[WYWIAD] Justyna Góralczyk, CH Alfa Białystok, Apsys: mamy unikalną w regionie ofertę

Z naszych obserwacji wynikało także, że część klientów postrzegała Alfę jako drogą galerię, dla klientów z zasobniejszym portfelem. Po przejęciu Alfy przez NEPI Rockcastle wspólnie z właścicielem dokładamy starań, aby zmienić ten wizerunek. Chcemy gościć każdego klienta – o każdej zasobności portfela i różnych potrzebach zakupowych. W tym celu, dokonujemy ciągłych zmian poprzez wzbogacanie tenant mixu obiektu, przede wszystkim o popularne marki – mówi w rozmowie z Retailnet Justyna Góralczyk, Apsys Polska, Dyrektor Centrum Handlowego Alfa Białystok.

Alfa Centrum w Białymstoku to jedno z największych centrów modowych na Podlasiu. Co jeszcze, oprócz szerokiej oferty, wyróżnia Alfę na tle konkurencji?

Możemy śmiało powiedzieć, że jest to największa galeria handlowa w województwie podlaskim. Dodatkowo Alfa ma bardzo ciekawą historię związaną z włókienniczym charakterem Białegostoku, która wyróżnia ją na tle współczesnych centrów handlowych i nadaje niepowtarzalny charakter. Galeria powstała w miejscu dawnego magazynu wyrobów gotowych, który był częścią dużej fabryki Beckera, słynącej na świecie z produkcji jedwabiu i stanowiącej największy kompleks włókienniczy w mieście. W jego skład wchodziły również min. tkalnia, apretura oraz farbiarnia. W trakcie prac adaptacyjnych magazyn został harmonijnie wkomponowany w przestrzeń nowoczesnej galerii handlowej. Historyczny budynek zwieńczony jest rzeźbą boga handlu, Merkurego, co podkreśla jego postprzemysłowy charakter, jak również aktualne przeznaczenie jako obiektu handlowego. Inwestor zachował wiele elementów zabytkowych historycznych zabudowań, m.in. brukowaną kostkę na zewnątrz i wewnątrz obiektu, czy w miejscu, gdzie teraz mieści się restauracja Sphinx – fragment budynku stajni z 1911 roku.  Dzięki temu Alfa to nowoczesne centrum handlowe, które ma niepowtarzalny, historyczny klimat.

Czyli łączycie historyczne części obiektu z nowoczesną architekturą i sklepami renomowanych marek modowych?

Historia zatoczyła koło – miejsce w którym niegdyś biło serce włókienniczej potęgi miasta przerodziło się w centrum współczesnej mody. Często wizualizujemy sobie Alfę jako młodą, pewną siebie, przebojową, kochającą modę oraz świat kobietę. Drzwi naszej galerii są otwarte dla wszystkich, jednak dostrzegamy, że najczęściej z tego zaproszenia korzystają osoby kochające modę oraz ceniące wysoką jakość. Jako jedyne centrum handlowe w województwie posiadamy pełną ofertę marek grupy Inditex oraz wiele ekskluzywnych brandów takich jak Molton, Marella, Hexeline, Olsen, Ochnik, Maxmara, iDream czy Douglas. Większość z nich zlokalizowana jest obok siebie na pierwszym piętrze obiektu – tak aby klient kompleksowo miał do nich dostęp. Dodatkowo, współpracujemy również w szerokim zakresie z lokalnymi przedsiębiorcami, którzy są autorami wyjątkowych i jakościowych ubrań, obuwia oraz dodatków, a których produkcja odbywa się w białostockich szwalniach. Ale Alfa to więcej niż zakupy – to również miejsce spędzania czasu i spotkań: i tych biznesowych, i tych rodzinnych. Nasi klienci mają do dyspozycji nowoczesne, 7-salowe kino oraz strefę restauracyjną z popularnymi restauracjami i kawiarniami.

PARTNER PORTALU

Kaufland
Alfa Bialystok
Alfa Centrum w Białymstoku

W ostatnim czasie w Alfa Białystok miała miejsce duża roszada w gronie najemców. Jakich był cel zmian w tenant mix?

Rynek galerii handlowych wyróżnia się dużą dynamiką zmian. Aby odnieść sukces, sieci handlowe muszą regularnie dostosowywać swoją ofertę do potrzeb klientów i aktualnych trendów. Czasami te zmiany wymuszają weryfikację wielkości sali sprzedaży, dlatego najemcy zgłaszają się do nas z prośbą o możliwość powiększenia, rzadziej zmniejszenia, wynajmowanej powierzchni. Wspólnie z właścicielem zawsze staramy się wyjść naprzeciw tego typu prośbom, gdyż zależy nam, aby nasi najemcy działali na optymalnych dla siebie powierzchniach. Z naszych obserwacji wynikało także, że część klientów postrzegała Alfę jako drogą galerię, dla klientów z zasobniejszym portfelem. Po przejęciu Alfy przez NEPI Rockcastle wspólnie z właścicielem dokładamy starań, aby zmienić ten wizerunek. Chcemy gościć każdego klienta – o każdej zasobności portfela i różnych potrzebach zakupowych. W tym celu, dokonujemy ciągłych zmian poprzez wzbogacanie tenant mixu obiektu, przede wszystkim o popularne marki. W najbliższym czasie zastąpimy dotychczasowego operatora spożywczego z segmentu delikatesowego najemcą dyskontowym – Biedronką. Sklep zostanie otwarty już pod koniec maja br. To jedna z decyzji, którą chcemy zasygnalizować klientom, że jesteśmy centrum otwartym dla każdego.

Czy ta zmiana pozycjonowania była związana z pandemią i zmieniającymi się nawykami zakupowymi klientów?

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Decyzja o zmianie pozycjonowania zapadła przed pandemią. Tak naprawdę od chwili kiedy obiekt nabyło NEPI Rockcastle – a miało to miejsce 6 lat temu – stało się jasne, że centrum chce poszerzać grupę klientów. Oczywiście wciąż na lokalnym rynku wyróżniamy się silną, unikalną w skali regionu ofertą z kategorii fashion, ale dokładamy starań, by tworzyły ją bardzo zróżnicowane brandy. Dlatego oprócz wcześniej wspomnianych marek premium, mamy rozszerzoną ofertę popularnych sklepów sieciowych: niemal wszystkie marki z grupy LPP oraz wielkopowierzchniowe salony marek takich jak H&M, C&A oraz niedawno otwarty Half Price, Jeśli dodamy do tego lubiane kawiarnie takie jak Costa Coffee czy Cukiernia Sowa oraz kilka popularnych restauracji, min. Sphinx, North Fish czy Subway to widzimy, że Alfa jest w stanie odpowiedzieć na potrzeby bardzo szerokiego grona klientów. Biedronka będzie zwieńczeniem tej kompleksowej oferty i kolejnym dowodem na zmianę pozycjonowania.

Alfa Centrum w Białymstoku
Alfa Centrum w Białymstoku

Wiele marek w ostatnim czasie decyduje się na powiększanie swoich powierzchni i remodelingi salonów. Jak Alfa reaguje na takie potrzeby?

Zdecydowanie, coraz więcej marek, przede wszystkim sieciowych, wyraża takie potrzeby, by spełnić oczekiwania współczesnych klientów. Strategia leasingowa NEPI Rockcastle, która zakład ciągłe poszerzanie i uatrakcyjnianie oferty, w pełni na te potrzeby odpowiada. Jako zarządca wspieramy asset i leasing managera właściciela w szukaniu i adaptacji nowych przestrzeni w centrum, by dopasować się do nowych standardów najemców. To oczywiście wymaga dużej elastyczności – prowadzimy bardzo wiele prac polegających na łączeniach, lub podziałach lokali, żeby wpasować się w potrzeby metrażowe najemców, z którymi podpisujemy umowę najmu. To z kolei wymaga częstych relokacji, ale ten wysiłek się opłaca, bo widzimy pozytywne efekty takich zmian. Nasi najemcy chętnie zmieniają swoje aranżacje, unowocześniają przestrzenie salonów. Stąd duża liczba sklepów w Alfie funkcjonuje w najnowszych konceptach – jasnych i przestrzennych. Wśród marek, które w Alfie zaprezentowały się w najnowszych aranżacjach są CCC, Mohito, House, RTV Euro AGD, Zara, Douglas czy Kazar. Te zmiany są bardzo dynamiczne. W zasadzie każdy miesiąc przynosi prace adaptacyjne w lokalach. Poza remodelingami i relokacjami mamy także całkiem nowe otwarcia. W kwietniu dołączył do nas Half Price, który na drugim poziomie centrum zajął 2 tys. m2 powierzchni i jest największym salonem tej sieci w regionie. Przed nami również duże otwarcia zaplanowane na czerwiec br. po relokacji oraz znacznym powiększeniu Home&You oraz Cropp.

Pandemia zmieniła zakupowe zwyczaje klientów i spowodowała, że część z nich decyduje się nie wracać do zakupów stacjonarnych. Czy to widoczny problem? Jak aktywujecie klientów, by wrócili do tradycyjnych form zakupów?

Oczywiście pandemia bardzo mocno wpłynęła na nawyki zakupowe klientów i odczuły to wszystkie galerie. Natomiast my, oprócz stałego poszerzania oferty, postawiliśmy na wprowadzenie wielu codziennych udogodnień, które mają na celu docenienie naszych stałych klientów i ułatwienie zakupów oraz pozyskanie nowych odwiedzających. Z początkiem pandemii właściciel Alfy wyszedł z inicjatywą wprowadzenia specjalnego narzędzia o nazwie sAPPort. Jest to aplikacja mobilna, którą każdy klient może pobrać na swój smartfon. Przynosi ona wiele codziennych, praktycznych benefitów dla klientów. Aplikacja zawiera pięć kategorii: Dzieci, Technika, Seniorzy, Komfort i Bezpieczeństwo. I na przykład, wybierając kategorię Dzieci, Klienci mają możliwość wypożyczenia chusty do noszenia dziecka podczas zakupów w Alfie, pożyczenia podestu dla starszaków do wózka, wydajemy też opaski tożsamości dla dzieci. Z kolei w kategoriach Komfort czy Bezpieczeństwo oferujemy bezpłatne czyściki do butów, parasole na niepogodę, kiedy zaskoczy nas deszcz, wypożyczamy słuchawki wyciszające i wiele innych.

Dodatkowo, wprowadzamy konkretne rozwiązania w przestrzeni centrum, które również mają realny wpływ na customer experience. Dla przykładu, wymieniliśmy system parkingowy na w pełni zautomatyzowany, a do tego przyjazny środowisku, bo nie wydający papierowych biletów (tzw. system ticketless). To działanie pozwoliło znacznie usprawnić przepływy pojazdów na parkingu, co przekłada się na oszczędność czasu naszych klientów i ich zadowolenie z wizyty w centrum. Zapewniamy również pełne bezpieczeństwo zakupów. Po wybuchu pandemii błyskawicznie podjęliśmy kompleksowe działania zwiększające bezpieczeństwo na terenie galerii, dzięki czemu Alfa wyróżniona została Certyfikatem Zgodności COVID-19 przez SAFE Shopping Centers. Działania prośrodowiskowe to kolejny z tematów, którym zdobywamy zaufanie klientów. Alfa ma w tym obszarze realne osiągnięcia. W ubiegłym roku zmodernizowaliśmy oświetlenie awaryjne i ewakuacyjne na energooszczędne lampy ledowe. Dbamy o segregację odpadów i edukujemy w tym temacie naszych klientów. Dodam jeszcze, że wkrótce dołączymy do grona centrów handlowych posiadających swoją własną miodną pasiekę.

Alfa Centrum w Białymstoku
Alfa Centrum w Białymstoku

Jak te udogodnienia przekładają się na odwiedzalność i na wzrost liczby klientów w galerii? Czy Alfa robi badania w tym kierunku?

Śmiało mogę powiedzieć, że klienci wracają do zakupów stacjonarnych. Kwiecień przyniósł nam satysfakcjonujący poziom frekwencji. Szczególnie weekendowe wyniki w odwiedzalności są porównywalne do poziomu z 2019 roku. Oczywiście stale analizujemy przepływ klientów i zachęcamy ich do wizyty w Alfie, między innymi dzięki strategii marketingowej opracowanej i wdrażanej przez dział marketingu NEPI Rockcastle. Dbamy również o najwyższą jakość oferowanych usług – to najskuteczniejszy sposób pozyskania i utrzymania klientów. Pomaga nam w tym autorski program Apsys „At Your Service” którym objęte są wszystkie centra handlowe zarządzane przez organizację. Jego celem jest standaryzacja i ciągłe podnoszenie jakości usług. W ramach tego programu doświadczeni ankieterzy z zewnętrznej, gwarantującej obiektywizm wyników firmy, oceniają centrum handlowe pod kątem jego atrakcyjności, oferowanych udogodnień w codziennych zakupach, rozwiązań dla osób z niepełnosprawnościami. Ocenie podlegają również jakość usług firmy sprzątającej, ochrony, ale również obsługi w sklepach, która weryfikowana jest pod kątem profesjonalizmu i pomocy klientom. Program mierzy również stopień komercjalizacji, pokazuje czy oferta centrum jest kompletna, i co ważne – wskazuje ewentualne obszary do poprawy. Audyt w ramach programu przeprowadzamy jest w Alfie od kilku lat i pomimo tego, że ostatnie dwa lata to czas pandemii, nieporównywalny do zwykłej rzeczywistości w centrum handlowym, to między innymi dzięki intensywnym działaniom komercjalizacyjnym prowadzonym przez NEPI Rockcastle w 2021 roku zanotowaliśmy skok w ogólnej ocenie aż o 10 punktów procentowych w stosunku do roku 2020. Wspólnie z właścicielem centrum szczegółowo analizujemy wyniki badania, by jeszcze lepiej zadbać o potrzeby naszych klientów i mieć pewność, że z przyjemnością będą do Alfy wracać.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz