Stawiamy na dalszy rozwój sieci. Jeżeli chodzi o sieć własną, to interesują nas miasta powyżej 200 tys. ludności i takie, gdzie nas jeszcze nie ma jak Szczecin, Koszalin, Olsztyn itp. Oczywiście nie zamykamy się również na mniejsze miasta. – w rozmowie z SCFNews/retailnet.pl mówi Wojciech Balik, Dyrektor Generalny Lee Cooper.
Sieć Lee Cooper w tym roku świętuje 30-lecie obecności na polskim rynku. Jak zmieniała się marka, jej koncept, formaty sklepów na przestrzeni tego czasu?
Przede wszystkim należy zaznaczyć, że Lee Cooper jest najstarszą europejską marką produkującą odzież jeansową. Firma powstała w Londynie, a dokładnie w East End w 1908r. Została założona przez dwójkę przyjaciół Morrisa Cooper’a i Louisa Maister’a. Po wybuchu II wojny światowej w 1939 roku Morris podzielił firmę na dwie części. Jedna odpowiadała za szycie odzieży roboczej, druga realizowała zamówienia dla wojska. Podczas bitwy o Anglię, Morris zginął w wypadku samochodowym, a że jego syn Harold służył w tym czasie w RAF’ie, zmusiło to pozostałych członków rodziny do dalszego prowadzenia firmy. Gdy Harold wrócił z wojny skierował firmę na produkcję odzieży jeansowej, w ciągu niespełna 5 lat firma stała się najpopularniejszą marką produkującą odzież jeansową. Po dołączeniu do nazwy firmy nazwiska żony Harolda firma zyskała obecną nazwę Lee Cooper. Od skromnych początków w odzieży roboczej marka wyrosła na światowego innowatora legendarnych jeansów. W latach 50-tych narodził się rock ‘n’roll. Marka Lee Cooper była pierwszą „marką jeansową”, która dostrzegła związek między muzyką a modą i od tego czasu weszła w tętniący życiem nurt muzycznej młodości. W swojej historii marka współpracowała z legendarnymi artystami, takimi jak Rolling Stones, UB40, Serge Gainsbourg i Rod Stewart.
W Polsce oficjalnie marka Lee Cooper pojawiła się w 1992 r. Firma „KAMEX” uzyskała wyłączną licencję na sprzedaż i dystrybucję marki Lee Cooper w Polsce. Siedziba firmy od samego początku znajduje się w Częstochowie i w tym też mieście powstał pierwszy oficjalny sklep z markową odzieżą. W tym roku Lee Cooper Polska obchodzi 30- lecie swojej obecności na rynku krajowym. Jest nam niezmiernie miło, że mogliśmy przez te trzy dekady być razem wspólnie z naszymi klientami, jak i z naszymi pracownikami.
W jakiej kondycji jest aktualnie sieć ? Ile sklepów działa i jak sieć poradziła sobie w czasie pandemii?
PARTNER PORTALU
Na świecie produkty Lee Cooper oferowane są w ponad 120 krajach, sieć sprzedaży liczy ponad 200 samodzielnych sklepów i ponad 1000 shop in shops. W Polsce sieć liczy ponad 50 sklepów w tym 28 własnych o łącznej powierzchni przekraczającej 3,5 tys mkw., i 26 sklepów partnerskich. Wszystkie sklepy własne zlokalizowane są w galeriach handlowych. Liczba pracowników przekracza 200 osób. Kamex jako jeden z nielicznych licencjobiorców marki Lee Cooper może pochwalić się największą liczbą sklepów stacjonarnych w Europie. Format sklepów obejmuje zarówno sklepy detaliczne jak i outletowe.
Ostatnie dwa lata czyli czas pandemii był trudnym okresem z jakim przyszło się zmierzyć wielu firmom w tym i nam. Nie tylko przetrwaliśmy, ale dodatkowo wyszliśmy bardziej wzmocnieni i zjednoczeni z całą załogą. Od samego początku priorytetem było dla nas utrzymanie miejsc pracy, co w pełni udało się zrealizować.
Jakie plany rozwoju ma Lee Cooper? Jakie lokalizacje są dla Was najbardziej atrakcyjne?
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Nawet w okresie pandemii nie wstrzymywaliśmy planów rozwojowych czego przykładem jest otwarcie w 2020 r. nowego sklepu w Silesia City Center. W 2021 r. otworzyliśmy kolejne 3 nowe sklepy tj. w Centrum Manufaktura Łódź, Galerii Posnania i Galerii Tarnów. Stawiamy na dalszy rozwój sieci. Jeżeli chodzi o sieć własną to interesują nas miasta powyżej 200 tys. ludności i takie , gdzie nas jeszcze nie ma jak Szczecin, Koszalin, Olsztyn itp. Oczywiście nie zamykamy się również na mniejsze miasta. Jesteśmy otwarci na współpracę w ramach sieci partnerskiej którą cały czas zamierzamy rozwijać.
Lee Cooper prowadzi sklepy w kilku formatach. Czym wyróżnia się Wasz koncept?
Sieć naszych sklepów obejmuje sklepy detaliczne, outletowe jak i partnerskie. Nasz pierwszy sklep został otwarty w Częstochowie przy głównej Alei Najświętszej Marii Panny. Przez wiele lat był charakterystycznym i nieodzownym elementem architektury sklepowej w Częstochowie. Obecnie funkcjonuje on w Galerii Jurajskiej. W Częstochowie posiadamy dwa sklepy i każdy z nich niezmiennie od wielu lat cieszy się dużą popularnością. Wszystkie sklepy własne stylizowane są w nawiązaniu do korzeni skąd marka Lee Cooper się wywodzi czyli Londynu i Denimu. Każdy sklep detaliczny wyposażony jest w specjalnie dedykowane systemy meblowe. Obecnie wdrażany jest system konceptem nawiązujący do wschodniego Londynu. Wszystkie nowe sklepy są już w niego wyposażone i sukcesywnie w ramach liftingu znajdą się również w pozostałych.
Jesteście też gotowi na współpracę z partnerami handlowymi
Sklepy partnerskie z jakim współpracujemy to zarówno mono jak i multibrandy. Jesteśmy otwarci na różne modele współpracy, nie zamykamy się na jednym schemacie co sprawia, że ta elastyczność jest doceniana przez naszych partnerów.
Jak wygląda współpraca z wynajmującymi Wam powierzchnię handlową? Jesteście pożądanym najemcą w galeriach handlowych?
Współpraca z wynajmującymi czyli mówimy tutaj o Galeriach i Centrach Handlowych zasadniczo przebiega prawidłowo. W okresie Covidu zdarzały się sytuacje trudne i wymagające podejmowania nieszablonowych decyzji. Jednak wspólnymi siłami udało nam się wypracować rozwiązania, które pozwoliły przejść przez ten okres i dalej kontynuować współpracę.
Jako marka Lee Cooper znana i rozpoznawalna na całym świecie jesteśmy postrzegani przez Galerie jako pożądany najemca. Świadczą o tym pojawiające się stale nowe propozycje dotyczące otwarcia sklepów w Galeriach w których nas jeszcze nie ma.
Jaką strategię w obszarze omnichannel ma Lee Cooper?
E-commerce jest ważnym kanałem sprzedaży. Jako Lee Cooper Polska w I kwartale 2020 r. rozpoczęliśmy prace nad stworzeniem od początku nowego sklepu internetowego. W listopadzie 2020 r. wystartowaliśmy z nową odsłoną www.leecooper.pl. Jednocześnie wzmocniliśmy działania marketingowe w zakresie e-commerce, m.in. większa aktywność na social mediach. Zaowocowało to lepszą rozpoznawalnością marki w Internecie i tym samym sprzedaż znacząco nam wzrosła. Obecnie oczywiście poza własnym sklepem jesteśmy też na różnych platformach sprzedażowych poczynając od Allegro, Amazon, Domodi, Allani, Ale Rabat, ostatnio Zalando, a w niedalekich planach jest pojawienie się na platformie Modivo. Zdajemy sobie sprawę, że potencjał tego segmentu sprzedaży jest bardzo duży w szczególności w Polsce, dlatego zamierzamy w niego inwestować i sukcesywnie go rozwijać.
W ciągu ostatnich dwóch lat sporo zmieniło się w kwestii nawyków konsumenckich. Dużo mówi się o ekologii, zrównoważonej produkcji. Jakie trendy w branży fashion Pan przewiduje?
Trendy w handlu w branży fashion ulegają oczywiście zmianie i po części podyktowane są bądź to rozwojem technologii bądź sytuacją wymuszoną jak np. czas pandemii lub też innymi czynnikami. Weźmy przykładowo okres pandemii gdzie większość Galerii była zamknięta lub ograniczenia handlu były na tyle uciążliwe że klienci rezygnowali z odwiedzin. Rynek nie lubi próżni. Długie miesiące zakazu handlu stacjonarnego przekonały wielu klientów do zakupów on-line. Nie jedna firma wówczas stawiała tezę, że handel w sklepach stacjonarnych nie będzie już taki sam, że sprzedaż on-line przejmie prymat. Obecnie z perspektywy czasu nie sądzę aby dało się tą tezę utrzymać. Co prawda sprzedaż internetowa faktycznie jest większa niż sprzed pandemii i będzie rosła, nie mniej podstawowy handel cały czas jest w sklepach stacjonarnych i widać że klienci mimo wszystko dokonują zakupów odwiedzając sklepy stacjonarne. Zapewne z czasem będzie to performowało w kierunku sprzedaży on-line, gdzie w szczególności młode pokolenie ceni sobie prostotę i szybkość zakupów, ale to jeszcze potrwa, co nie zmienia faktu że należy stale inwestować w rozwój sprzedaży e-commerce, wymusza to rynek.
Lee Cooper Polska dotrzymuje kroku najnowszym trendom w handlu, dlatego już wiele lat temu dołączyliśmy do grona firmy stawiających na ochronę środowiska. Posiadamy produkty oznaczone symbolem „organic” co oznacza że bawełna pozyskiwana jest z upraw ekologicznych w których wyklucza się stosowanie toksycznych środków ochrony roślin i nawozów sztucznych. Zamiast tak zwanych zrywek czyli toreb plastikowych wykorzystujemy ekologiczne torby papierowe, w sprzedaży e-commerce natomiast korzystamy z pudełek kartonowych.
Klienci mają coraz większą świadomość w zakresie ochrony środowiska, coraz więcej osób zwraca na to uwagę i ceni sobie sklepy, które czynnie uczestniczą w dbaniu o wspólne dobro jakim jest środowisko.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz