[WYWIAD] Grzegorz Mroczek, CREAM Property Advisors: wchodzimy na rynek magazynowy

Wchodzimy w nowy dla nas sektor. Fundusz Fortress Reit Limited powierzył nam zarządzanie dwoma parkami logistycznymi, które docelowo, po planowanej rozbudowie, będą miały łącznie ponad 100 tys. mkw. GLA – jesteśmy odpowiedzialni za property i project management, leasing i marketing. Podjęcie takiej współpracy pokazuje naszą wszechstronność – mówi w rozmowie z Retailnet Grzegorz Mroczek, wiceprezes CREAM Property Advisors

CREAM właśnie pozyskał duży kontrakt na obsługę portfela w sektorze logistycznym. Czy to oznacza, że zmieniacie kierunek działania?

Przejęliśmy zarządzanie dużym portfelem logistycznym, co oznacza, że wchodzimy w nowy dla nas sektor. Podjęcie współpracy z funduszem południowo-afrykańskim pokazuje naszą wszechstronność. Przygotowaliśmy profesjonalny zespół, który z wielkim zaangażowaniem podchodzi do nowego zadania. Jesteśmy przekonani, że wkrótce efekty naszej pracy będą widoczne i zostaną docenione tak, jak ma to miejsce w branży handlowej. Retailu nie odpuszczamy, choć to dziś pod wieloma względami najtrudniejsza grupa nieruchomości. Ambitnie realizujemy kolejne projekty, wprowadzamy nowe produkty budujące wartość.

Proszę powiedzieć coś więcej na temat tego kontraktu i działaniach za które będzie odpowiedzialny CREAM.

Fundusz Fortress Reit Limited – właściciel obiektów, o których mówimy, posiada nieruchomości inwestycyjne o wartości około 1,5 mld euro, z czego dwie trzecie stanowi logistyka. To pierwsza inwestycja tej grupy w naszym kraju. Fundusz ten powierzył nam zarządzanie dwoma parkami logistycznymi, które docelowo, po planowanej rozbudowie, będą miały łącznie ponad 100 tys. mkw. GLA – jesteśmy odpowiedzialni za property i project management, leasing i marketing. Nasza współpraca obejmuje zatem dość szeroki zakres.

Jak udało się pozyskać takiego partnera?

CREAM Property Advisors jest firmą interdyscyplinarną, mamy ugruntowaną pozycję na rynku i stawiamy na budowanie wartości, co mimo szumnych deklaracji innych firm branżowych, jest nadal unikatowe. Myślę, że nasze podejście i starania dotyczące wzmacniania wartości obiektów, wnikliwość i zaangażowanie w każdy element zarządzania zostały zauważone i docenione w branży. Nieustannie pracujemy nad tym, aby każda z powierzonych nam nieruchomości działała jak najlepiej i rosła na wartości. Wykorzystujemy do tego rozwiązania, które się sprawdzają np. w kwestiach optymalizacji kosztów funkcjonowania obiektów, ograniczenia zużycia energii elektrycznej, zużycia ciepła, mediów, ogrzewania. Te metody są ważne w zarządzaniu centrum handlowym i liczą się również w projektach biurowych oraz logistycznych, ponieważ wnoszą wartość dodaną w postaci np. znacznych ułatwień przy certyfikacji ekologicznej budynków, jak ma to miejsce w projektach biurowych, którymi się zajmujemy.

Komercjalizacja parków logistycznych jest chyba łatwiejsza niż obiektów handlowych

Dzisiaj jest ogromny popyt na rozwój w tym sektorze i poziom wakatów jest zaledwie kilkuprocentowy. Proszę jednak pamiętać, że w Polsce aktualnie buduje się setki tysięcy metrów kwadratowych powierzchni logistycznej. Nasz zespół leasingowy ma doświadczenie w wynajmie tego typu nieruchomości, a obiekty, którymi zarządzamy, są dla najemców na tyle interesujące, że ich wynajem to czysta przyjemność.

Nad czym aktualnie pracuje CREAM w obszarze dewelopmentu?

Prowadzimy sporą liczbę projektów zarówno dla działających galerii handlowych, jak i nowo budowanych projektów. Ogromny potencjał ma również rynek redevelopmentowy, w który angażujemy się od kilku lat. Centra handlowe pierwszej generacji potrzebują i będą potrzebować nowego życia. Możemy wspomnieć o jednym, który się już rozpoczął.

W Częstochowie jesteśmy zaangażowani w przebudowę hipermarketu o powierzchni 22 tys. mkw. Powstanie na tym terenie dominujący park handlowy o powierzchni ponad 17 tys. mkw. z możliwością dalszej rozbudowy. Operatorem spożywczym będzie Carrefour, który zajmie 7,5 tys. mkw. powierzchni. Otwarcie jest planowane na przyszły rok. Dla parku handlowego w Częstochowie uzyskaliśmy pełen mandat na leasing, zarządzanie, property oraz project management.

Wciąż rozwijamy nasze kompetencje i dziś potrafimy dostarczyć klientom cały zakres usług: od koncepcji, poprzez projekcje przychodowe oraz kosztowe przez nadzór nad budową, aż po otwarcie. Segment związany z przebudowami jest, w naszej ocenie, bardzo ciekawy i wciąż mało wyeksploatowany. Przewagą takich projektów jest mocna infrastruktura i „wygrzana” lokalizacja handlowa – pozwala to na osiągnięcie sukcesów w formacie dopasowanym do obecnego rynku. Tego typu projektów będzie znacznie więcej.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codzienny newsletter dla profesjonalistów rynku centrów handlowych