Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

Maciej Ćwikła, Woolworth: W maju 2023 wejdziemy na polski rynek

W pierwszym roku działalności przypadającym od maja 2023 r. do kwietnia 2024 r. włącznie, planujemy otworzyć od 15 do 25 domów towarowych w Polsce. – mówi Maciej Ćwikła, Prezes Zarządu, Woolworth Polska. 

W przyszłym roku Woolworth planuje otworzyć pierwszy sklep w Polsce.  Jakie były przesłanki wejścia na polski rynek?

W Niemczech Woolworth jest największym i najlepiej prosperującym domem towarowym. Nasza koncepcja sprzedaży detalicznej jako lokalnego dostawcy z wieloma dobrymi produktami w niskich cenach inspiruje miliony klientów rok po roku. Podobnie duży potencjał widzimy w   Polsce będącej w bezpośrednim sąsiedztwie. Z naszych analiz wynika, że handel detaliczny w Polsce ma ogromny potencjał, w który świetnie wpisujemy się z naszą bogatą ofertą. Jesteśmy pewni  podobnego sukcesu marki Woolworth w Polsce, jaki udało nam się osiągnąć w  Niemczech.

Dlaczego teraz podjęto decyzję o ekspansji w Polsce? 

Decyzja o rozszerzeniu naszej ekspansji poza granice kraju jest wynikiem długofalowego planowania. Polski rynek handlowy w wielu obszarach jest bardzo podobny do tego w Niemczech. Przeniesienie naszego konceptu   jest możliwe po dokonaniu niezbędnych  synergii, lecz rozpoczęcie międzynarodowej ekspansji w tym miejscu jest dla nas absolutnie logicznym krokiem. Korzystamy z faktu, że na naszym rodzimym rynku niemieckim jesteśmy bardzo skutecznie pozycjonowani i silnie rozwijamy się. Oprócz ponad 520 istniejących już domów towarowych, tylko w 2023 roku planujemy uruchomić ponad 100 nowych lokalizacji. W perspektywie średnioterminowej chcemy posiadać w Niemczech do 1 000 sklepów. Jesteśmy więc w sytuacji, która pozwala nam podejmować kolejne poważne kroki w stronę międzynarodowej ekspansji.

Ile sklepów planujecie otworzyć w roku 2023?

W pierwszym roku działalności przypadającym od maja 2023 r. do kwietnia 2024 r. włącznie, planujemy otworzyć od 15 do 25 domów towarowych w Polsce.

 Jak wyglądają Wasze plany rozwoju w perspektywie najbliższych 5 lat?

Widzimy potencjał do długoterminowego rozwoju naszej sieci w Polsce. W pierwszym roku działalności, zgodnie z informacjami powyżej, chcemy otworzyć od 15 do 25 domów towarowych, w drugim roku planujemy kolejne 30 lokalizacji, a od trzeciego roku chcemy podwyższyć tempo rozwoju sieci nawet do 50 nowych sklepów rocznie. Podobną dynamikę ekspansji chcielibyśmy utrzymać  również w kolejnych latach.

Jakie lokalizacje i powierzchnie są dla Was kluczowe?

Preferowane przez Woolworth miejsca rozwoju to lokalizacje o dużym natężeniu ruchu w miastach powyżej 50.000 mieszkańców: interesują nas lokale handlowe o powierzchni sprzedaży od 800 do 1.200 metrów kwadratowych, dobrze skomunikowane, na parterze, z miejscami parkingowymi i wystarczająco dużą strefą dostaw. Chcemy rozwijać się w atrakcyjnych parkach i centrach handlowych, centrach miast, aglomeracji i dzielnic. Interesuje nas oczywiście dobrze funkcjonujące i atrakcyjne otoczenie handlu w bezpośrednim sąsiedztwie, które zamierzamy uzupełnić i wzmocnić swoim asortymentem 

Co stanowi istotę Wszego konceptu i co Was wyróżnia na rynku?

Woolworth znany jest z bardzo szerokiej i zróżnicowanej oferty produktów. Naszego pełnego asortymentu obejmującego tekstylia dla całej rodziny,  wyposażenie domu, elektronikę, artykuły dekoracyjne, pasmanterię, a także zabawki i artykuły piśmiennicze nie można spotkać w takiej formie nigdzie indziej w Niemczech. Naszą stale rosnącą klientelę przekonujemy atrakcyjnym stosunkiem jakości do ceny, który zamierzamy utrzymać na niemal tym samym poziomie nawet w czasach globalnego wzrostu cen.

Czy oferta sprzedażowa będzie dokładnie taka jak na rynku niemieckim, czy też planujecie jej modyfikację pod kątem oczekiwań polskiego klienta?

Co do zasady asortyment w Polsce nie powinien się znacząco różnić od tego bardzo udanego i popularnego w Niemczech. Na pewno dokonamy niezbędnych dostosowań do polskiego rynku w kilku grupach towarowych, aby mieć odpowiedź na typowe wymagania konsumentów z Polski.

Czy wchodząc na polski rynek macie koncepcję rozwoju w modelu omnichannel? Jeśli tak to czego możemy się spodziewać?

Ani na rynku niemieckim, ani na rynku polskim nie planujemy ekspansji w oparciu o sklep internetowy. Celowo koncentrujemy się jedynie na handlu stacjonarnym, ponieważ nadal widzimy w nim duży potencjał. 

Chcemy przyczynić się do bycia niezawodnym lokalnym dostawcą oferującym świetny stosunek jakości do ceny !  Już teraz świętujemy na tym polu wielki rynkowy sukces w Niemczech.

Rozmawiał: Radosław Rybiński