Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Maciej Krzewiński, ECC, Nowa Stacja: Obroty mamy wyższe o 33 proc.

Obecnie pracujemy nad rozbudową Nowej Stacji o dwa tysiące m2, aby mieć miejsce na zaoferowanie usług, których tak bardzo brakuje w naszym catchmencie. Nowa powierzchnia najmu powstanie na dachu centrum, na terenie parkingu. – w rozmowie z SCF News/retailnet.pl mówi Maciej Krzewiński, COO i członek zarządu ECC Real Estate, dewelopera Nowej Stacji.

Jak wyglądają dzisiaj obroty i frekwencja w Nowej Stacji? 

Obroty i frekwencja w marcu br. były w Nowej Stacji zauważalnie wyższe niż w 2019 r. – dla porównywalnej grupy najemców. Z uwzględnieniem najemców, których sklepy w marcu 2019 r. nie były jeszcze otwarte, nominalne obroty w Nowej Stacji w marcu 2022 były wyższe niż w 2019 o ponad 33%.

R E K L A M A

To duży wzrost, ale czy na podstawie tych danych możemy prognozować w perspektywie najbliższych miesięcy i lat? Jeżeli tak, to jak ta prognoza wygląda?

Trudno na tej podstawie tworzyć prognozy na dłuższe okresy. Frekwencja w pierwszej połowie kwietnia była jednak także znacząco wyższa niż w analogicznym okresie 2019 r. To wydaje się potwierdzać, że pozytywna percepcja Nowej Stacji wśród klientów istotnie umocniła się wśród mieszkańców powiatów pruszkowskiego i grodziskiego oraz okolicznych miejscowości.

Ostatni rok to czas wzmocnienia oferty Nowej Stacji. Pojawili się nowi najemcy, jak chociażby Half Price. Jak dokładnie wyglądają zmiany w tym obszarze i co wydarzy się w przyszłości?

Tworząc ofertę handlową Nowej Stacji dbamy o różnorodność i dopasowanie asortymentu do oczekiwań naszych klientów. W ostatnim roku otworzyły się u nas m.in. Dealz oraz Half Price, dwa duże, multibrandowe sklepy, oferujące markowe produkty w atrakcyjnych cenach. W związku z tym, konieczne były relokacje kilku sklepów. I tak w nowym miejscu i w nowej odsłonie otworzył się salon 4F. Lokalizację zmieniły także sklepy Quiosque, Top Secret oraz Uczy i Bawi. Ostatnim etapem będzie otwarcie, już w czerwcu tego roku, nowego salonu CCC, na który czekają i z którego bardzo się cieszą nasi klienci. Poza tym wybrane lokale przeznaczyliśmy dla nietypowych najemców, takich jak na przykład studio Bricks by Raf, założone przez Rafała Zuba zwycięzcę polskiej edycji programu LEGO Masters. W studio znajduje się wystawa budowli z LEGO®, a Rafał nagrywa w nim swoje filmy na You Tube oraz prowadzi warsztaty. Nowi najemcy wkrótce pojawią się również w strefie gastronomicznej, która od niedawna może znowu funkcjonować w pełnym wymiarze.

Czy macie w planach rozbudowę?

Tak. Obecnie pracujemy nad rozbudową Nowej Stacji o dwa tysiące m2, aby mieć miejsce na zaoferowanie usług, których tak bardzo brakuje w naszym catchmencie. Nowa powierzchnia najmu powstanie na dachu centrum, na terenie parkingu. O szczegółach będziemy informować na bieżąco.

W jaki sposób, oprócz oferty handlowej, chcecie przyciągnąć klientów?

Nasza strategia rozwoju opiera się na budowaniu przyjaznych relacji z lokalną społecznością. Zależy nam, żeby Nowa Stacja była miejscem, które łączy ludzi, dlatego chętnie wspieramy różnorodne inicjatywy i udostępniamy nasze wnętrza miejscowym artystom i aktywistom. Cyklicznie odbywają się u nas warsztaty „Aktywne Mamy Działamy” oraz „Spotkania po Sąsiedzku”, a przez jakiś czas mieliśmy także „Planszówkowe Poniedziałki”. W pasażu na parterze prezentujemy fotografie artystyczne stworzone w ramach projektu „Pruszkowiak”, co kwartał pokazując inne prace. Zresztą wystaw i recitali lokalnych artystów było u nas znacznie więcej i z radością będziemy je dalej organizować.

Co jakiś czas przygotowujemy duże imprezy takie jak Zlot Foodtrucków na naszym dachu czy Piknik Matki i Dziecka. W listopadzie ub.r. miało u nas miejsce spektakularne wydarzenie – przez Nową Stację prowadził fragment odcinka specjalnego Rajdu Barbórka. Organizacja tej imprezy wymagała od nas odwagi i niestandardowego podejścia, ale wrażenie jakie wywarła na naszych klientach warte było tego wysiłku. Gościmy także u siebie różnego typu kiermasze, a przy większych okazjach takich jak Święta Bożego Narodzenia, Dzień Kobiet czy Walentynki przygotowujemy akcje prosprzedażowe, cieszące się wielką popularnością.

Wprowadzamy również różne drobne udogodnienia, które mają uprzyjemnić klientom pobyt w naszym centrum. Należą do nich m.in. ogólnodostępne pianino, punkty ładowania komórek czy specjalna budka do prowadzenia rozmów telefonicznych i wideokonferencji.

Jakie działania podejmujecie w obszarze CSR?

Prowadzone przez nas działania CSR są związane z naszą strategią i mógłbym je podzielić na dwie grupy. Z jednej strony jako dobry sąsiad troszczymy się o lokalne otoczenie. Budując centrum udało nam się zachować fragmenty muru fabryki Mechaników, która się tu wcześniej znajdowała oraz przygotowaliśmy wystawę o historii tego miejsca. Dbamy także o środowisko stosując ekologiczne rozwiązania w naszym obiekcie i pielęgnując okoliczną faunę i florę. Przykładowo jesienią przygotowaliśmy specjalne kopczyki-domki dla jeży i innych małych zwierząt, aby ułatwić im przetrwanie zimy. Ponadto na terenie Nowej Stacji, przy okazji różnych wydarzeń, odbywają się zbiórki funduszy dla Pruszkowskiego Stowarzyszenia na Rzecz Zwierząt.

Drugim kierunkiem są działania, których celem jest łączenie ludzi poprzez zwiększanie dostępności i lepsze zrozumienie osób ze specjalnymi potrzebami. Wiele z nich realizujemy razem z Niepubliczną Szkołą dla Dzieci z Autyzmem „Przylądek”. Dla uczniów tej szkoły wizyty w centrum handlowym są ważnym elementem nauki zachowań społecznych. Dzięki rozmowom z opiekunami udało nam się dostosować Nową Stację do ich potrzeb. W częściach wspólnych oraz na witrynach umieściliśmy oznaczenia w systemie PCS (Picture Communication Symbols), ułatwiające poruszanie się po centrum. Dwa razy w tygodniu przez dwie godziny odbywają się u nas „Ciche zakupy”, podczas których muzyka w pasażu jest wyłączona, światła przygaszone, a monitory reklamowe wygaszone. W jednym z pomieszczeń urządziliśmy „Strefę wyciszenia” oddzieloną od bodźców wizualnych i dźwiękowych, z delikatnym światłem, materacami i kołdrami obciążeniowymi, gdzie każdy, kogo przytłoczy atmosfera zakupów, może swobodnie odpocząć. Mamy nadzieję, że nasz przykład zainspiruje innych do wprowadzenia podobnych rozwiązań. Poza tym angażujemy się w pozyskiwanie funduszy dla Przylądka. W naszym centrum odbył się finał akcji „Szafowanie dla Przylądka”, a niedawno gościliśmy wielkanocny „Kiermasz dla Przylądka”, na którym były sprzedawane ozdoby świąteczne wykonane przez rodziców dzieci z tej szkoły. Dodatkowo co roku wspieramy WOŚP przekazując fanty na licytację pruszkowskiemu sztabowi orkiestry.

Jaki jest krótko i długookresowy wpływ wojny w Ukrainie na polski rynek retail? Jakie widzi Pan ryzyka? 

Przybycie tak wielkiej liczby osób z Ukrainy do Polski jest dla rynku handlowego przede wszystkim szansą. Już teraz widzimy wyraźne wzrosty w odwiedzalności oraz w obrotach naszych najemców, generowane przez przyjezdnych. Dla gości z Ukrainy, przebywających w sąsiedztwie, Nowa Stacja jest naturalnym, pierwszym wyborem do realizacji zakupów. Zresztą Pruszków i jego okolice są dla nich bardzo atrakcyjne ze względu na sporą podaż mieszkań, w znacznie korzystniejszych cenach zakupu i wynajmu niż w Warszawie. Z pewnością część z tych osób zostanie w Polsce na stałe, co wpłynie na popyt i zapewni dopływ nowych osób do pracy w handlu.

Czy Nowa Stacja angażuje się w akcje pomocy dla uchodźców z Ukrainy?

W ramach pomocy osobom uchodźczym z Ukrainy, finansujemy miejsca opieki dziennej w Sali Zabaw Fikołki dla ukraińskich dzieci. A przez pierwszych kilka tygodni, w jednym z naszych lokali był prowadzony, cieszący się dużą popularnością, punkt zbiórki darów dla rodzin z Ukrainy, które znalazły schronienie w okolicach Pruszkowa.

Rozmawiał: Radosław Rybiński