z wielu działań bydgoskiego centrum handlowego w ramach wdrażanego sukcesywnie programu ESG (ENVIRONMENTAL, SOCIAL, GOVERNANCE) i strategii grupy Atrium Poland, która jest realizowana w latach 2020-2025.
Centrum Handlowe Focus w Bydgoszczy
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Centrum Handlowe Focus w Bydgoszczy powstało w centrum miasta, w zrewitalizowanych zakładach mięsnych zbudowanych w XIX/XX w. To najchętniej odwiedzane centrum handlowe w Bydgoszczy. W 2010 roku uznane zostało przez Forum Najemców za jeden z 10 najlepszych obiektów handlowych w Polsce. Centrum liczy ok. 90 tys. mkw. powierzchni całkowitej, w tym 42 tys. mkw. powierzchni najmu GLA, na której znajduje się prawie 140 sklepów i lokali gastronomicznych oraz usługowych.
Do grona najemców zaliczają się salony znanych marek odzieżowych, takich jak: H&M, Reserved, Mohito, Guess, New Yorker, Royal Collection, a także elektromarket Media Expert, Empik, Smyk, iDream Apple Premium Reseller oraz salony z wyposażeniem domu: Duka i Home&You, a także sklep firmowy KOŁO Materace i Łóżka. Dla miłośników aktywnego trybu życia na niemal 900 mkw. swój asortyment oferuje marka Intersport oraz funkcjonuje największy całodobowy klub fitness w Bydgoszczy– StepOne. W centrum handlowym znajduje się również plac zabaw dla dzieci Figlowisko. Do dyspozycji klientów jest bogata strefa food court, złożona z takich restauracji i lokali, jak: Pizza Hut, Burger King, KFC, Mc Donald’s, Berlin Doner Kebap, Bierhalle, Express Oriental, Grycan, Costa Coffee, Cukiernia Sowa i wielu innych. Powierzchnię blisko 3 tys. mkw. zajmuje francuski operator spożywczy Carrefour, który otworzył w centrum pierwszy w regionie market w formacie premium tej sieci. W obiekcie znajduje się także 13-salowe kino Cinema City, które jest największym kompleksem kinowym w mieście. Centrum jako jedyne w regionie posiada salę 4DX. CH Focus w Bydgoszczy zostało oddany do użytku w 2008 roku. Obiekt należy do Atrium European Real Estate Limited.
Atrium to jeden z wiodących właścicieli, zarządców i deweloperów centrów i nieruchomości handlowych w Europie Środkowej. Na dzień dzisiejszy w portfolio Grupy znajduje się 26 aktywów zlokalizowanych w czterech krajach: Polsce, Czechach, Słowacji oraz w Rosji, o łącznej wartości rynkowej 2,5 mld euro i całkowitej powierzchni najmu brutto (GLA) wynoszącej ponad 809 000 mkw. Spółka jest notowana na giełdzie w Wiedniu oraz Euronext Amsterdam, gdzie jest oznaczona symbolem ATRS. W styczniu 2020 r. Atrium ogłosiło nową strategię dywersyfikacji swojego portfela poprzez inwestowanie i zarządzanie mieszkaniami na wynajem, ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy.