Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Jakub Zdebelak, Bonarka City Center: stale rozwijamy ofertę

Oferta Bonarki jest stale rozwijana. To dzięki modernizacji i przebudowie mamy szansę na uzyskanie nowych, atrakcyjnych dla najemców przestrzeni handlowych. To dlatego Bonarkę wybierają nowe marki, a te, które są z nami dłużej, mogą się rozwijać – mówi w rozmowie z Retailnet Jakub Zdebelak, dyrektor Bonarka City Center.

Krakowska Bonarka to centrum o ugruntowanej pozycji w regionie. Co właściciel obiektu, NEPI Rockcastle i Apsys, jako jego zarządca robicie, by galeria ciągle zaskakiwała klientów i zachęcała do odwiedzin?

Bonarka City Center od lat cieszy się uznaniem mieszkańców Krakowa i regionu, będąc jednym z najbardziej charakterystycznych punktów na handlowej mapie miasta i jednym z największych obiektów komercyjnych w Polsce. O tym, że klienci od lat chętnie wybierają Bonarkę jako miejsce zakupów i spędzania czasu decydują zarówno dobra lokalizacja, bardzo szeroka oferta z unikalnymi na lokalnym rynku markami oraz to, że centrum konsekwentnie się rozwija, dopasowując się do stale zmieniających potrzeb klientów – a nawet je wyprzedzając. Ewoluuje oferta Bonarki, ale zmienia się również sam obiekt. Kilka lat temu właściciel rozpoczął jego gruntowną modernizację. Jej tempo nieco ograniczyła pandemia, jednak mamy za sobą dwie duże fazy, w ramach których, na przestrzeni ostatnich dwóch lat, całkowicie zmienił się tak zwany łuk wschodni galerii oraz centralna część centrum – zostały one w pełni zmodernizowane. Od początku tego roku prowadzimy kolejną, piątą – z przewidzianych ośmiu – fazę modernizacji, obejmującą przede wszystkim pasaże. Prace mają duży rozmach – można śmiało powiedzieć, że zmieniamy praktycznie wszystko: począwszy od posadzek, po witryny najemców, które są wymieniane na wysokie, zgodnie z nowymi trendami w aranżacji wnętrz komercyjnych. Kolejne etapy modernizacji obejmą wszystkie instalacje: elektryczne, nagłośnieniowe, a także montaż automatyki, rozbudowę systemów do zarządzania budynkiem, instalację sufitów akustycznych i zmianę oświetlenia LED. Całości dopełni wymiana elementów małej architektury, które podkreślą nowoczesny charakter centrum. W zmodernizowanych wnętrzach dominuje uniwersalna kolorystyka: klasyczne biel i czerń ale również elegancki i ponadczasowy antracyt. W wielu miejscach jest ona uzupełniona elementami drewnianymi, które ocieplają przestrzenie pasaży. Całość jest więc bardzo nowoczesna, ale jednocześnie przyjazna klientom.

R E K L A M A

Prowadzona modernizacja tak dużego obiektu na pewno wpływa na jego codzienne funkcjonowanie. To z pewnością duże wyzwanie dla zarządcy?

Rolą zarządcy jest jak najlepsze zadbanie o potrzeby wszystkich grup naszych klientów, czyli właściciela, najemców i konsumentów odwiedzających centrum. Apsys, jako zarządca, wspiera NEPI Rockcastle w prowadzonej modernizacji, dbając o codzienne bezpieczne i komfortowe funkcjonowanie centrum. Zapewniamy między innymi czytelne oznakowanie, które umożliwia klientom sprawne poruszanie się po modernizowanym obiekcie. Jesteśmy również w stałym kontakcie z najemcami, przekazując im aktualne informacje o postępach prowadzonych prac i planowanych działaniach oraz wspieramy ich w zakresie promocji lokalizacji, jeśli znajdują się w danym momencie w obszarze objętym pracami budowlanymi.

bonarka-centrum-handlowe-krakow-nepi-rockcastle
Bonarka City Center

Czy zmiany architektoniczne i aranżacyjne w Bonarce niosą za sobą także zmiany w tenant mixie najemców?

Oferta Bonarki jest przez właściciela centrum stale rozwijana; to dzięki modernizacji i przebudowie mamy szansę na uzyskanie nowych, atrakcyjnych dla najemców przestrzeni handlowych. To dlatego Bonarkę wybierają nowe marki, a te, które są z nami dłużej, mogą się rozwijać. Na przykład w już zmodernizowanej wschodniej części galerii otworzył się największy w Polsce salon Zary. Sklep ma ponad 3700m2, dwa poziomy i jest w pełni zintegrowany z systemem elektronicznego wydawania produktów. Digitalizacja i automatyzacja, w połączeniu z wdrażaniem nowoczesnych, designerskich konceptów aranżacji wnętrz salonów to trend, który obserwujemy w Bonarce. Dobrym przykładem jest otwarty niedawno salon e-obuwie – pierwszy sklep tej marki w Krakowie. Salon nie ma regałów z wyeksponowanymi towarami, a jego znaczną część zajmuje magazyn, z którego obsługa wydaje produkty, uprzednio wybrane przez klientów na tabletach. W ostatnim czasie zauważam, że wielu najemców potrzebuje otwartych punktów odbioru – wdrożyły je między innymi Sephora czy Inmedio, który otworzył w Bonarce (jako drugi salon w Polsce) nowoczesny koncept 3.0. Poza tym Bonarka była także miejscem otwarcia pierwszego w salonu Wólczanki w nowym, funkcjonalnym i ekologicznym koncepcie, z rozszerzoną ofertą produktową. Zadebiutowały u nas również tak cenione marki jak Newbie, Sportofino Intimissimi Uomo, Under Armour, Monki czy Pinko, a już niedługo pojawi się wyczekiwany przez wszystkich Primark. Możemy pochwalić się wieloma markami, które są jedyne w Krakowie, a nawet w całej Małopolsce.

To chyba spore wyzwanie żeby na działającym organizmie, centrum handlowym, które jest codziennie otwarte i odwiedzane przez tysiące klientów, dokonywać zmian w aranżacjach sklepów, ich powiększania… Jak organizujecie te prace?

Oczywiście, jest to trudne, bo musimy starć się działać tak, by klienci, którzy nas odwiedzają, nie odczuli niedogodności, mogli się bez przeszkód cieszyć zakupami i mieć dostęp do swoich ulubionych marek. Jednak nie mniej ważny, niż same prace, jest etap planowania, koordynowany przez Justynę Bartosz, asset manager z ramienia właściciela. To ona, we współpracy z całym zespołem, ustala najlepsze miejsce dla nowych marek oraz planuje ewentualne powiększenia istniejących salonów czy relokację najemców – w zależności od ich potrzeb. Wyzwań jest wiele, bo Bonarka jest największym powierzchniowo obiektem handlowym w Krakowie, drugim pod względem liczby sklepów. Wykazujemy się na pewno dużą elastycznością, chociażby ze względu na wspomnianą przebudowę. Przy okazji prac modernizacyjnych możemy zaproponować najemcom nowe rozwiązania czy wygospodarować dodatkowe powierzchnie. Wiem, że najemcy to doceniają. Widząc, że oferta Bonarki stale się rozwija, że dołączają do nas nowe, przyciągające klientów marki, i że jest to centrum, które modernizuje się i nadąża za trendami rynkowymi, chętnie inwestują w powiększenie powierzchni swoich salonów czy też wdrożenie najnowszych konceptów.

W Bonarce pojawiło się w ostatnim czasie sporo zupełnie nowych marek. Planowane jest otwarcie tej mocno przez klientów wyczekiwanej, czyli Primark. Proszę zdradzić więcej szczegółów dotyczących tego otwarcia.

Nie możemy jeszcze zdradzić dokładnej daty otwarcia. Ale na pewno wspólnie z najemcą będziemy ją szeroko komunikować. Lokal jest już w trakcie przygotowania. Wszystkie działania realizowane są zgodnie z harmonogramem. Zarówno właścicielowi, jak i najemcy zależy na tym, by otwarcie sklepu nastąpiło jeszcze w tym roku. Będzie to sklep dwupoziomowy, o powierzchni około 5800 metrów kwadratowych. Primark to rzeczywiście bardzo wyczekiwana przez naszych klientów marka, która po Warszawie i Poznaniu, otworzy u nas swój trzeci sklep w Polsce. To zwieńczenie ogromnej pracy działu leasingu i developmentu właściciela galerii, NEPI Rockcastle, dzięki któremu w ostatnich dwóch latach pojawiło się w Bonarce około 50 odświeżonych lokali. Oprócz wspomnianej Zary, czy jedynych w Krakowie sklepów eobuwie.pl, Under Armour, Pinko czy Monki, wymienić należy takie marki jak Foot Locker, Snipes, Pitbull West Coast – sklep z odzieżą uliczną, również jedyny monobrandowy w Krakowie, 4F, HalfPrice, który zajął powierzchnię ponad 2,5 tysiąca metrów kwadratowych i wiele innych. Pamiętajmy, że Bonarka to również miejsce wypoczynku i spędzania czasu. W naszym centrum mieści się największy kinopleks Cinema City z ponad 3200 miejsc i kilkudziesięcioma salami, w tym salami VIP. Rodzinną ofertę rozrywkową wzbogaciła sala zabaw Fikołki, zajmująca powierzchnię ponad 0,5 tysiąca metrów kwadratowych oraz ciekawostka – goszcząca w naszym centrum od września zeszłego roku wystawa pająków, jedyna taka w okolicy.

W utrzymaniu kontaktów z klientami wspieracie się nowoczesnymi technologiami i z tego, co wiem, duże znaczenie odgrywają Wasze aplikacje sAPPort i Sezam. Jakie są ich najważniejsze funkcjonalności?

Z myślą o komforcie klientów, których między innymi mogą spotkać niespodziewane sytuacje, Bonarka wprowadziła aplikację sAPPort. To więcej niż wsparcie w zakupach. Aplikacja jest oryginalnym rozwiązaniem z obszaru shopping experience, wyróżniającym się na polskim, a nawet europejskim rynku. Każdy kto zainstaluje aplikację w swoim smartfonie w razie potrzeby bezpłatnie uzyska pomoc, której potrzebuje. Klient wybiera w aplikacji rodzaj usługi – na przykład wypożyczenie parasola – oraz miejsce, gdzie chce ją zrealizować, czyli odebrać zamówiony parasol. Obsługa sAPPort dostarczy go we wskazane miejsce wprost do rąk klienta. Na wsparcie mogą liczyć zmotoryzowani – w pakiecie dostępnych usług jest m.in. kompresor do opon. Drugą grupą, która może liczyć na szeroki zakres wsparcia w ramach aplikacji sAPPort są rodzice i opiekunowie małych dzieci, którym będą udostępniane jednorazowe śliniaczki. Wypożyczyć można wózek spacerowy, nosidełko, a także niezwykle pomocną na zakupach dostawkę do wózka dla starszaka. Bonarka wychodzi też naprzeciw oczekiwaniom osób z niepełnosprawnościami, oferując możliwość wypożyczenia wózka inwalidzkiego czy asystę obsługi sAPPort. Nie zapomniano także o osobach, które podczas zakupów czują się bezpieczniej z słuchawkami wyciszającymi. W aplikacji jest również szereg udogodnień dla seniorów, jak np. poręczne wózki na cięższe zakupy. W ramach sAPPort można także wypożyczać parasole, otrzymać czyścik do butów czy opaski niezgubki dla dzieci. Natomiast Sezam jest aplikacją stricte lojalnościową. Klient za dokonane zakupy zbiera punkty i następnie może je wymienić na nagrody z szerokiego katalogu. Zakup i odbiór nagród odbywa się u naszych najemców, dzięki czemu promujemy ich ofertę i generujemy ruch w sklepie. Ponadto w tym roku została wdrożona w aplikacji nowa funkcjonalność, dzięki której podczas płatności bezgotówkowych naliczanie punktów odbywa się automatycznie. Aplikacja daje także możliwość dołączenia do Klubu VIP, w którym użytkownicy mają dostęp do obszernego pakietu dodatkowych benefitów.

Czym wyróżnia się Bonarka na tle sporej konkurencji w Krakowie i regionie?

Poza bardzo dobrym skomunikowaniem obiektu, szeroką, bogatą w unikalne na skalę regionu marki, ciągle rozwijającą się ofertą, spójną, konsekwentnie realizowaną strategią wizerunkową marki, klimatem i charakterem obiektu, który odpowiada na potrzeby i najemców, i klientów, wyróżnia nas także profesjonalne podejście do wielu ważnych współcześnie tematów. W ostatnich dwóch latach udowodniliśmy, że bezpieczeństwo odwiedzających Bonarkę jest naszym priorytetem. Potwierdził to międzynarodowy certyfikat bezpieczeństwa COVID Compliant, który uzyskaliśmy jako pierwsze centrum handlowe w kraju – i to na bardzo wysokim poziomie. Certyfikat określa stopień przygotowania obiektu do funkcjonowania w warunkach pandemicznych, między innymi na podstawie takich elementów jak dostępność środków do dezynfekcji, kwestie związane ze sprzątaniem, ozonowaniem czy dezynfekcją części wspólnych, aż po informacje i materiały edukacyjne dla klientów. Bardzo ważne są dla nas kwestie ekologii: w zeszłym roku nasze centrum uzyskało certyfikat BREEAM z wynikiem na poziomie excellent. Stale prowadzone są również działania związane z polityką zrównoważonego rozwoju, ESG, która jest jednym z kluczowych elementów strategii właściciela NEPI Rockcastle oraz jednym z filarów działalności zarządczej Apsys – między innymi redukcje w ilościach wytwarzanych odpadów, ich segregacją, ograniczenie użycia mediów, stosowanie innowacyjnych systemów filtracji. Bonarka bierze również udział w ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Nie bądź plastik”. Stawiamy także na nowe technologie – nie tylko aplikacje dla klientów, ale również inteligentne rozwiązania w przestrzeni obiektu. Jesteśmy otwarci na technologiczne nowinki, testujemy je i udostępniamy klientom. Jako jedna z pierwszych galerii w Polsce wprowadziliśmy lustra interaktywne. Nowe technologie pomagają nam również w codziennej pracy zarządczej. Niedawno przeprowadziliśmy szereg testów autonomicznych maszyn sprzątających. Pracownicy firm serwisowych korzystają z aplikacji, które ułatwiają im bieżącą kontrolę stanu obiektu, a dla nas stanowią narzędzie nadzoru nad poprawnością wykonywanych prac. To wszystko sprawia, że Bonarka to nowoczesne, sprawnie funkcjonujące centrum, które stanowi przyjazne środowisko sprzyjające rozwojowi najemców i cały czas pozytywnie zaskakuje klientów.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

APSYS jest jednym z wiodących operatorów branży nieruchomości komercyjnych w Polsce i we Francji. Spółka realizuje działania w segmencie nieruchomości handlowych, projektach mixed-use, inwestycjach mieszkaniowych oraz w obszarze zarządzania powierzchniami biurowymi. Firma powstała w 1996 roku i działa jako inwestor, deweloper, agent ds. najmu, menadżer projektu oraz zarządca nieruchomości.

Wszystkie projekty realizowane są zgodnie z ideą „Making cities vibe” – ożywiania przestrzeni miejskiej, kreowania wyjątkowych doświadczeń oraz dbania o zrównoważony rozwój miast. Apsys Polska łączy profesjonalizm z szacunkiem do tradycji, historii miejsca, jego otoczenia oraz odpowiedzialnością społeczną i ekologiczną. Biorąc pod uwagę specyfikę danej lokalizacji, tworzy innowacyjne projekty „szyte na miarę”, w harmonii z miastem i potrzebami jego mieszkańców, uwzględniające specyfikę danego miejsca, kontekst społeczny oraz środowisko naturalne.

Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy wszystkie działania, niezależnie od wielkości i lokalizacji poszczególnych nieruchomości, są dopasowane do potrzeb klienta.

Do największych inwestycji firmy należą Manufaktura w Łodzi oraz Posnania w Poznaniu. APSYS Polska zarządza obecnie ponad 1 000 000 mkw. GLA w 23 obiektach handlowych zlokalizowanych w 18 największych miastach w kraju oraz biurowcem Arkada Business Park w Bydgoszczy i kompleksem biurowym React zlokalizowanym w centrum Łodzi. Apsys prowadzi także inwestycję mieszkaniową – Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Mokotowie.