Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

ZPPHiU przeciwne opłatom od przychodów z kanału e-commerce

Centra handlowe usiłują wprowadzić do umów zapisy dotyczące rozliczenia sprzedaży realizowanej w kanale e-commerce przez korzystających z przestrzeni handlowej w galeriach. ZPPHiU sprzeciwia się takim praktykom.

„Centra handlowe dostrzegły szansę na dodatkowy zarobek w postaci opłat związanych z działalnością sklepów internetowych marek obecnych w centrach handlowych. Oczekiwanie wprowadzenia nowych opłat za handel odbywający się poza murami centrów budzi oczywisty sprzeciw” – komentuje sytuację Zarząd ZPPHiU.

Nie ma podstaw

ZPPHiU stoi na stanowisku, że nie ma w tym momencie podstaw do wprowadzania nowych opłat na rzecz centrów. Niestety pojawiają się nieuzasadnione prawnie klauzule narzucające regulacje w zakresie opłat od przychodów najemców z kanału e-commerce. Mniejsze firmy coraz częściej są zmuszane do podpisywania bezpodstawnych umów z klauzulami dotyczącymi opłat za e-commerce.

R E K L A M A

„Nie możemy zgodzić się z roszczeniami centrów handlowych dotyczącymi przychodów uzyskiwanych przez nasze firmy w kanale e-commerce. Pandemia wymusiła ogromną mobilizację i nakłady w rozwój handlu w sieci po stronie firm handlowych. Oprócz finansowania infrastruktury sprzedażowej, ponosimy wysokie koszty logistyczne, transakcyjne oraz nadal inwestujemy w marketing, promocje, prezentację produktów online. To są nakłady, z którymi centra handlowe nie mają nic wspólnego. Samoistnym benefitem dla centrów handlowych tej sytuacji jest zwiększenie odwiedzalności, która nadal pozostaje niższa w porównaniu do okresu sprzed pandemi – to klient pozyskany przez nas przychodzi po odbiór towaru do centrum gdyż zapewne rozważa skorzystanie z pozostałej oferty galerii handlowej, inaczej wybrałby dostawę do domu czy paczkomatu” – tłumaczy proces Zarząd ZPPHiU.

Sprzedaż on-line podlega wszystkim obciążeniom fiskalnym

Rozwój kanałów e-commerce był możliwy wyłącznie dzięki inwestycjom firm handlowych i odbywał się bez jakiegokolwiek udziału centrów handlowych. Handel w sieci nadal wymaga dużych nakładów finansowych i operacyjnych w rozwój i podtrzymanie efektywności tego kanału. Przychody obciążone są wysokimi kosztami transakcyjnymi, które ponoszą firmy handlowe. Kosztowne są też operacje logistyczne, które nie ograniczają się jedynie do firm kurierskich (a te wraz z cenami transportu na całym świecie gwałtownie rosną). Istotny jest proces obsługi zwrotów oraz pakowania. Ponadto sprzedaż on-line podlega takim samym obciążeniom fiskalnym jak sprzedaż tradycyjna.

W skutek pandemii i zamknięcia handlu stacjonarnego nastąpił gwałtowny rozwój kanałów e-commerce – zainteresowanie transakcjami w sieci wzrosło w czasie lockdownów i pozostało na wysokim poziomie. E-commerce ma wciąż mniejszościowy udział w handlu realizowanym przez firmy zrzeszone w ZPPHiU. Handel stacjonarny to nadal ok. 80% przychodów firm obecnych w centrach handlowych. „Z tego tytułu odprowadzane są stosowne czynsze i inne opłaty określone w umowach” – podkreśla ZPPHiU.

ZPPHiU zrzesza ponad 150 firm

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zrzesza ponad 150 firm, w których zatrudnienie znajduje ponad 200 tysięcy pracowników. Listę firm członkowskich, postulaty, aktualne informacje o działaniach podejmowanych przez ZPPHiU i wszelkich aktywnościach, także medialnych, jego przedstawicieli można znaleźć na stronie: https://zpphiu.pl/.