Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Focus Mall Zielona Góra: inwestycja wpisana w miejską tkankę

W trakcie rozbudowy Focus Mall Zielona Góra powierzchnia centrum zwiększyła się o ponad 15 tys. mkw. GLA. Powstała nowa część obejmująca dwie kondygnacje galerii oraz 3-poziomowy parking. Efektem zmian jest nowa przestrzeń handlowa z 60 dodatkowymi lokalami, 1300 miejsc parkingowych i nowa strefa food-court połączona z mini strefą zabawy dla najmłodszych klientów galerii.

Zakończono rozbudowę galerii Focus Mall w Zielonej Górze i prowadzono prace związane z modernizacją krakowskiej Bonarki.

Kluczowe inwestycje pomimo pandemii

Łączny koszt rozbudowy obu obiektów to blisko 145 mln euro. Kwota ta plasuje NEPI Rockcastle w Polsce jako lidera inwestycji w obiekty handlowe w minionym roku. Warto bliżej przyjrzeć się projektowi rewitalizacji i nowej aranżacji galerii Focus Mall w Zielonej Górze, którego dokonano w zabytkowych budynkach XIX-wiecznego kompleksu fabrycznego „Polskiej Wełny”.

R E K L A M A

Focus Mall Zielona Góra to wyjątkowe połączenie zespołu zabytkowych budynków stanowiących niegdyś jedną z najwspanialszych manufaktur włókienniczych, z nowoczesną architekturą i funkcjonalnym designem. Zadbano w niej o historyczne odniesienia i podkreślenie winiarskich tradycji regionu.

Pod czujnym okiem konserwatora zabytków…

– Rozbudowa Focus Mall Zielona Góra była prawdziwym wyzwaniem. Cała inwestycja była nadzorowana przez miejskiego konserwatora zabytków. Skutkowało to koniecznością konsultacji z nimi prac praktycznie na każdym etapie budowy. Trudnością było też wpasowanie funkcji obiektu w zastaną tkankę miejską, co wymagało innowacyjnego podejścia do funkcji poszczególnych jego części – mówi Jarosław Świeboda, Senior Project Manager NEPI Rockcastle.

Proces modernizacji był wieloetapowy. Na pierwszym etapie prac, rewitalizacji i zmianie funkcji poddano istniejący, ale wcześniej nieużytkowany magazyn fabryki, który został przebudowany na dwupoziomowy parking i lokale gastronomiczne. Parking zasługuje na szczególną uwagę, jest bowiem dzięki odrestaurowaniu wysokich okien wyjątkowo jasny, przestronny i doświetlony naturalnym światłem. Renowacji poddano też historyczne ściany zewnętrzne. Inwestor odtworzył też neon – logo zakładów „Polska Wełna”, który znajduje się na dachu budynku. Dokładnie w tym samym miejscu, gdzie jego pierwowzór.

Szczególny charakter miejsca podkreśla też 60-metrowy mural, który przez ponad miesiąc powstawał na oczach klientów galerii. Autor projektu Jerema Drogowski, tworząc jego projekt zainspirował się stylistyką zaczerpniętą z komiksu i w oparciu o nią zbudował kosmiczną historię. W niekonwencjonalny sposób łączącą dwa symbole Zielonej Góry i centrum – włóczkę odnoszącą się do historii budynku i winorośl, symbol miasta.

Kolejny etap prac dotyczył budynku, w którym od 2008 roku działa już galeria handlowa ze sklepami, gastronomią i kinem. Ta część obiektu została całkowicie odnowiona. Zmieniona została aranżacja wnętrz, wymieniono i rozbudowano instalacje. Utrudnieniem dla wykonawców prac był fakt, że prace były prowadzone w nieprzerwanie funkcjonującym obiekcie pod czujnym okiem inwestora i klientów.

W kolejnym etapie, do części objętej pracami rewitalizacyjnymi dobudowano nowoczesną bryłę galerii z dwoma kondygnacjami handlowymi i trzypoziomowym parkingiem.

Rozbudowa z dbałością o detale i środowisko

W trakcie rewitalizacji i rozbudowy obiektu, w starszej jego części wymieniono oświetlenia żarowe na energooszczędne oświetlenie LED. W nowej części ten rodzaj oświetlenia jest już standardem. Kolejnym elementem dbałości o środowisko jest segregacja wytworzonych odpadów.

Jednym z głównych punktów metamorfozy Focus Mall Zielona Góra była dbałość o elementy nawiązujące do miejsca i regionu. W budynkach Focus Mall łatwo można znaleźć motywy kojarzące się z enologią oraz włóczką. Charakterystyczne detale znajdziemy m.in na okładzinach ściennych, w korytarzach do toalet jak i samych toaletach a także meblach w strefie food court.

Rozbudowa centrum znacząco zwiększyła możliwości handlowe obiektu. Powstało blisko 60 nowych lokali,a także nowoczesne parkingi z systemem rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Parkingi zewnętrzne i wewnętrzne mogą obecnie pomieścić 1300 samochodów. Efektem prac są też nowoczesne bezdotykowe toalety oraz przytulne pokoje rodzica wyposażone w przewijaki, fotele do karmienia, mikrofalówki oraz podgrzewacze do butelek. Na terenie całego obiektu powstały strefy wypoczynku wyposażone w ładowarki indukcyjne i gniazda do ładowania urządzeń elektronicznych. Powstał też nowy, bardziej przestronny foodcourt z mini strefą zabaw dla dzieci, wyposażony m.in. w ekrany dotykowe z grami interaktywnym.

Na miejscu byłej fabryki

Focus Mall Zielona Góra to nowoczesne centrum handlowe wybudowane w samym centrum miasta w zabytkowych wnętrzach dawnej fabryki Polskiej Wełny, jednego z najważniejszych symboli miasta. Na pofabrycznych terenach Polskiej Wełny powstało wielofunkcyjne centrum handlowe, gdzie historia spotyka się z nowoczesnością. Architektura galerii idealnie wpisuje się w istniejący krajobraz miejski i integruje z tkanką miejską. Dwukondygnacyjny budynek oferuje bogate zaplecze rozrywkowe, usługowe, rekreacyjne i handlowe. Na 44 tys. mkw. powierzchni najmu, oprócz wiodących marek modowych takich jak: Tk Maxx, H&M, Half Price, CCC, Eobuwie.pl & Modivo, Tous, Bershka, Guess, Kappahl, Deichmann, 4F znajdziemy też ofertę sklepów: Smyk, Empik, Media Markt czy Carrefour. W galerii są także obecne perfumerie Douglas i Sephora oraz lubiane sieci drogeryjne Rossmann i Hebe. Portfolio najemców uzupełniają punkty usługowe, oferta lokalnych przedsiębiorców, 9-salowe kino Cinema City oraz bogata strefa foodcourt. Do dyspozycji gości są nowoczesne parkingi z blisko 1300 miejscami postojowymi. Właścicielem Focus Mall Zielona Góra jest NEPI Rockcastle sp. z o.o., obiektem zarządza Apsys Polska.