Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

Wojciech Kamiński, Maxi Zoo: jesteśmy gotowi na różne scenariusze

Obecnie testujemy nowy format – są to mniejsze sklepy, położone nie w centrach czy parkach handlowych, lecz blisko klienta, pełniące funkcję sklepów osiedlowych. Pierwszy taki sklep został otwarty na warszawskim Żoliborzu – mówi Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający Maxi Zoo.

Pandemia wymusiła na firmach konieczność stania się bardziej zwinnymi. Management w firmach musiał nagle dostosować się do zarządzania celami w dużo krótszym horyzoncie czasów planowania, opracować scenariusze przewidujące różny rozwój sytuacji, a także zaplanować w tak zmiennym środowisku odpowiednią priorytetyzację wydatków. Maxi Zoo postawiło przed sobą nadrzędny cel – by w warunkach niepewnego dostarczenia wyników tak nim zarządzać, żeby zapewnić stabilny wzrost biznesu i pewność zatrudnienia. Z dnia na dzień trzeba było dostosować się do wprowadzanych obostrzeń, zorganizować bezpieczną pracę w sklepach, a pracownikom biurowym rozwiązania hybrydowe lub pracę zdalną, zależnie od potrzeb.

– Staramy się stworzyć naszym pracownikom jak najlepsze środowisko pracy – bez lęku o przyszłość. Co prawda nasze sklepy w galeriach handlowych pozostały otwarte w trakcie lockdownów, ale zmieniające się obostrzenia nie dawały pewności, że taki stan rzeczy się utrzyma, dlatego byliśmy gotowi na różne scenariusze. Pomimo pandemii nie tylko utrzymaliśmy zatrudnienie na wcześniejszym poziomie, ale też zatrudnialiśmy nowe osoby i otwieraliśmy nowe sklepy. Obecnie testujemy nowy format – są to mniejsze sklepy, położone nie w centrach czy parkach handlowych, lecz blisko klienta, pełniące funkcję sklepów osiedlowych. Pierwszy taki sklep został otwarty na warszawskim Żoliborzu. Jest to odpowiedź na potrzeby naszych klientów – okazało się bowiem, że zaczęli poszukiwać dodatkowych rozwiązań, które pozwolą zrobić im bezpieczne zakupy dla swoich pupili chociażby podczas wspólnego spaceru po najbliższej okolicy – podkreśla Wojciech Kamiński, dyrektor zarządzający Maxi Zoo.

Maxi Zoo testuje nowy format sklepów i skraca łańcuch dostaw

Kolejnym istotnym elementem zwinnego zarządzania jest decyzja o skróceniu łańcucha dostaw w Maxi Zoo. Aktualnie towary są dostarczane do sklepów stacjonarnych i do kupujących w sklepie online z magazynu centralnego w Niemczech, co w czasie pandemii niejednokrotnie powodowało wydłużenie czasu dostawy. Dlatego jeszcze w tym roku, przy współpracy z zewnętrznym partnerem, zostanie uruchomione centrum logistyczne do obsługi segmentu B2C, a w najbliższym czasie powstanie własne centrum dystrybucyjne. Docelowo ma to być model łączony: centrum dystrybucyjne dla klientów e-commerce, potem B2B, ale równocześnie realizowanie dostaw ze sklepów stacjonarnych.

– Uważam, że warto podejmować odważne decyzje i budować zaufanie wewnątrz struktur – to dzięki nim firma się rozwija, a zespół śmiało patrzy w przyszłość. To, co osiągnęliśmy podczas pandemii, wzbudza we mnie dumę i radość. Niezależnie od tego, jak będzie rozwijać się sytuacja, jesteśmy gotowi na każdy scenariusz. Mamy za sobą doświadczenia i rozwiązania, które się sprawdziły, jesteśmy lepiej przygotowani, a to pozwala pozytywnie myśleć o przyszłości niezależnie od kolejnej, zapewne nie ostatniej, fali pandemii – podsumowuje dyrektor zarządzający Maxi Zoo.

Rok 2020 Maxi Zoo Polska zakończyło z 48 sklepami

Rok 2020 Maxi Zoo Polska zakończyło z 48 sklepami, otwierając 5 nowych placówek, w tym roku liczba ta zwiększy się do około sześćdziesięciu, przy czym pierwszych siedem już zostało otwarte. W kolejnych latach będzie powstawać co roku kilkanaście obiektów, tak by na koniec 2023 było ich około setki. W 2020 r. Maxi Zoo zainwestowała w rozwój około 2 mln
EUR, a w latach 2021-2023 planuje wydać kilkanaście milionów euro. Firma finansuje rozwój z wypracowanego zysku oraz wsparcia Fressnapf, spółki-matki.

Maxi Zoo weszło na polski rynek w 2012 roku i od tego momentu jest najprężniej rozwijającą się siecią sklepów dla zwierząt w naszym kraju. Maxi Zoo jest częścią Grupy Fressnapf, która działa w 11 krajach europejskich, głównie pod szyldem Maxi Zoo, generując rocznie obroty na poziomie 2 mld euro. W każdym ze sklepów można znaleźć w ofercie ponad 6000 produktów znanych firm w przystępnych cenach oraz produkty marek dostępnych wyłącznie w tej sieci (karmy i akcesoria): Premiere, Select Gold, Real Nature czy Dogs Creek.