Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[RAPORT] Arvato: Gdzie Polacy wolą robić e-zakupy? Marketplace czy sklep marki?

Robiąc zakupy w internecie Polacy wolą kupować w marketplace’ach niż w sklepach marki – wynika z badania „E-kanały sprzedaży – preferencje – czy wolisz kupować w marketplace czy w sklepie marki?” – zrealizowanego na zlecenie Arvato Supply Chain Solutions przez ARC Rynek i Opinia. Report dostępny jest TUTAJ.

Polski rynek e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie. Już w 2020 r. miał 14% udziału w wartości sprzedaży detalicznej, a eksperci przewidują, że w 2026 r. jego wartość brutto wyniesie 162 mld zł. To oznacza średnioroczny wzrost o 12%. Rośnie też liczba osób kupujących – aż 77% internautów dokonało przynajmniej raz zakupów online. Takie liczby robią wrażenie! 

Nasz rynek rośnie dwutorowo – z jednej strony mamy szybko rozwijające się sklepy marek, a z drugiej platformy zakupowe, które zaskakują rozwiązaniami, szukają własnych dróg, przyciągają nowych sprzedających i umacniają swoją markę wśród klientów. I choć obie kategorie graczy e-sprzedaży – sklepy i marketplace’y – walczą o tego samego klienta i częstokroć korzystają z tych samych usprawnień, na przykład w zakresie optymalizacji czy odraczania procesu płatności albo rosnącej siatki pick-up pointów i automatów paczkowych, to jednak twórczo je rozwijają i szukają swoich niszy. 

R E K L A M A

– Postanowiliśmy przyjrzeć się temu, jak klienci postrzegają różnice pomiędzy sklepami marek oraz platformami zakupowymi, gdzie wolą kupować i na jakie kryteria w pierwszej kolejności zwracają uwagę. Osobiście z zainteresowaniem przyjęłam wyniki naszych badań pokazujące pewną równowagę obu kanałów sprzedaży. Jestem przekonana, że taki stan musi zaowocować kolejnymi nowoczesnymi rozwiązaniami, które – na końcu – pozytywnie wpłyną na przyjemność zakupów w sieci. Z perspektywy Arvato Supply Chain Solutions fascynująca jest możliwość wspierania światowych oraz lokalnych liderów e-commerce w profesjonalizacji procesów logistycznych i uczestniczenia w tak pełnym wyzwań środowisku – mówi Lidia Ratajczak-Kluck Prezes Zarządu Arvato Supply Chain Solutions w Polsce 

Dynamiczna równowaga 

Robiąc zakupy w internecie Polacy wolą kupować w marketplace’ach niż w sklepach marki – wynika z badania „E-kanały sprzedaży – preferencje – czy wolisz kupować w marketplace czy w sklepie marki?” – zrealizowanego na zlecenie Arvato Supply Chain Solutions przez ARC Rynek i Opinia. 

W marketplace’ach zdecydowanie częściej niż w sklepach marki kupujemy produkty z kategorii Dom i ogród, Elektronika oraz AGD. W kategorii Odzież i obuwie platformy i sklepy wybierane są podobnie często. Użytkownicy wybierają platformy zakupowe przede wszystkim ze względu na wygodę i różnorodność dostępnych produktów. Za korzystaniem ze sklepów marek przemawia gwarancja oryginalności i prostszy wybór. 

Najchętniej wybieramy marketplace’y ogólne, w których dostępne są różne kategorie produktów. 

Platformy zakupowe, w których dostępne są produkty tylko jednej kategorii wybiera co dziesiąty Polak. 17% użytkowników deklaruje korzystanie z obu typów marketplace’ów. W Internecie najczęściej kupujemy produkty z kategorii Odzież i obuwie (62%), a najrzadziej Artykuły spożywcze (18%). 55 proc. 41 proc. Większość Polaków robiących zakupy przez Internet preferuje marketplace (55%) niż sklep marki (41%). 

Polacy polubili e-zakupy. 

Dziś w sieci kupuje już trzech na czterech z nas. To efekt przede wszystkim cen, często atrakcyjniejszych niż w realu, ale także dynamicznego rozwoju rynku e-commerce, większej wygody w płaceniu i odbieraniu przesyłek oraz zmian zwyczajów zakupowych, napędzanych także ograniczeniami związanymi z pandemią Covid-19.

– Marketplace to idealny sposób na pozyskanie zupełnie nowych klientów dla przedsiębiorców, którzy prowadzą sklepy internetowe. Atuty zakupów na marketplace’ach to przede wszystkim łatwość realizacji transakcji, wygoda i bezpieczeństwo. Z drugiej niemal natychmiastowy dostęp do bardzo dużej liczby klientów, bez dużych inwestycji w marketing. Markeplace’y mają dużą rozpoznawalność marki i tym samym z roku na rok coraz zwiększają swoją wiarygodność wśród kupujących. Patrząc na coroczne raporty i wartości, można śmiało zaryzykować opinią, że w kolejnych latach udział marketplace’ów w ogólnym zysku płynącym z handlu elektronicznego będzie jeszcze większy – mówi Jadwiga Żurek Dyrektor ds. Sprzedaży, Arvato Supply Chain Solutions.

– Konsumenci chcą mieć możliwość wyboru spośród marek i ich e-sklepów oraz marketplace’ów, czyli dzisiejszych e-galerii handlowych. Rozwój kanałów sprzedaży oraz ich różnorodność rodzą rywalizację, a co za tym idzie nowe produkty, usługi i rozwiązania dla e-klientów. W zakresie nowych funkcjonalności pewną przewagę mogą zyskać (a może już ją mają) marketplace’y, które 100% swojej energii mogą kierować na rozwój e-platform, podczas gdy marki znaczną część swoich zasobów przeznaczają na opracowanie lub pozyskanie produktu. Ostatecznie marka walcząc o swoją rozpoznawalność, pozycję rynkową i sprzedaż działa (lub powinna działać) dzisiaj dwutorowo: własny e-sklep plus współpraca z marketplacem – mówi Przemysław Klich Dyrektor ds. Sprzedaży, Arvato Supply Chain Solutions 

Zakupy w internecie – platforma czy e-sklep? 

Większość Polaków dokonujących zakupy przez Internet bardziej preferuje marketplace (55%) niż sklep marki (41%). Tendencja ta dotyczy każdej kategorii produktów, ale najbardziej widoczna przewaga marketplace’ów nad sklepami własnymi marek występuje w kategorii Dom i ogród (59% preferuje marketplace, a 34 sklep marki), Elektronika (56% vs 35%) oraz AGD (57% vs 36%). Najmniejsza różnica, choć wciąż z przewagą platform zakupowych nad e-sklepem marki, dotyczy kategorii Uroda (7%), Zdrowie (5%), a w kategorii Odzież i obuwie różnice praktycznie nie są widoczne (3%).

Allegro nr 1

Decydując się na platformę zakupową, ankietowani zdecydowanie częściej kupują w marketplace’ach ogólnych (70%) takich jak Allegro, Amazon, OLX lub AliExpress niż w marketplace’ach danej kategorii (11%) jak Zalando, eobuwie, Answer, Wayfair, Etsy. 17% respondentów deklaruje korzystanie z obu rodzajów platform. Poproszeni o wskazanie konkretnego marketplace’u ogólnego ankietowani najczęściej korzystają z Allegro (83%), OLX (7%), AliExpress (5%). Co zaskakujące – po pół roku od oficjalnego debiutu w Polsce – zaledwie 1% respondentów wskazał na Amazon.