[WYWIAD] Joanna Bagińska, Apsys: Galeria Katowicka pozostanie tętniącym sercem miasta

Od początku naszym założeniem był silny tenant-mix, zapewniający szeroki zakres usług, dostępność atrakcyjnych marek i wpisujący się w aktualne trendy. Mamy przyjemność gościć pod swoim dachem m.in.: Empik, Notino, Monki, Xiaomi, Samsunga. Cieszy nas, że najemcy wiążą swoją przyszłość z Galerią Katowicką, widząc tutaj duży potencjał i możliwości rozwoju – mówi w rozmowie z SCF News/Retailnet Joanna Bagińska, Dyrektor Galerii Katowickiej.

Jesień to dla Galerii Katowickiej czas symbolicznie podsumowujący kolejny rok funkcjonowania. Gdyby miała Pani spojrzeć wstecz, na ostatnie lata Państwa działalności, co należałoby zaliczyć w poczet największych wyzwań i osiągnięć?

Wysoki poziom wynajęcia obiektu, utrzymany mimo zmiennych warunków rynkowych; znalezienie sposobu na unikalne pozycjonowanie doskonale oddające charakter centrum; udane wdrażanie działań z zakresu ESG, w tym m.in. ekologicznych rozwiązań w zakresie zużycia prądu czy wody – nasuwają się jako pierwsze. Od początku naszym założeniem był silny tenant-mix, zapewniający szeroki zakres usług, dostępność atrakcyjnych marek i wpisujący się w aktualne trendy. Mamy przyjemność gościć pod swoim dachem m.in.: Empik, Notino, Monki, Xiaomi, Samsunga. Cieszy nas, że najemcy wiążą swoją przyszłość z Galerią Katowicką, widząc tutaj duży potencjał i możliwości rozwoju. To właśnie bogaty tenant-mix oraz ciekawe projekty aktywizujące mieszkańców regionu, w tym także naszych klientów, sprawiły, że po wielomiesięcznych ograniczeniach dla branży klienci z chęcią do nas wracają, doceniając ofertę skrojoną na miarę ich potrzeb.

Obok bogatej oferty handlowej, na którą zwraca Pani uwagę, wyróżnikiem Galerii Katowickiej od początku było zorientowanie na istotne społecznie kwestie.

To prawda, dużym sukcesem jest wypozycjonowanie Galerii Katowickiej jako miejsca, które dba o relacje z mieszkańcami regionu i wychodzi z inicjatywami wykraczającymi poza ofertę handlowo-rozrywkową. Założyliśmy, że będziemy obiektem demokratycznym, dostępnym, dostosowanym do zróżnicowanych potrzeb. W tym duchu zrealizowaliśmy wielowymiarowy projekt Katowicka dla Autyzmu, obejmujący zarówno przystosowanie obiektu do potrzeb osób ze spektrum autyzmu, jak i podnoszenie świadomości oraz wiedzy otoczenia na temat autyzmu. Jako pierwsze w Polsce centrum handlowe uruchomiliśmy w 2018 roku Pokój Wyciszenia przeznaczony dla osób ze spektrum autyzmu, z myślą o nich wprowadziliśmy też m.in. „ciche godziny” bez reklam i muzyki. Kontynuacją tych działań były dalsze szkolenia najemców i pracowników ochrony oraz wprowadzenie dla osób z ASD bezpłatnych słuchawek wyciszających. Projekt został zauważony na arenie międzynarodowej i nagrodzony statuetką Gold Solal Award, a Katowicka stawiana jest jako przykład obiektu realizującego ważną misję społeczną.

Tych prospołecznych inicjatyw na przestrzeni ostatnich lat zrealizowaliśmy bardzo wiele, nie sposób ich wszystkich wymienić. Na pewno na uwagę zasługuje nasze zaangażowanie w Katowice Fashion Week, a także prężnie działająca Scena w Galerii – przestrzeń dla wystawiania sztuk teatralnych, czy nowoczesna bezpłatna przestrzeń co-workingowa. Dodam jeszcze, że również w czasie pandemii Galeria Katowicka aktywnie wspierała ważne społecznie akcje. Po pierwsze, prowadziliśmy aktywne działania zachęcające do oddawania krwi w krwiobusach na placu przed Galerią. Po drugie, razem z Miejskim Warsztatem wyprodukowaliśmy i dostarczyliśmy 200 przyłbic do śląskich szpitali – dokładnie tyle, na ile było w tym czasie zapotrzebowanie. Trzecia z akcji to udział w wyzwaniu #Hot16Challenge2. Katowicka we współpracy z Teatrem stworzyła świetną tzw. szesnastkę, w której zachęcała do wsparcia lekarzy. Nasza odpowiedź na wyzwanie znalazła się w pierwszej dziesiątce najlepszych komercyjnych „szesnastek” na portalu NowyMarketing.pl.

Konsekwentnie budują Państwo wizerunek Galerii Katowickiej jako centrum działającego w myśl idei #citylife. Czy z perspektywy ośmiu lat działalności można powiedzieć, że udało się wpisać w tkankę miejską i mocno zaznaczyć, także na kulturalnej i społecznej mapie Katowic, swoją obecność?

W tkankę miejską wpisuje nas już sama lokalizacja, bycie hubem komunikacyjnym ściśle połączonym z dworcem autobusowym i kolejowym, położenie w bezpośrednim sąsiedztwie katowickiego rynku siłą rzeczy umiejscawia nas w samym centrum miejskich wydarzeń. Od początku chcieliśmy być podmiotem, który te wydarzenia będzie także inicjować, aktywizując mieszkańców Śląska i wpływając na rozwój miasta. Myślę, że udało nam się zbudować pozycję miejsca społecznie odpowiedzialnego, umiejętnie łączącego aktywności handlowe i pozahandlowe. Dzięki swojemu zaangażowaniu udowadniamy, że Galeria Katowicka dopełnia ofertę miasta i podnosi jego atrakcyjność. Jesteśmy otwarci na potrzeby lokalnej społeczności, identyfikujemy się z jej oczekiwaniami, a w naszych działaniach stawiamy na udany mariaż nowoczesności z poszanowaniem tożsamości i tradycji stolicy Górnego Śląska. Wspieramy wiele ciekawych miejskich aktywności, na naszym terenie odbywają się teasery zapowiadające duże lokalne wydarzenia, festiwale, projekty kulturalno-społeczne, a także inspirowane przez nas akcje nawiązujące do ważnych dla Katowic wydarzeń. Mamy przyjemność współpracować z kluczowymi dla miasta ośrodkami kultury, jak np. Teatr Śląski, NOSPR czy Muzeum Śląskie. W ten sposób odczarowaliśmy postrzeganie centrum handlowego wyłącznie przez pryzmat zakupów, a to owocuje budowaniem więzi emocjonalnej z klientami, którzy znajdują w tych działaniach nie tylko atrakcyjną rozrywkę, ale przede wszystkim bliskie sobie wartości. Wracając do aktywności handlowych – tutaj też wychodzimy poza standard. Przykładem naszych akcji są chociażby Czorne Piątki, czyli Black Friday po śląsku. Warto wymienić także projekt Kolekcja Prezentów, w którym za zakupy rozdajemy unikalne gadżety z grafikami zaprojektowanymi specjalnie na tę okazję przez polskich artystów młodego pokolenia, czy 24-godzinny spektakl organizowany z Teatrem Śląskim na placu przed Galerią, w trakcie którego aktorka Kamila Baar przez dobę była zamknięta w przeźroczystej klatce symbolizującej ograniczenia, jakie społeczeństwo narzuca kobietom.

Wspomniała Pani także o działaniach prośrodowiskowych.

Tak, w ostatnich latach dużo miejsca w naszej działalności poświęciliśmy kwestiom ekologii. Wprowadzone rozwiązania pozwoliły nam w 2020 roku wypracować oszczędności w zużyciu prądu na poziomie aż 11%. Inne działania, w tym bardzo dobra współpraca z najemcami, pozwoliły na redukcję ilości niesegregowanych śmieci z 614 ton w 2017 roku do 23 ton w 2020.

Zarządzanie obiektem zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju wspieramy dodatkowo akcjami marketingowymi. Wymieniając tylko ostatnie z takich działań – w ramach akcji Ubrania Pełne Mocy zachęcaliśmy mieszkańców regionu do nadania nieużywanym ubraniom drugiego życia, zebraliśmy ich aż dziewięć ton. W czerwcu tego roku na placu przed obiektem uruchomiliśmy Miejską Farmę w Katowickiej – społeczny ogród, który był przestrzenią warsztatów dotyczących tematyki zero waste i którego plony trafiły do mieszkańców.

Jednym z największych wyzwań, z którymi przyszło się Państwu zmierzyć, była i wciąż jest pandemia COVID-19. Jak funkcjonuje się w tej nowej rzeczywistości?

Ostatni czas znacząco wpłynął na zwyczaje konsumentów, a w perspektywie zmieniających się regulacji i niestabilnych warunków rynkowych zredefiniował też zarządzanie obiektami takimi jak nasz. W centrum działań znalazły się, z jednej strony, dbałość o komfort i bezpieczeństwo naszych klientów, z drugiej – znalezienie sposobów na podtrzymanie i odbudowywanie relacji z nimi po kolejnych lockdownach, z trzeciej wreszcie – zapewnienie wsparcia w działalności naszych najemców. Od początku pandemii działamy w najwyższym reżimie sanitarnym, stale przypominając klientom o podstawowych zasadach i ściśle przestrzegając m.in. zakrywania ust i nosa, dezynfekowania rąk, zachowywania dystansu i limitów. Na terenie całego obiektu rozmieściliśmy dozowniki z płynem dezynfekującym, zapewniamy dostęp do maseczek, systematycznie odkażamy wszystkie newralgiczne miejsca i elementy pasaży handlowych, ozonujemy wyznaczone, zamknięte przestrzenie. Jako pierwsze centrum handlowe w regionie sięgnęliśmy po rozwiązania dalece wykraczające poza standardy i okleiliśmy wszystkie hotspoty w Galerii, jak klamki, ekrany dotykowe w digital signage czy poręcze, antywirusową i antybakteryjną folią z jonami srebra – Hexis Purezone Antimicrobial. Wszystko po to, żeby odwiedzający czuli się u nas bezpiecznie i mogli robić zakupy czy korzystać z atrakcji bez obaw o swoje zdrowie.

Czy najemcy mogą w tej sytuacji liczyć na Państwa wsparcie?

Oczywiście mamy na uwadze to, jak pandemiczne obostrzenia odbiły się na działalności części najemców, oferujemy im wsparcie i opracowujemy rozwiązania skrojone na miarę indywidualnych potrzeb. Przykładem może być akcja Dowozimy za Free – wdrożone na początku roku rozwiązanie było odpowiedzią na obostrzenia w branży gastronomicznej. W ramach tej usługi to nie klienci czy najemcy, ale Galeria Katowicka w całości pokrywała koszty dowozu posiłków z działających na jej terenie lokali gastronomicznych. Ich właściciele bardzo ciepło przyjęli tę inicjatywę, a klienci chętnie z niej korzystali.

Postawiliśmy też na wzmocnienie działań aktywizujących klientów. Proponowane przez nas akcje prosprzedażowe nie tylko wspierają najemców, ale też pokazują konsumentom, że aktywnie wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom. W tym miejscu warto przywołać też program lojalnościowy KatoKarta, który ma już ponad 53 tys. użytkowników, czy współpracę z jedną z najchętniej słuchanych lokalnych stacji radiowych – radiem ESKA, na antenie którego najemcy Galerii Katowickiej mieli możliwość bezpłatnej organizacji konkursów antenowych oraz własnej promocji.

Jak widzi Pani przyszłość Galerii Katowickiej?

Galeria Katowicka pozostanie tętniącym sercem miasta, nadal blisko mieszkańców oraz ważnych dla nich spraw i wydarzeń. Zamierzamy jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby rynku i zapewniać mieszkańcom regionu dostęp do pożądanych marek i usług, tak aby nikt nie miał wątpliwości, że Galeria Katowicka to kultowe miejsce spotkań i zakupów. Zawsze mieliśmy ambicje wytyczania trendów i podtrzymamy nasze działania w tym kierunku, m.in. w zakresie inspirowania postaw i zachowań prośrodowiskowych.

Wszyscy już bardzo tęsknimy za normalnością, ale też mamy świadomość, że być może nowa rzeczywistość, w jakiej przyszło nam funkcjonować, zostanie z nami na dłużej. Mimo trwającej pandemii i związanych z nią ograniczeń nie chcemy zwalniać tempa we wdrażaniu nowatorskich rozwiązań czy projektów. Z perspektywy ostatniego roku możemy powiedzieć, że takie podejście procentuje, odwiedzalność i obroty Galerii Katowickiej rosną z miesiąca na miesiąc – to zaufanie naszych klientów bardzo nas cieszy i pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Newsletter

Codzienny newsletter profesjonalistów rynku centrów handlowych