Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Paulina Kruk, Okaidi Poland: chcemy zintensyfikować naszą ekspansję

Nasza aktualna strategia to umocnienie pozycji w dużych miastach. W Warszawie z 4 sklepów rozbudowujemy sieć do 7. Kolejne miasta w których się rozwijamy to Kraków, Wrocław i Poznań. Chcemy zintensyfikować naszą ekspansję i nastawić się w pierwszej kolejności na duże i średniej wielkości miasta, a następnie uzupełniać o ewentualnie inne, interesujące centra handlowe w trochę mniejszych miejscowościach – mówi w rozmowie z Retailnet Paulina Kruk, Country Manager Okaidi Poland.

Francuska marka Okaidi na polskim rynku funkcjonuje od 2012 roku. W jakiej kondycji jest aktualnie sieć? Jak bardzo pandemia wpłynęła na Państwa plany ekspansji na polskim rynku?

Na koniec 2021 roku markę Okaidi w Polsce tworzy sieć 16 sklepów stacjonarnych. Nie ukrywam, że ubiegły rok oraz 2020 były dla nas trudniejszym okresem przede wszystkim ze względu na pandemię. Niestety nie udało nam się jeszcze powrócić do realizacji obrotów z 2019 roku, co jest obecnie naszym priorytetem. Jednocześnie, co mnie bardzo cieszy pandemia przyspieszyła rozwój omnichannelowy marki w Polsce i udało nam się otworzyć sklep internetowy działający według metody ship-from-store. Możliwość przygotowywania zamówień online bezpośrednio w naszych sklepach stacjonarnych pozwoliła nam na utrzymanie ciągłości sprzedaży podczas okresu lockdownów.

R E K L A M A

Jeśli chodzi o aktualny trend sprzedażowy, to widzimy, że nasze kolekcje cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem wśród klientów, a potwierdzają to wszystkie nasze wskaźniki handlowe.

Jak odbudowuje się sprzedaż i odwiedzalność sklepów Okaidi w centrach handlowych?

Tak jak wspomniałam wcześniej, w 2021 nie udało nam się zrealizować naszych celów sprzedażowych. Wciąż obserwujemy bardzo duże spadki wejść klientów do galerii handlowych, które niestety przekładają się na niższą odwiedzalność naszych sklepów. Pozytywną informacją jest to, że znacząco wzrosła średnia kwota zakupów, czasami jest to nawet dwucyfrowy wzrost.

Nasze sklepy są zlokalizowane wyłącznie w centrach handlowych. Nie mamy takiej dywersyfikacji lokalizacji, jak np. marki modowe, które mają salony przy ulicach handlowych. A właśnie centra handlowe były i wciąż są najbardziej dotknięte spadającym trafikiem.

salon-okaidi
Salon Okaidi

Salony Okaidi znajdują się w dużych miastach i we flagowych galeriach handlowych. Czy jesteście pożądanym najemcą?

Marka Okaidi istnieje na polskim rynku od 2012 roku, wtedy właśnie pojawił się pierwszy sklep w CH Manufaktura w Łodzi. Obecnie pozostajemy obecni w największych centrach handlowych w największych miastach w Polsce. Mamy 7 sklepów w Warszawie i okolicach, 3 w Krakowie, 3 we Wrocławiu, dwa w Katowicach, 3 w Poznaniu, oraz po 1 w Łodzi, Szczecinie, Gdańsku, Kielcach i Radomiu. Myślę, że jesteśmy pożądanym najemcą dla centrów handlowych, dlatego że jesteśmy marką francuską, która oferuje ubranka dla dzieci bardzo dobrej jakości. Kolekcje są kolorowe i bardzo ładne. Ważny jest też koncept sklepu, który został bardzo dobrze przyjęty przez klientów. Wyróżniamy się także atrakcyjnym merchandisingiem i dobrą obsługą klienta, więc dla centrów handlowych jesteśmy interesującym najemcą. Tym bardziej, że, na naszym rynku aktualnie przeważają sklepy i marki low cost’owe z niższych półek, a my oferujemy coś zdecydowanie innego i w naszej kategorii nie mam żadnej konkurencji. Stwarzamy zatem interesującą alternatywę dla klienta, który oczekuje lepszej jakości.

Jak układają się Państwa relacje z wynajmującymi Wam powierzchnię handlową?

Nie możemy narzekać. Relacje z wynajmującymi są poprawne. Praktycznie wszystkie umowy dotyczące 2020 i 2021 roku zostały poddane renegocjacji. Dzięki temu w niektórych centrach handlowych zmieniliśmy lokalizację sklepów na korzystniejszą z naszego punktu widzenia pod kątem liczby wejść klientów, w innych natomiast zdecydowaliśmy się na nieznacznie mniejszą powierzchnię, lepiej dopasowaną do naszej oferty. Podsumowując, w naszych rozmowach z wynajmującymi udało się znaleźć kompromis, a tam, gdzie to było konieczne wynegocjować obzniżki czynszów, które pozwoliły nam przetrwać pandemię i dalej kontynuować biznes w 2022 roku.

Czym wyróżnia się oferta Okaidi na tle konkurencji?

Naszą ofertę kierujemy do klienta, który w jednym butiku chce kupić ubranka dla noworodka oraz dla nieco starszego dziecka, aż po kilkunastolatka. W ofercie posiadamy wysokiej jakości kolekcje ubranek dla noworodka, które powstają przy współpracy z ekspertami ds. rozwoju dzieci, dzięki czemu wszystkie elementy ubranek są starannie dopracowane. Ponadto posiadamy też kolekcję dla starszych dzieci od 3 do 14 lat, czyli mniej więcej do 164 centymetrów wzrostu. Dodatkowo, Okaïdi, jako odpowiedzialna i zaangażowana maka dokłada wszelkich starań, aby kolekcje powstawały w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju, między innymi z takich materiałów, jak organiczna bawełna.

salon-okaidi1
Salon Okaidi

Jakie plany rozwoju ma Okaidi na polskim rynku?

W tym roku otworzymy łącznie 7 sklepów Okaidi. Luty i marzec to dla nas szczególnie intensywne miesiące. Podpisaliśmy 4 umowy najmu z firmą Nhood na salony w Auchan Łomianki, Auchan Piaseczno, Poznań Swadzim i Poznań Komorniki. Nowe sklepy Okaidi pojawią się także w Centrum Handlowym Korona we Wrocławiu i Centrum Handlowym Janki pod Warszawą i to są umowy z Grupą Cromwell. Ponadto zawarliśmy porozumienie z Metro Properties na salon w Centrum M1 w Krakowie. Natomiast nasza aktualna strategia to umocnienie pozycji w dużych miastach. W Warszawie z 4 sklepów rozbudowujemy sieć do 7. Kolejne miasta w których się rozwijamy to Kraków, Wrocław i Poznań. Chcemy zintensyfikować naszą ekspansję i nastawić się w pierwszej kolejności na duże i średniej wielkości miasta, a następnie uzupełniać o ewentualnie inne, interesujące centra handlowe w trochę mniejszych miejscowościach. Mamy już przetestowaną naszą ofertę w Radomiu i w Kielcach, które są mniejszymi miastami. Kolejno moglibyśmy inwestować w Toruniu, w Białymstoku, w Rzeszowie czy w Lublinie.

Okaidi planuje także rozwój w oparciu o system franczyzowy. Będziemy szukać partnerów, którzy są gotowi otwierać sklepy o powierzchni około 120 mkw. Jesteśmy otwarci na współpracę nawet w oparciu o umowy testowe i na sklepy typu pop up działające czasowo.

Dodatkowo chciałabym powiedzieć, że marka Okaidi należy do francuskiej grupy IdKids, która jest właścicielem kilku różnych marek dziecięcych, takich jak Jacadi, Catimini, Oxybul czy Absorba, a cała firma posiada aktualnie ponad 1200 sklepów, jest obecna w 70 krajach na świecie, a w tym roku marka Okaidi świętowała 25-lecie swojego istnienia. W przyszłości nie wykluczamy wprowadzenia na polski rynek innych marek należących do grupy.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz