Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Anna Głodowska, Galeria Szperk: Jesteśmy ważną destynacją zakupową na mapie Trójmiasta

Galeria Szperk, która w tym roku obchodzi swoje 10-lecie funkcjonowania pomimo wielorakich zawirowań rynkowych aktualnie przechodzi swój najlepszy okres w historii, z czego bardzo się cieszymy – mówi w rozmowie z Retailnet Anna Głodowska, Dyrektor Galerii Szperk, UBM Development Polska.

W jakiej kondycji jest aktualnie Galeria Szperk? Jak po pandemii odbudowywała się odwiedzalność i sprzedaż w gdyńskim obiekcie?

Pandemia pokazała rynkowi i nam – właścicielowi obiektu – spółce UBM Development Polska Sp. z o.o., że jesteśmy godnym zaufania zarządcą z ugruntowaną pozycją na rynku. Jesteśmy w dobrym miejscu i w dobrym czasie. Regularnie dostaję od Najemców jasne komunikaty, iż galeria dobrze funkcjonuje, oraz że są zadowoleni zarówno: z obrotów, jak i z odwiedzalności obiektu. Jako Dyrektor Galerii Szperk od maja 2019 roku dokładam wszelkich starań, aby utrzymać dobrą pozycję galerii, jak również podejmuję działania mające zapewnić rozwój i nasz wspólny sukces. Ponadto podejmujemy szereg działań, aby galeria była jeszcze bardziej przyjazna dla klientów jak i dla najemców. Wiemy, że to jest nasz czas, czas dla Galerii Szperk. Jesteśmy zlokalizowani na pograniczu Gdyni i Kosakowa – dzielnicy, która obecnie bardzo mocno się rozwija. Powstaje tu dużo nowych mieszkań, a sam teren cieszy się ogromnym zainteresowaniem renomowanych deweloperów, co pozwala szacować, iż nasze grono klientów od przyszłego roku wzrośnie o blisko 30%.

R E K L A M A

Jak na przestrzeni ostatnich lat rozwijał się obiekt i jego tent mix?

Galeria Szperk działa od 12 lat, tj. od czasu kiedy powstał pierwszy budynek, czyli część składowa dzisiejszego konceptu handlowego. Wówczas były to duże markety – budowlany i spożywczy. Na przestrzeni dekady obiekt znacząco się rozwinął. Galeria jest jednokondygnacyjna, co szczególnie dobrze sprawdziło się w czasie pandemii, gdyż przyjęła funkcję retail parku z wygodnym parkingiem i ofertą skrojoną dla klientów chcących zrobić pełne zakupy w jednym miejscu. Nawet podczas pandemii stopień komercjalizacji utrzymał się na wysokim poziomie. Aktualnie galeria jest skomercjalizowana na poziomie 99,95%, a wielu najemców zgłasza chęć powiększania swoich lokali. Niestety na dzisiaj nie mamy już możliwości rozbudowy. Natomiast jeśli mowa o zmianach
w tenant mixie, to na skutek relokacji wygospodarowaliśmy w ostatnim czasie dodatkową powierzchnię dla sklepu zoologicznego Zoo Karina i drogerii Rossmann. Obie marki powiększyły się u nas w czasie COVID-19 wykonując także refreshing sklepów. Naszym sukcesem podczas pandemii było rozpoczęcie rozmów z siecią McDonald’s Polska. Z powodzeniem otworzyliśmy restaurację McDonald’s drive thru z końcem grudnia 2021 roku. Restauracja zlokalizowana została przed wejściem do galerii, zagospodarowując część bardzo dużego parkingu. Dzięki m.in. McDonald’s znacząco wzrósł nam footfall, szczególnie zauważyliśmy odwiedziny całych rodzin i większych grup młodzieży, którzy częściej i chętniej nas odwiedzają dokonując zakupów w znanych sieciówkach typu: Sinsay, H&M, New Yorker, Deichmann, czy Reserved.

gdynia-galeria-szperk1a
Galeria Szperk, Gdynia, fot. P. Krajewski

Jakich zmian w Galerii Szperk możemy się spodziewać w najbliższym czasie? Prawie 100 proc. poziom komercjalizacji pozwala na złapanie oddechu?

Nic bardziej mylnego. Na tyłach galerii aktualnie powstaje ponad 1000 nowych mieszkań. Gmina Kosakowo stale się rozwija, w ostatnim czasie w najbliższej okolicy powstały dwie nowe stacje benzynowe a w trakcie budowy aktualnie są 3 sieciowe wolnostojące sklepy spożywcze. To pokazuje, że nasza lokalizacja zyskała w czasie, o czym wiedzieliśmy otwierając Galerię Szperk 10 lat temu. Jej wielki potencjał musi zaspokajać coraz to większe potrzeby, coraz to szerszego grona klientów. Blisko nas sąsiadują miejscowości nadmorskie, co powoduje, iż od maja do października gościmy dodatkową grupę klientów, więc przez cały rok nie zwalniamy tempa. Ta część Gdyni i Kosakowa jest gotowa na nowych mieszkańców, a my jesteśmy gotowi na przyjęcie nowych klientów. Jesteśmy ważną na mapie Trójmiasta destynacją zakupową i staramy się tę pozycję umacniać. Czeka nas niebawem, na przestrzeni kilku najbliższych lat, renegocjacja kilku kończących się umów najmu i wraz z naszymi najemcami będziemy podejmować nowe wyzwania – znacząco zmieniając jakość, zatowarowanie i wygląd sklepów. Duża część rozmów już za nami. W czerwcu otworzyliśmy nowy sklep multibrandowy marki Greenpoint i Moodo, przedłużyliśmy umowy z: Zookarina, Rossmann, Play, T-Mobile, cukiernia A.Blikle, Home&You, z lokalnym operatorem kantoru, siecią Ziaja, Buena, Carte d’Or, Salonem Fryzjerskim O’La, czy Pomorskim Centrum Optycznym. Aktualnie finalizujemy rozmowy z siecią Jysk, w kwestii przedłużenia umowy, powiększenia o ogród zewnętrzny, jak i refreshing sklepu.

Jak przebiega Państwa współpraca z najemcami? Czy na przestrzeni ostatnich dwóch lat te relacje się zmieniły?

Mamy bardzo dobre relacje z najemcami. Sieci handlowe doceniają fakt, że Galeria Szperk ma ugruntowaną pozycję. Pandemia oczywiście wywołała wiele niepewności na rynku, ale ze wszystkimi udało nam się porozumieć bądź znaleźć najlepsze dla obu stron rozwiązanie. Najemcy są naszymi partnerami i w czasie pandemii otrzymali od nas mocne wsparcie, nie tylko finansowe. Obecne procesy kontynuowania współpracy również przebiegają sprawnie. Mamy wielu najemców, którzy znacząco chcieliby powiększyć swoje salony, a to jasno dowodzi, że dzieje się dobrze, że chcą oferować lepszy asortyment, a my będziemy się starać dostarczyć im jak najlepsze warunki i możliwości do rozwoju. We współpracy z najemcami najważniejsze są dobre relacje i wiem, że nasi najemcy śmiało mogą potwierdzić, iż współpraca z Galerią Szperk zarówno w pandemii, jak i obecnie przebiegała i przebiega bardzo dobrze. Takie też mamy informacje zwrotne od naszych partnerów.

gdynia-galeria-szperk2a
Galeria Szperk, Gdynia, fot. P. Krajewski

Trójmiejski rynek jest dosyć mocno nasycony jeśli chodzi o powierzchnię handlową. Czym wyróżnia się Galeria Szperk na tle konkurencji? Jak się pozycjonujecie i kto jest Waszą grupą docelową?

Jesteśmy galerią lokalną, ale już widać, że potrzeby naszego klienta zmieniają się, a my staramy się wychodzić tym potrzebom naprzeciw. Stąd oprócz tego, że w naszej galerii można zrobić zakupy od A do Z, to mamy również mocną ofertę i doświadczenie profesjonalnych trenerów klubu Saturn fitness, czy najlepszego w trójmieście operatora GoodLife Clinic squash (wcześniej GoodLuck sqush), czy Centrum Medycznego Medicorum z najlepszymi lekarzami o wysokich specjalizacjach w Polsce. Z racji gigantycznego wzrostu nowobudowanych mieszkań naszym głównym klientem są rodziny, seniorzy oraz mamy z dziećmi, które z racji bliskości galerii przychodzą do nas codziennie pieszo dokonując zakupów nie tylko pierwszej potrzeby. Nasi odbiorcy chętnie do nas wracają, ceniąc przy tym komfort i spokój podczas zakupów, czy możliwość spędzania czasu wolnego. Galeria Szperk jest spokojną galerią i istniejąca w niej atmosfera podoba się klientom. Obserwujemy naszych gości, którzy codziennie bez pośpiechu robią zakupy, przy okazji spędzając przyjemnie czas z rodziną i przyjaciółmi w Cukierni Sowa czy cukierni A. Blikle.

Jakie wyzwania teraz przed Wami?

Największe wyzwania na teraz to odpowiednie dopasowanie działań do rosnących kosztów utrzymania obiektu. W pandemii musieliśmy mocno zredukować koszty ochrony i sprzątania, ponadto zmieniliśmy firmę odpowiedzialną za zarządzanie techniczne i administracyjne by nasi Najemcy również odczuli, iż staramy się działać na wielu płaszczyznach w celu osiągnięcia wspólnego sukcesu w tym trudnym dla nas czasie. Jako właściciel i zarządca UBM Development Polska Sp. z o.o. cenimy sobie pełen profesjonalizm i staramy się szukać jak najlepszych rozwiązań, tak by nasz wspólny biznes był dla nas wszystkich jak najbardziej opłacalny. Robimy wszystko, aby jakość obsługi, innowacyjność, zarządzanie i współpraca były na jak najwyższym poziomie. Zawsze priorytetem będzie zadowolenie najemców i naszych klientów. Podejmujemy codziennie trudne decyzje by działalność dla nas i naszych partnerów była w naszym obiekcie jak najbardziej opłacalna. Każdy rok przynosi ze sobą pewnego rodzaju nowe trudności. Niedawno wyszliśmy z lockdownów, a już pojawił się nowy kryzys związany z wojną na Ukrainie, jednak Galeria Szperk świetnie się broni przed kryzysami, a nasi najemcy pomimo tych otaczających nas trudności i zmian przepisów odnotowuje znaczące wzrosty w obrotach, a my w liczbie odwiedzających nas klientów. Zawsze szukamy najlepszych rozwiązań i nie boimy się podejmować ryzykownych decyzji jak funkcjonowanie Galerii Szperk w niedziele niehandlowe wraz z operatorem spożywczym Intermarche. Galeria Szperk, która w tym roku obchodzi swoje 10 – lecie funkcjonowania pomimo wielorakich zawirowań rynkowych aktualnie przechodzi swój najlepszy okres w historii, z czego bardzo się cieszymy.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz