W roku 2021 odnotowano wzmożoną działalność deweloperską w sektorze handlowym. Z danych Colliers wynika, że na koniec III kwartału w budowie znajdowało się prawie 400 000 mkw., co przełoży się na znaczący wzrost rocznej podaży z 265 000 mkw. w 2020 roku do 350-400 000 mkw. w roku 2021.
W III kw. 2021 r. do użytku oddano 59 700 mkw. Tym samym całkowite zasoby powierzchni handlowej w Polsce przekroczyły 12,2 mln mkw. Liczba centrów handlowych w Polsce wzrosła o 24 obiekty w porównaniu z III kwartałem 2020 r. i wynosi obecnie 556. Poziom nasycenia sięga 320 mkw./1 000 mieszkańców.
Głównie parki handlowe
– Zdecydowaną większość inwestycji z ostatnich miesięcy oraz tych w budowie stanowią małe parki i centra handlowe w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców. Inwestorzy zauważyli, że w czasie pandemii to właśnie tego typu obiekty radzą sobie najlepiej i jest na nie największe zapotrzebowanie. Istotną rolę odgrywa również fakt, że małe i średnie miasta charakteryzują się niskim nasyceniem powierzchnią handlową oraz większą dostępnością gruntów, często w atrakcyjniejszych cenach. Branża handlowa bierze pod uwagę możliwość kolejnego, piątego już lockdownu i wybiera jak najbezpieczniejsze rozwiązania, żeby ewentualne ograniczenia wywarły na nią jak najmniejszy wpływ – mówi Katarzyna Michnikowska, Associate Director w Dziale Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.
Spektakularne transakcje
PARTNER PORTALU
III kwartał upłynął pod znakiem istotnych transakcji. Griffin RE sfinalizował sprzedaż 6 parków handlowych, wynajętych sieci hipermarketów Auchan. Obiekty o całkowitej powierzchni 107 600 mkw. zlokalizowane w Szczecinie, Rybniku, Słupsku, Gdańsku, Nowym Sączu i Lublinie za łączną kwotę 87 mln EUR nabył amerykański fundusz LCN.
Na zakupy wybrała się również sieć centrów medycznych Medicover, która została większościowym właścicielem sieci klubów fitness Just GYM. We wrześniu sportowe portfolio Medicover powiększyło się o 22 nowoczesne kluby zlokalizowane w największych miastach Polski. W tym samym miesiącu Medicover dokonał akwizycji 11 obiektów z sieci FITARENA i Quanfit.
Rozwój sklepów typu „dark store”
Dynamiczny rozwój odnotowuje nowy na polskim rynku koncept sklepów typu „dark store”, który zyskuje na popularności w dobie silnego wzrostu znaczenia e-commerce. Obiekty te są odpowiedzią, przede wszystkim sieci handlowych, na zmieniające się trendy zakupowe – przybliżyć towar do klienta i przyspieszyć kompletacje zamówień. Na sklepy typu „dark store” decydują się sieci takie, jak Carrefour, Lisek, JOKR, Glovo, Swyft, a także Bolt, Wolt oraz Gorillas czy Żabka. Pierwsze obiekty w tym formacie uruchamiane są już w największych polskich aglomeracjach.
– Za rozwojem e-commerce idą zmiany w potrzebach klientów. Sklepy typu „dark store” przynoszą nowe możliwości m.in. usprawniają proces zakupowy, przyspieszają czas dostawy, a właścicielom pozwalają na bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni. W najbliższej przyszłości możemy spodziewać się, że format ten nie tylko przyjmie się na polskim rynku, ale będzie zyskiwał na popularności – mówi Dominika Jędrak, Dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers.