Pomimo niełatwych czasów, w których funkcjonujemy, dokładamy starań, aby nasi klienci postrzegali Focus Park Rybnik jako nowoczesne centrum w miejskim stylu, atrakcyjne miejsce zakupów i spotkań. „Urban style” od kilku lat jest ideą wokół której budujemy pozycjonowanie naszego centrum, determinuje ona tenant mix oraz określa aktywności marketingowe i charakter komunikacji. To koncepcja, która zapewnia spójną tożsamość naszej marki, definiuje nasz obiekt na tle konkurencji w regionie – mówi Sonia Kostecka, Dyrektor Focus Park Rybnik.
Centrum handlowe Focus Park w Rybniku działa w trudnym otoczeniu konkurencyjnym. Bezpośrednia konkurencja w samym mieście, dodatkowo duże galerie w regionie, w tym nowe centrum w pobliskich Żorach. Jaki mają Państwo sposób na dotarcie do świadomości klientów i przyciągnięcie ich na zakupy?
Pomimo stale rosnącej konkurencji, mamy silną pozycję w regionie. Potwierdzeniem powyższej tezy są wyniki przeprowadzonych badań rynkowych, które jednoznacznie wskazują, że Focus Park jest liderem na rynku na którym operuje. Centrum może pochwalić się niemal 70% znajomością marki a aż 95% respondentów deklaruje zadowolenie z oferty handlowej centrum.
Do naszych klientów docieramy wielopłaszczyznowo – stosując narzędzia komunikacji offline jak i online. Focus Park postrzegany jest jako centrum wydarzeń oraz rozrywki a wykorzystywane kanały komunikacji dopasowane są do charakteru i pozycjonowania centrum. Kładziemy nacisk na dynamiczny rozwój naszych kanałów komunikacji w mediach społecznościowych, gdyż jest to najszybszy i najskuteczniejszy sposób dotarcia do naszego młodego, miejskiego klienta – a ten właśnie stanowi naszą grupę docelową.
Postanowiliśmy wykorzystać również możliwości, jakie daje Influencer Marketing. Możliwość precyzyjnego dotarcia do grupy docelowej, interakcji oraz generowania atrakcyjnego contentu w oparciu o ofertę najemców, przyciągającego uwagę klientów okazały się bardzo skuteczną promocją oferty Focus Parku. Ważne jest również to, że doceniają ją najemcy, bo w czasie, gdy z powodu ograniczeń nie mogliśmy generować wysokiej odwiedzalności, promocja konkretnych produktów z oferty choćby działających marek, miała na celu maksymalne wsparcie sprzedaży i wzrost obrotów.
PARTNER PORTALU
Jesteśmy obecni na rynku już niemal 15 lat, można wiec powiedzieć, że odwiedza nas już drugie pokolenie klientów, które ma jasno sprecyzowane oczekiwania wobec nowoczesnego centrum handlowego zarówno w odniesieniu do oferty – handlowej, gastronomicznej, rozrywkowej jak również co do sposobu spędzania w nim czasu. I od zawsze staramy się te oczekiwania zaspokajać – czy to przez obecność marek gastronomicznych takich jak Pizza Hut czy KFC, czy przez wciąż unowocześniane koncepty sklepów, jak również wprowadzanie oczekiwanych marek. Wprowadziliśmy i wciąż poszerzamy szeroki wachlarz udogodnień poza zakupowych dla naszych klientów.
Miejskość to bardzo pojemne określenie. Jak definiujecie ją w Focus Park?
Focus Park jest wpisany w miejską tkankę – i dosłownie, i w przenośni. Centrum zlokalizowane jest tuż przy rybnickim rynku, w miejscu dawnego browaru. Zachowana część tego zabytkowego obiektu została harmonijnie wkomponowana w przestrzeń nowoczesnego, funkcjonalnego obiektu handlowego. Ale naszą miejskość rozumiemy szerzej – jako pewien zestaw wartości, z którymi się identyfikujemy, takich jak nowoczesność, otwartość, kreatywność, dostępność i młodość, której oczywiście nie determinuje metryka. Nie są to idee abstrakcyjne. Mają one bezpośrednie przełożenie na ofertę centrum, jak i jego komunikację. W ostatnich latach rozbudowaliśmy ofertę dla młodszej grupy docelowej – pojawiły się takie marki jak Medicine czy Bershka, marka Sinsay wdrożyła w naszym centrum nowoczesny koncept swojego salonu. Odświeżyliśmy również komunikację, nadając jej ciekawy, odwołujący się do miejskiej estetyki graffiti charakter. Jej elementy znalazły się w centrum obiektu, w formie oryginalnych dekoracji. Jest jeszcze jeden ważny element naszej miejskości – to mocna identyfikacja z naszym miastem, Rybnikiem, a właściwie całym okręgiem rybnickim i jego mieszkańcami. Wspieramy lokalne inicjatywy kulturalne, od wielu lat jesteśmy np. partnerem przeglądu kabaretów Ryjek. W akcjach marketingowych śmiało sięgamy po śląskie konteksty, współpracując z lokalnymi markami i promując wyjątkową śląską gwarę. Organizujemy również akcje o charakterze CSR, ważne dla lokalnej społeczności takie jak specjalistyczne badania dla najmłodszych w ramach profilaktyki antyrakowej we współpracy z fundacją Ronalda McDonalda czy regularne, prowadzone od lat badania mammografii. Nasza miejskość jest więc wielowymiarowa, ale zawsze autentyczna i skupiona na potrzebach klientów.
Lokalizacja galerii od zawsze w naturalny sposób czyniła z niej miejsce spędzania czasu. Czy tak jest nadal?
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
W przeprowadzonych badaniach rynku, w porównaniu do konkurencji, otrzymaliśmy najwyższy wynik – 39% jeśli chodzi o wybór miejsca do spędzenia czasu z bliskimi. Oczywistym jest, że w czasie kolejnych lock downów i związanych z nimi ograniczeń, ta funkcja galerii musiała zostać zawieszona – wymuszały to na nas konkretne dyrektywy wynikające z kolejnych rozporządzeń, ale również poczucie odpowiedzialności za zdrowie naszych klientów. Po powrocie centrów do niemal pełnego funkcjonowania – otwarciu wszystkich sklepów, punktów gastronomicznych z ofertą na miejscu, kina oraz aktywowaniu aktywności marketingowych – ponownie przyciągamy klientów, którzy chcą u nas spędzić czas. To potwierdza siłę lokalizacji naszego obiektu, a także dogodny tenant mix, w harmonijny, zrównoważony sposób łączący modę, usługi, gastronomię i rozrywkę. Tę ostatnią na co dzień tworzy przede wszystkim kino i sala zabaw, ale regularnie uzupełniamy ją różnorodnymi akcjami organizowanymi przez centrum, jak najbardziej podkreślającymi miejskość i wykorzystującymi atrybuty Focus Park Rybnik np. z okazji dnia dziecka na dwa dni zmieniliśmy Focus Park w ekstremalny park rozrywki dla całej rodziny – były tyrolki wewnątrz i na zewnątrz centrum, zjazdy na linie i ścianki wspinaczkowe na fasadzie. Zdradzę, że w przyszłym roku planujemy wrócić z równie ekstremalną imprezą dla rodzin z dziećmi. Od wielu lat w listopadzie oddajemy Focus Park we władanie organizatorom corocznego festiwalu kabaretowego: Rybnickiej Jesieni Kabaretowej. Ryjek Park to nasz flagowy event, podczas którego w galerii powstaje jedna z festiwalowych scen.
Jak centrum handlowe, którego oferta skupiona jest przede wszystkim wokół mody i usług, bez dużego operatora spożywczego, poradziło sobie w czasie pandemii i kolejnych lock downów?
Brak operatora spożywczego, który w innych centrach handlowych nawet w czasie ograniczeń przyciągał klientów, był oczywiście wyzwaniem. Ale maksymalnie wykorzystywaliśmy nasz atut – lokalizację w samym sercu Rybnika, zapewniającą szybki i wygodny dostęp do niezbędnych produktów i usług. Informowaliśmy o dostępnej ofercie usługowej, działających aptekach i drogeriach. Zachęcaliśmy klientów do korzystania z oferty gastronomicznej w trybie na wynos i z dowozem.
No i oczywiście, tak jak na co dzień, byliśmy blisko potrzeb naszych klientów, wykorzystując maksymalnie możliwości mediów społecznościowych. Akcje w centrum zastąpiły aktywności on-line, pozwalające nam pozostać w kontakcie.
A jak w tych trudnych czasach układały się relacje z najemcami?
Z powodu ograniczeń w handlu wszyscy znaleźliśmy się w niełatwej sytuacji. Najważniejsza okazała się ciągła komunikacja i wymiana informacji. Negocjacje czasami oczywiście bywały trudne, ale również pozwalały się lepiej nawzajem zrozumieć i nawiązać bliższe relacje. Strategia bliskiej współpracy w obliczu wyzwań przyniosła efekty: w czasie pandemii z centrum wycofały się zaledwie dwa punkty gastronomiczne. W chwili obecnej 96% powierzchni centrum jest wynajęta, mamy tylko 3 niewynajęte lokale.
Co warto podkreślić potwierdzeniem pozytywnych relacji są wyniki badań satysfakcji najemców Focus Park. To anonimowe badanie, przeprowadzane corocznie, daje możliwość poznania opinii i zdania najemców na temat współpracy z zarządcą i identyfikować potencjalne obszary do poprawy. Rokrocznie, odsetek marek biorących udział w badaniu się zwiększa. W ostatnim wzięło udział 81% najemców, którzy ocenili nas wyżej niż w roku poprzednim , i to w każdej kategorii: zarówno w zakresie współpracy z dyrekcją, działań marketingowych, jak i wszelkich prac serwisowych. Ogólna ocena współpracy z naszym centrum wyniosła 4,60 w pięciostopniowej skali. To naprawdę doskonały wynik, za który serdecznie dziękujemy naszym partnerom.
Czy i w jaki sposób powinien zmieniać się układ najemców? Focus jest w skomercjalizowany, ma stabilną pozycję, ale czy to oznacza, że obecne status quo będzie utrzymane?
Zawsze jesteśmy nastawieni na rozwój. Monitorujemy obroty naszych najemców i na bieżąco rozmawiamy z nimi, by odpowiednio zmapować ich potrzeby i stworzyć im optymalne warunki do rozwoju. Po zmianach w ostatnich kilku latach – wprowadzeniu nowych brandów, relokacji kilku sklepów i powiększeniu powierzchni innych – obecny tenat mix wydaje się być na tyle zrównoważony i spójny, by zaspokajać potrzeby klientów i budować spójne pozycjonowanie obiektu w ramach idei miejskiego stylu.
Jednak wszystkie centra handlowe stoją przed wyzwaniem: jak przekonać do siebie klienta, który w czasach pandemii zmienił swoje preferencje, nawyki zakupowe. Jak Focus Park odpowiada na te wyzwania? Czy udało się wrócić do wskaźnika footfall sprzed pandemii?
Focus Park nie miał większych trudności w ponownym przyciągnięciu klientów. Jesteśmy nie tylko centrum handlowym, ale pełnimy także rolę centrum rozrywki w Rybniku. Ludzie dobrze czują się w galerii i lubią spędzać tu czas. Poprzez nasze liczne akcje integrujące nas z lokalną społecznością, klienci znają nas i czują się u nas bezpiecznie, jak u siebie. Z drugiej strony szeroka oferta znanych marek modowych przyciąga młodych ludzi, podobnie jak udogodnienia, takie jak: bezpłatne wifi, stacje ładowania urządzeń mobilnych, bezpłatna strefa zabaw dla dzieci oraz wiele innych.
Wskaźniki footfall konsekwentnie rosną od momentu zakończenia ostatniego lockdownu. Liczyliśmy się z tym, że powrót klientów po lockdownach nie będzie prosty – okręg rybnicki bardzo mocno odczuł skutki pandemii, wskaźnik zachorowań, szczególnie w czasie I i II fali pandemii, był u nas bardzo wysoki.
Cały czas, wraz z najemcami, pracujemy nad tym, by wskaźniki footfallu, a przede wszystkim obroty, stale rosły. Ostatni kwartał napawa optymizmem z wynikami dla średniej wartości obrotów +16% (2021 vs 2020) oraz średniej wartości odwiedzalności +11% (2021 vs 2020).
W ostatnich kilkunastu miesiącach gros wydarzeń marketingowych organizowanych w naszym centrum stanowiły akcje wspierające sprzedaż – nagradzaliśmy klientów za zakupy atrakcyjnymi nagrodami, ściśle związanymi z naszym miejskim, nowoczesnym pozycjonowaniem. Rekompensowały one brak wydarzeń gromadzących w jednym miejscu w jednym czasie dużą liczbę osób, czyli przede wszystkim akcji adresowanych do rodzin z dziećmi. Ale mamy nadzieję, że już w najbliższych miesiącach będziemy mogli znowu razem dobrze bawić się w przestrzeni naszego centrum.