Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Centra Designer Outlet chronią środowisko

Zrównoważony rozwój na dobre wkroczył do branży retail. Sektor ten jest jednym z pierwszych, który realnie zaczął reagować na zmieniające się wymagania społeczne. W ostatnich kilkunastu miesiącach wzrosły inwestycje w zrównoważony rozwój i inicjatywy ESG (Environmental, Social and Corporate Governance). Najłatwiej zmiany wprowadziły te obiekty, które były w trakcie modernizacji lub rozbudowy. Dobrym przykładem są Designer Outlet Warszawa i Sosnowiec. Ich właściciel, czyli ROS Retail Outlet Shopping, jest wystawcą targów SCF 2022 Fall. 

Społeczności czy to lokalnie, czy w szerszym ujęciu coraz bardziej skupione są wokół zagadnień związanych ze środowiskiem naturalnym. Towarzyszą temu zmiany legislacyjne, duża uwaga mediów i zupełnie nowe oczekiwania coraz szerszej grupy konsumentów, dla której działania marki czy całego centrum handlowego na rzecz środowiska są ważnym argumentem w decyzjach zakupowych. Do tego dochodzą też nadal odczuwalne napięcia spowodowane pandemią. Wszystkie wymienione czynniki spowodowały widoczne i realne zmiany w centrach handlowych. Sektor ten w dużej mierze zmienił, a raczej wzbogacił swoje cele organizacyjne. Obecnie dużo większy nacisk kładziony jest na pozytywne oddziaływanie na lokalne otoczenie, w którym centra funkcjonują.

– Już na etapie planowania budowy zaangażowanie naszego centrum w inicjatywy wspierające zieloną transformację stało się w sposób oczywisty ważnym punktem zmian w Designer Outlet Warszawa – mówi Agnieszka Kuś, Senior Marketing Manager Designer Outlet Warszawa, ROS Retail Outlet Shopping. – To była niepowtarzalna okazja, by zareagować z wyprzedzeniem na skokowy wręcz wzrost świadomości ekologicznej klientów. Byliśmy pewni, że dla handlu to zjawisko nieuniknione i zmieniające oblicze branży – dodaje.

R E K L A M A

Rzeczywiście jeszcze przed pandemią wiele marek modowych, które posiadają salony w galeriach chwaliło się i promowało kolekcje z „metką eco”. Co więcej, te szybko znalazły rzesze fanów. Tego sygnału nie można było zignorować. Centra handlowe w swojej polityce postawiły na rozwój strategii ESG. – Funkcjonujemy w formacie outletowym i zrównoważony biznes z założenia jest podstawą naszej działalności – współpracy z najemcami, w większości przypadków dużymi międzynarodowymi markami. Ale chcieliśmy mieć większy wpływ na nasze lokalne otoczenie, dlatego wszystkie polskie centra Designer Outlet w pierwszej kolejności uzyskały certyfikat BREEAM z doskonałym wynikiem – mówi Elżbieta Zygmunt, Marketing Manager Designer Outlet Sosnowiec, ROS Retail Outlet Shopping.

Certyfikacja wymagała wprowadzenia zmian w obszarze m.in. zarządzania odpadami, efektywnością energetyczną budynków, wykorzystaniem wód opadowych, światła słonecznego czy też dostosowania zaplecza konsumenckiego, np. dostępność ścieżek rowerowych czy stacji ładowania dla pojazdów EV. – Te pojawiły się u nas przy okazji przebudowy otoczenia Designer Outlet Sosnowiec. Mamy 6 stacji ładowania pojazdów elektrycznych na parkingu przed centrum, a strefa wypoczynkowa dla klientów została zaprojektowana tak, by zapewnić nie tylko bioróżnorodność i wrażenia estetyczne. Zbudowaliśmy ścieżkę dydaktyczną, opisującą roślinność wokół zarybionego oczka wodnego, która daje możliwość poznania nowych gatunków drzew i krzewów podczas relaksującego spaceru. To piękny i bogaty ekosystem – wylicza Elżbieta Zygmunt. Tereny zielone są ważne także w Warszawie i w Gdańsku. Łąki kwietne, stanowiska dla owadów zapylających i naturalne zielone rośliny we wnętrzach centrów Designer Outlet stanowią ważny element architektury obiektów.

Wymiana oświetlenia na energooszczędne, technologie oszczędzające wodę czy separowanie substancji ropopochodnych to tylko niektóre z działań, związanych z funkcjonowaniem i administrowaniem centrum. – Ważne są też przedsięwzięcia pobudzające świadomość klientów. Stąd pojawiające się w obiektach informacje zachęcające do zachowań proekologicznych (korzystanie z toreb wielokrotnego użytku, wygodnego transportu miejskiego czy roweru), eventy dla całych rodzin promujące „slow lifestyle”. – Klienci mogą mieć realny wpływ na otoczenie i społeczność, w której żyjemy nie tylko przez zmianę nawyków. Możemy zrobić coś więcej – mówi Katarzyna Czapran Designer Outlet Gdańsk, ROS Retail Outlet Shopping. I dodaje:

– Jeszcze w tym miesiącu na terenie naszych obiektów pojawią się pojemniki na niepotrzebną odzież, którą współpracująca z nami Fundacja Eco Textil będzie przekazywać do recyklingu lub na sprzedaż. To świetna CSR-owa inicjatywa, ponieważ środki uzyskane dzięki tej aktywności wesprą lokalne placówki opiekujące się dziećmi z niepełnosprawnościami, zapewniając im niezbędny sprzęt rehabilitacyjny.ROS Retail Outlet Shopping z siedzibą w Wiedniu i partnerami w Polsce, we Włoszech oraz Francji, zajmuje się niezależnym doradztwem na rynku nieruchomości dla handlu detalicznego oraz zarządza centrami handlowymi. Specjalizuje się w zarządzaniu siecią Designer Outlet oraz innowacyjnymi konceptami handlowymi w Europie. Założyciele, Thomas Reichenauer i Gerhard Graf, będąc uznanymi specjalistami w branży posiadają wieloletnie doświadczenie na europejskim rynku outletów.

ROS Retail Outlet Shopping od 10 lat obejmuje swoim działaniem wszystkie etapy projektu, od znalezienia odpowiedniej lokalizacji do ukształtowania i rozwoju wszystkich aspektów zarządzania operacyjnego. Zrównoważony rozwój jest wspierany przez partnerską współpracę z markami, wysoką jakość zarządzania sprzedażą i standardów obsługi klienta, a także innowacyjne podejście marketingowe zapewniane przez profesjonalny zespół zarządzający. Portfolio ROS Retail Outlet Shopping obejmuje: Designer Outlet Soltau, City Outlet Geislingen, Designer Outlet Warszawa, Designer Outlet Gdańsk, Designer Outlet Sosnowiec, Premier Outlet Budapest, Designer Outlet Algarve, Designer Outlet Croatia, La Galleria Parma, La Torre Outlet Zaragoza, M3 Outlet Polgár i przyszłe inwestycje w Europie.

Centra outletowe Designer Outlet w Polsce obecne są w trzech lokalizacjach – w Gdańsku, Sosnowcu i Piasecznie pod Warszawą. Każde z nich oferuje unikalny mix polskich i zagranicznych marek modowych, również grupę marek segmentu premium. Szeroka oferta daje niepowtarzalną okazję do nabycia najwyższej jakości produktów w cenach zawsze 30-70 proc. niższych od cen regularnych. W ofercie centrów możemy znaleźć m.in. marki: Armani, BOSS, Calvin Klein, Guess, Levi’s, New Balance, Nike, Pandora, Tommy Hilfiger i wiele więcej.