Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Krzysztof Wiburski, Metro Properties: H-Our Store to rewolucja w wynajmie

Udostępniamy wyjątkowe narzędzie – aplikację oraz w pełni przygotowany sklep w galerii handlowej do użytku niemalże każdego potencjalnego najemcy, który chciałby spróbować swoich sił i poprowadzić własny sklep w takim miejscu – mówi w rozmowie z Retailnet/SCF News Krzysztof Wiburski, Dyrektor Regionalny, Działu Zarządzania Centrami Handlowymi METRO PROPERTIES Sp. z o.o.

METRO PROPERTIES podczas targów SCF 2022 Fall Edition zaprezentowało rynkowi retail nowy, innowacyjny model wynajmu powierzchni handlowych. H-Our Store ma być rewolucją w wynajmie. Dlaczego?

Udostępniamy wyjątkowe narzędzie – aplikację oraz w pełni przygotowany sklep w galerii handlowej do użytku niemalże każdego potencjalnego najemcy, który chciałby spróbować swoich sił i poprowadzić własny sklep w takim miejscu. Co więcej, takiego wynajmu można dokonać z poziomu kanapy za pomocą specjalnej aplikacji nawet na jedną godzinę w tygodniu. To rewolucja w wynajmie. Do tej pory nikt nigdy takiego narzędzia i takich możliwości nie oferował, a proces wynajmu zawsze był kojarzony z długotrwałymi procedurami i szeregiem zapisów w skomplikowanej umowie.

Do kogo kierowana jest ta oferta?

Ten projekt jest dedykowany naprawdę szerokiemu spectrum potencjalnych odbiorców. Każdy kto chce, ma praktycznie nieograniczony zakres prowadzenia działalności w galerii handlowej. Może dokonać wynajmu i poprowadzić swój pierwszy, w pełni wyposażony, funkcjonalny i nowocześnie wyglądający sklep w galerii.

To umożliwi działanie małym przedsiębiorcom, bądź takim, którzy chcą sprawdzić swój produkt, zweryfikować czy jest sprzedawalny, czy cieszy się zainteresowaniem klientów. Bardzo dobrym przykładem są rękodzielnicy. Większość tych przedsiębiorców do tej pory funkcjonuje w obszarze sprzedaży w ramach grup facebookowych czy działalności marketingu szeptanego. My dajemy im możliwość przyjścia do dużej, znanej galerii handlowej, którą odwiedza kilkadziesiąt tysięcy ludzi tygodniowo i ułatwiamy dostęp do praktycznie nieograniczonej bazy klientów. Nie ma znaczenia, czy najemca sprzedaje porcelanę, odzież, czy jest na przykład sklepem sieciowym i potrzebuje się w trzy albo w cztery godziny wyprzedać z końcówki serii, która mu została. Tu intencją jest krótki, szybki najem.

Nasza aplikacja powoduje, że dostępność centrum handlowego staje się zupełnie inna. Ściągamy mit niedostępności i otwieramy drzwi dla wszystkich.

Jak działa system H-Our Store? Czy rzeczywiście z przysłowiowej kanapy za pomocą smartfona można sterować umową najmu?

Pomysł i idea jest taka, by działało to w możliwie najprostszy i przystępny sposób. Potencjalny najemca klika w dowolny termin i może sobie wynająć sklep w wybranym centrum handlowym na godzinę. Na przykład, ktoś w zaciszu domu szyje torebki i chciałby je w weekend sprzedać w centrum handlowym. I tu z pomocą przychodzi nasza aplikacja, która umożliwi wynajem takiego lokalu na godzinę, dwie, trzy, w zależności od tego, ile czasu najemca będzie potrzebował. My udostępniamy powierzchnię – niejako wprowadzamy ją do systemu rezerwacji i wolny lokal w galerii będzie czekał na pierwszego najemcę.

Jak wygląda taki sklep?

Oddajemy w pełni przygotowany, ładny lokal, który ma zabudowę modułową, czyli jest tak zaprojektowany, by najemca sam, w bardzo łatwy sposób mógł dostosować wystrój wnętrza do swoich potrzeb. Jeżeli chce mieć wieszaki, wiesza trzy wieszaki, jeżeli nie potrzebuje wieszaków, a chce mieć na przykład towar wyeksponowany na półeczkach, ściąga wieszaki i w to miejsce wkłada półeczki. Wszystkie meble już są na miejscu. Gotowe do użycia.

Konfiguracja tego lokalu zajmuje dosłownie kilka minut. Wszystkie meble są na kółkach. Więc gdyby się okazało, że najemca nie potrzebuje któregoś elementu, po prostu przesuwa mebel na zaplecze sklepu. Nie ma potrzeby używania żadnej siły i żadnych skomplikowanych narzędzi. Tak naprawdę to jest jak klocki Lego, liczy się tylko kreatywność najemcy. I co najważniejsze, nie ma w tym praktycznie żadnego udziału wynajmującego. To znaczy, że wszystko jest samoobsługowe, od samego procesu najmu po opuszczenie lokalu, które też odbywa się bez naszego udziału.

Jaki jest czas realizacji i przygotowania lokalu od momentu złożenia zlecenia za pomocą telefonu? Jak szybko jesteście w stanie udostępnić taki lokal?

Wszystko dzieje się w pełni automatycznie. To jest tak, jakby wynajęła Pani samochód na minuty. W chwili, w której otworzy Pani drzwi od tego samochodu, już jest do Pani dyspozycji. I tak samo jest w tym lokalu. Lokal jest przygotowany w ten sposób, że klient wpisuje kod do drzwi, te drzwi się otwierają, najemca dostaje w pełni przygotowaną powierzchnię sprzedaży i może działać. Wszystko jest całkowicie zautomatyzowane. Aplikacja otwiera sklep i udostępnia go najemcy, pilnuje czasu najmu i zamyka po jego upływie. Cały proces jest uproszczony do minimum.

Jakie jeszcze korzyści poza udostępnianiem pustostanów zarządzający może odnieść z wprowadzając usługę H-Our Store?

Najważniejszym plusem dla właściciela i zarządcy centrum handlowego będzie z jednej strony szybkość wynajmowania, a z drugiej różnorodność oferty, którą dzięki temu buduje w centrum handlowym.

Bardzo istotne jest również skrócenie okresu rekomercjalizacji oraz praktycznie nieustający event marketingowy. Od wielu lat w centrach handlowych panuje moda na tak zwane pop-upy, czyli sprzedaż chwilową. Tutaj częstotliwość zmian najemców i ich różnorodność jest tak duża, że to jest niewątpliwie bardzo dużym plusem dla centrum handlowego. Daje możliwość przyciągania klientów, szukających nowości w galeriach handlowych.

Kolejnym z plusów jest bardzo duża elastyczność cenowa. i Każdy właściciel galerii handlowej we własnym zakresie ustala politykę cenową. Cały system jest skonstruowany w ten sposób, że najemca może znaleźć odpowiadający mu lokal w danym mieście i w danej kwocie.

Patrząc z punktu widzenia wynajmującego, istotne jest również, że do tego konceptu nie ma potrzeby zwiększania zespołów. Zarządzanie lokalem i zarządzanie całym procesem najmu odbywa się bowiem z poziomu naszego systemu, z poziomu naszej aplikacji. Nie trzeba do tego angażować specjalnych sił i dodatkowego zespołu pracowników. Wynajmującym pomoże też pełna uniwersalność tego konceptu.

Lokale w centrum handlowym, które w danym momencie czekają na rekomercjalizację, przeważnie mają różne powierzchnie i tu także wychodzimy naprzeciw tym wyzwaniom. Koncept, który prezentujemy jest w pełni mobilny, to znaczy, że można go z łatwością przenosić pomiędzy tymi lokalami. Sama zabudowa jest modułowa i na tyle łatwo konfigurowana, że pasuje praktycznie do każdej przestrzeni.

Kogo chcecie zaprosić do współpracy, jakiego typu centra handlowe, jakiego typu projekty?

Wszystkich wynajmujących, właścicieli i zarządców. Nie ma miejsca i nie ma centrum handlowego, w którym ten koncept by się nie sprawdził. Dlaczego? Dlatego, że w dzisiejszych czasach największą trudnością w procesie rekomercjalizacji jest to, że wszystko trwa. I właśnie czas, potrzebny na to, żeby lokal wrócił niejako do wynajmu, zazwyczaj zajmuje kilka miesięcy. Wtedy najczęściej lokale w centrach handlowych stoją puste, a to oznacza, że nie zarabiają. Nasza idea była taka, żeby lokal czekając na nowego najemcę, już zarabiał i prezentował atrakcyjną ofertę odwiedzającym.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz