ST Plaza Management zarządzająca Galerią Leszno, Toruń Plaza i Suwałki Plaza szykuje spore zmiany w swoich obiektach. O szczegółach inwestycji mówią w rozmowie z Retailnet/SCF News Monika Alicka, Country Director i Dorota Deptuła, Senior Leasing Manager, ST Plaza Management.
ST Plaza Management zarządzająca Galerią Leszno, Toruń Plaza i Suwałki Plaza szykuje spore zmiany w swoich obiektach. Poza roszadami w tenant mix, planowane są także remodelingi i rozbudowy. Jakie działania w tym obszarze podejmuje firma?
Monika Alicka: Remodelingi i rozbudowy to obecnie jeden z ważnych trendów na rynku retail. Pandemia zmieniła zwyczaje zakupowe klientów i wraz z nimi powinny zmieniać się także galerie handlowe, by sprostać nowym wyzwaniom. Takie działania podjęliśmy już również w naszych obiektach. Jesteśmy na etapie rozbudowy Centrum Handlowego Toruń Plaza, planujemy tu nie tylko powiększenie powierzchni handlowej, ale także gruntowny remodeling food courtu. Sprawdzamy również możliwości powiększenia obiektów w Lesznie i Suwałkach. Z naszych badań wynika, że we wszystkich miastach w których znajdują się nasze galerie, jest ogromny potencjał zakupowy.
Największe zmiany na dzień dzisiejszy dotyczą Waszego toruńskiego projektu. Jak przebiega rozbudowa i czego możemy się spodziewać na nowej powierzchni?
MA: Z projektem rozbudowy wystartowaliśmy na wiosnę tego roku. W tej chwili postępuje budowa nowego wolnostojącego obiektu handlowego na działce bezpośrednio sąsiadującej z Centrum. Nowa powierzchnia najmu znajdzie się w jednokondygnacyjnym budynku handlowym położonym bezpośrednio przy głównym wejściu do Centrum od strony ulicy Broniewskiego. W nowym obiekcie zostaną otwarte sklepy skandynawskich sieci JULA i Jysk. Obiekt będzie komunikacyjnie i funkcjonalnie zintegrowany z resztą Centrum. Otwarcie nowego budynku Toruń Plaza jest planowane na listopad 2022 roku. Całkowita powierzchnia najmu Centrum Handlowego Toruń Plaza po rozbudowie będzie wynosiła prawie 44 tys. mkw.
PARTNER PORTALU
ST Plaza Management ostatnio przeprowadziła ekspertyzę potencjału galerii handlowej w Suwałkach. Co wynika z tych badań?
MA: Na potrzeby analizy potencjału rynku zleciliśmy przeprowadzenie badań firmie GfK, która ma pozycję niekwestionowanego lidera w obszarze badania rynku i opinii publicznej w Polsce. Badania sondażowe zostały przeprowadzone w okresie maj-sierpień b.r. i dotyczyły analizy poziomu satysfakcji klientów centrum, kierunków rozwoju miasta i powiatu. Wyniki potwierdziły dominującą pozycję Suwałki Plaza we wszystkich strefach Catchment Area. Znajomość marki i wskaźnik odwiedzalności w ciągu ostatnich 12 miesięcy wynosi prawie 100%, a 90% użytkowników centrów handlowych zamieszkałych w tym obszarze zadeklarowało lojalność wobec Suwałki Plaza. Jako główny powód wizyty w Suwałki Plaza nasi klienci wskazali zaplanowane już wcześniej zakupy u naszych najemców, dodatkowo ponadprzeciętnie pozytywnie została oceniona oferta gastronomiczna, możliwość atrakcyjnego spędzenia wolnego czasu w strefie rozrywkowej ulokowanej na 2 piętrze Centrum, wydarzenia marketingowe oraz udogodnienia dla klientów. To właśnie te elementy wyróżniają Centrum na tle innych pobliskich obiektów handlowych. Wyniki pokazały również, że na tle tendencji ogólnokrajowych nasi klienci są przywiązani do stacjonarnego handlu detalicznego, tj. mniej niż 30% kupuje online więcej niż przed okresem pandemii, a jedynie 2% klientów odwiedza Centrum by tylko obejrzeć ofertę Najemców, a potem dokonać zakupów online.
Dorota Deptuła: Ważnym dla nas aspektem tych badań była również analiza rynku i potrzeb klienta litewskiego – po stronie litewskiej znajdującej się w cathment area naszego Centrum mieszka 227 tyś osób. Rozpoznawalność Suwałki Plaza wśród mieszkańców litewskiego catchment area jest na podobnym poziomie, jak większość litewskich centrów handlowych. Podobnie w przypadku wskaźnika odwiedzalności – Suwałki Plaza charakteryzują się wyższym wskaźnikiem odwiedzalności od większości centrów na Litwie pośród mieszkańców naszego Catchment Area. Warto tu dodać, iż wartość rynku dla handlu detalicznego w całym realnym catchment area (Polska oraz Litwa) wynosi blisko 6 mld PLN rocznie, co przekłada się na 14 478 PLN rocznych wydatków na 1 mieszkańca – jest to o 6% powyżej średniej krajowej.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Zmiany w projektach Plazy dotyczą także najemców. Jakimi nowymi umowami możecie się pochwalić?
DD: Zmiany w gronie najemców to przede wszystkim efekt potrzeb rynku. Wielu najemców z którymi współpracujemy od lat, zgłaszało chęć remodelingu swoich salonów, a nawet chęć ich znacznego powiększenia. Tak stało się w przypadku choćby salonu marki Ochnik, czy też drogerii Rossmann w Suwałki Plaza. Jeśli zaś chodzi o nowych najemców, w maju br. w suwalskim centrum pojawił się pierwszy w mieście sklep Home&You, a także salon znanej marki jubilerskiej Pandora. W Galerii Leszno znacznemu powiększeniu uległy sklepy takich marek jak Sinsay i Home&You. Jeśli chodzi o nowych najemców, w Galerii Leszno możemy pochwalić się otwarciem salonu marki Sunset Suits, Mister Minit i salonu tatuażu PPS Tattoo, a na tym jeszcze nie koniec. Dużo zmian mamy także w Toruniu. Wiosną tego roku otworzył się pierwszy w Toruniu sklep sieci Tchibo. Pod koniec sierpnia br. została natomiast otwarta Sala Zabaw Fikołki. Zajmuje powierzchnię prawie 800 m.kw. i jest to obecnie jedyny tak duży koncept na rynku toruńskim.
Czy w centrach Plazy planowane są nowe otwarcia jeszcze w tym roku?
DD: Cały czas pracujemy nad ofertą wszystkich naszych projektów. Dużym sukcesem są podpisane umowy najmu z sieciami Jula i Jysk w Toruń Plaza. Otwarcie tych sklepów nastąpi już niebawem, bo na jesieni. Z kolei w Galerii Leszno we wrześniu przywitaliśmy nowego międzynarodowego gracza – Tchibo. Wśród nowych najemców pojawi się także Fielmann, a także świetnie znany klientom sklep z herbatami Czas na Herbatę. To nie jedyne zmiany w miksie najemców, które czekają wszystkie trzy centra handlowe w najbliższym czasie. Jesienią kolejne lokale będą przejmowane przez nowych najemców, a otwarcia nowych sklepów znanych marek planowane są jeszcze przed okresem świąteczno-noworocznym, a także w pierwszej połowie 2023 roku.
Rotacje wśród najemców i powiększanie lokali zwłaszcza w obiekcie, który musi funkcjonować na co dzień, to duże wyzwanie dla zarządcy. Jak radzicie sobie z takimi wyzwaniami?
MA: Wszystkie nasze obiekty mają już ugruntowaną pozycję na rynku, są galeriami dojrzałymi działającymi od ponad 10 lat. Stąd te zmiany są konieczne i jesteśmy na nie gotowi. Myślę, że kluczem do sukcesu jest odpowiednie planowanie. Wybiegamy ze strategią komercjalizacji nawet na kilka lat do przodu. Staramy się przewidywać i robić plany długofalowe.
DD: To, że najemcy remontują swoje lokale i wprowadzają nowe koncepty, bardzo nas cieszy. Zwłaszcza, że duża część najemców jest z nami od początku działalności każdego z obiektów i rozwija się razem z nami. Dodatkowo dochodzą jeszcze całkiem nowi gracze, których nie było dotąd w mieście. To istotnie wymaga dobrego zarządzania i planowania. Z pomocą przychodzą rozmowy z najemcami i przede wszystkim doświadczenie.
Centra Plazy mogą pochwalić się jednolitym programem lojalnościowym. Jak on się sprawdza?
DD: Istotnie, wdrożyliśmy specjalną aplikację mobilną – Twoje Centrum – dla wszystkich naszych obiektów, której celem jest aktywizacja użytkowników poprzez zachęcanie do korzystania z programu lojalnościowego, jak również ułatwienie klientom poruszania się po centrum i korzystania z jego udogodnień. Klienci poprzez aplikację mogą wyszukiwać informacje o aktualnych promocjach i wydarzeniach marketingowych, sprawdzić repertuar kina czy umówić się na konsultację ze stylistą. Za jej pomocą komunikujemy się z naszymi klientami. Informujemy o specjalnych akcjach, usługach czy eventach.
MA: Aplikacja to część działań z obszaru marketingu, w który mocno inwestujemy. Duży nacisk stawiamy również na współpracę z władzami miejskimi i lokalnymi instytucjami. Stale organizujemy i współpracujemy z rozmaitymi wydarzeniami sportowymi- od rajdów rowerowych i rolkowych, po mecze siatkówki, warsztaty jogi i maratony. Aktywnie wspieramy również lokalne drużyny sportowe, organizując konferencje prasowe, prezentacje zawodników czy inne wspólne akcje. Angażujemy się również w działania typu CSR- akcje charytatywne, profilaktyka zdrowotna, wsparcie rozmaitych fundacji i instytucji. Podsumowując, jesteśmy wszędzie tam, gdzie są nasi klienci. Jesteśmy integralną częścią społeczności w każdym z miast, w którym mamy galerię.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz