[WYWIAD] Piotr Rębacz, FACTORY Ursus, NEINVER: Mija 20 lat od otwarcia pierwszego outletu w Polsce

Mija 20 lat odkąd otwarto pierwszy outlet w Polsce. Dla NEINVER, twórców FACTORY Ursus, to był niewątpliwie wielki dzień, w którym niepewność jak zareaguje rynek przeplatała się z radością bycia prekursorem. Wszystko było dopięte na ostatni guzik. Ludzie byli spragnieni oferty outletowej, dobrych marek, kolorów i atrakcyjnych cen – mówi dla Retailnet Piotr Rębacz, Dyrektor FACTORY Ursus w NEINVER – pierwszego centrum outletowego na polskim rynku.

Mija 20 lat odkąd otwarto pierwszy outlet w Polsce – FACTORY Ursus. Tym samy NEINVER zadebiutował i zaistniał na dobre na naszym rynku…

Dla rynku i klientów ważny był debiut formatu outletowego jako wyspecjalizowanej formy wyprzedaży nadwyżek magazynowych, czy końcówek kolekcji. Rynek wielkoformatowych obiektów handlowych w Polsce dopiero się tworzył, a klienci poznawali, na czym polegają zakupy w takich miejscach. Dominowały jeszcze różnej jakości sklepy na ulicach handlowych i małe, lokalne sklepiki w zakamarkach miast. Outletów natomiast nie było w ogóle. Kupując odzież czy buty znanych, światowych brandów nikt nie miał pewności, czy są oryginalne, bo królowały podróbki, albo wybrakowane serie, odrzucone z produkcji. Dopiero FACTORY Ursus określiło jasno zasady, na jakich prowadzona będzie ta forma sprzedaży, udostępniając pełnowartościową ofertę światowych marek w stale obniżonych cenach.

FACTORY Ursus tworzyło podwaliny branży, a mieliśmy mocne podstawy outletowe z hiszpańskiego rynku, więc nie eksperymentowaliśmy. Jako największy uczestnik tego rynku w Polsce czujemy się odpowiedzialni za kształtowanie wizerunku outletów, dlatego przez cały ten czas ściśle monitorowaliśmy poziom cen i tak dobieraliśmy marki, z którymi współpracujemy, aby klienci odczuwali wyraźnie pozytywną różnicę miedzy outletem i centrum regularnym.

20 Neinver w Polsce
20 lat Neinver w Polsce

Wróćmy na chwilę do 2 grudnia 2002 roku. Jak wspominają ten dzień twórcy FACTORY Ursus, jakie emocje towarzyszyły pracownikom NEINVER, najemcom i klientom, którzy przyjechali na pierwsze w Polsce outletowe zakupy?

Dla NEINVER, twórców FACTORY Ursus, to był niewątpliwie wielki dzień, w którym niepewność jak zareaguje rynek przeplatała się z radością bycia prekursorem. Wszystko było dopięte na ostatni guzik i gdy od wczesnych godzin porannych, mimo grudniowego chłodu, ustawiały się kolejki klientów oczekujących na otwarcie, wiedzieliśmy, że cały wysiłek miał sens. Najemcy w swoich sklepach byli niezwykle podekscytowani, poprawiali towar, sprawdzali zapasy, dawali ostatnie instrukcje sprzedawcom.

A klienci ? Oni chyba byli najzwyczajniej w świecie ciekawi. W końcu był to pierwszy outlet w Polsce i niewiele osób miało wiedzę, jak działają ceny zawsze niższe o minimum 30 procent. W 2002 roku najpopularniejsze były marki sportowe, ale oczywiście nie tylko. Otwarcie granic spowodowało potrzebę markowych ubrań: dresów, jeansów czy butów. Ludzie byli spragnieni oferty outletowej, dobrych marek, kolorów i atrakcyjnych cen.

Jak na przestrzeni tych 20 lat zmieniało się FACTORY Ursus i podejście Grupy NEINVER do polskiego rynku?

Podejście NEINVER nie zmieniło się od samego początku. Polska jest i zawsze była kluczowym rynkiem dla naszej firmy, dzisiaj z siecią pięciu outletów, odwiedzanych przez miliony klientów. Zresztą od naszego kraju rozpoczęła się w 2002 roku europejska ekspansja NEINVER. Potrzeby klientów i ich oczekiwania, a także warunki biznesowe, zmieniały się przez lata, a wraz z nimi oczywiście nasze centra.

Sieci handlowe zaczęły włączać centra outletowe do swoich strategii sprzedażowych, uznając ten kanał dystrybucji jako szczególnie ważny. Tę zmianę dostrzegli też klienci, dla których istotna jest relacja wysokiej jakości produktu i ceny. Wraz z przybywaniem kolejnych znanych marek, potrzebowaliśmy więcej powierzchni sprzedażowej. Dlatego aż dwukrotnie rozbudowywaliśmy FACTORY Ursus.

Od lat, również i dzisiaj, wszystkie obiekty spod znaku FACTORY to nowoczesne, komfortowe centra outletowe, zapewniające wszystkie udogodnienia, do jakich jest przyzwyczajony wymagający polski klient. FACTORY to także szeroki wybór najlepszych polskich i międzynarodowych marek, których oferta produktowa niewiele ustępuje sklepom regularnym, a dostępne w nich produkty niezmiennie, od 20 lat są tańsze o minimum 30 procent. W tym czasie klienci outletów ewoluowali jako świadoma grupa konsumentów, stawiająca na dobre marki i jakość.

Jak zmienił się klient outletów i jego oczekiwania na przestrzeni 20 lat branży w Polsce?

Polacy dużo podróżują po świecie i nie są im obce najlepsze zagraniczne centra handlowe. Jesteśmy tego świadomi i dlatego w naszej pracy i dla naszych obiektów czerpiemy z najlepszych wzorców krajowych i światowych. Nasze badania wskazują, że klienci outletów, poza niższymi cenami oczekują podobnego standardu obsługi i komfortu zakupów, co od najlepszych centrów regularnych. Przez lata edukowaliśmy, że centra outletowe nie sprzedają wybrakowanych towarów, czy podróbek. To niedopuszczalne. Outlety to wysokiej jakości oferta i dobre ceny. Dzisiaj nikt nie ma już takich wątpliwości jak 20 lat temu. Istotną zmianą, jaka nastąpiła na przestrzeni tego czasu, jest też częstotliwość odwiedzin w FACTORY. Kiedyś zakupy w outlecie odbywały się rzadziej. Dziś nasze centra traktowane są przez klientów jak wygodne destynacje zakupowe na mniejsze i większe zakupy. Wielu klientów odwiedza FACTORY kilka razy w miesiącu w poszukiwaniu wyjątkowych okazji, a sama wizyta, choć nie jest zaplanowana, zawsze daje mnóstwo przyjemności, zwłaszcza jeśli uda się znaleźć prawdziwą modową perełkę.

20 lat Neinver w Polsce
20 lat Neinver w Polsce

Długą drogę w tym czasie przeszli również najemcy outletów?

Stosunek najemców do sektora outletowego też ewoluował na przestrzeni lat. O ile na początku wiele marek prowadziło swoje sklepy poprzez przedstawicieli, o tyle dzisiaj w zdecydowanej większości sieci handlowe prowadzą sklepy bezpośrednio. Pozwala to na utrzymanie pełnej kontroli nad jakością obsługi i wizerunkiem marki. Outlety były i są też miejscem, gdzie wiele lokalnych i zagranicznych firm rozpoczyna swoją przygodę z rynkiem detalicznym w Polsce. Wiele z nich wybiera na swój debiut właśnie FACTORY Ursus, z czego jesteśmy bardzo dumni – w ostatnich miesiącach to chociażby HARIBO czy Joop. Czujemy wielką odpowiedzialność za ich sukces. Nasi partnerzy biznesowi dostrzegają dzisiaj, że outlet jest bardzo istotnym kanałem sprzedaży i często uwzględniają to już na etapie produkcji.

Wraz z zaufaniem rosną też standardy obsługi i sama oferta. Współpracujemy ręka w rękę z przedstawicielami marek, wspólnie podejmując ważne decyzje w oparciu o wyniki. Wspieramy najemców w budowie i realizacji ich strategii sprzedażowych. Dostosowujemy przestrzenie sklepów zgodnie z ich potrzebami. Nie jesteśmy tylko zarządca obiektu, pobierającym czynsze, ale aktywnie pracujemy nad rozwojem biznesu naszych partnerów, co dobrze widać w wynikach osiąganych przez centra.

Czym dzisiaj wyróżnia się Jubilat – FACTORY Ursus – na outletowej mapie Polski?

FACTORY to najlepiej rozpoznawalna marka wśród obiektów handlowych wszystkich formatów w kraju. Natomiast samo FACTORY Ursus, co momentami aż zaskakuje, jest identyfikowane nawet przez klientów z najdalszych zakątków kraju. Powstaliśmy na przedmieściach stolicy, a dzisiaj jesteśmy w sercu nowej i dynamicznie rozwijającej się dzielnicy mieszkaniowej, połączeni siecią dróg z obwodnicą Warszawy, autostradą czy wreszcie centrum miasta.

NEINVER jest spójny w działaniu na rzecz centrów, klientów i partnerów biznesowych. Standardy i komfort, obecne w Ursusie czy Annopolu, są takie same także w Poznaniu, Krakowie czy Gliwicach. Oferta marek różni się w zależności od wielkości obiektu, ale wszędzie jest niezmiennie atrakcyjna. Regularnie odświeżamy nasze wnętrza, zarządzamy portfolio marek, wprowadzamy kolejne usługi i staramy się być zawsze na czasie.

Jak NEINVER ocenia dzisiaj swoją obecność na polskim rynku? Czy branża rozwija się w dobrym kierunku?

Dzięki ciężkiej pracy całego zespołu NEINVER i znakomitej współpracy z naszymi najemcami wyszliśmy z pandemii silniejsi niż kiedykolwiek. Wartości sprzedaży od wielu miesięcy znacząco przekraczają wskaźniki 2019 roku. Obecna sytuacja gospodarcza i rosnące koszty życia sprawiają, że kolejne grupy klientów dostrzegą korzyści płynące z zakupów w outletach, markowych produktów w obniżonych cenach. NEINVER stworzył branżę outletową w Polsce i w pewnym sensie czuje się odpowiedzialny za jej rozwój, wysokie standardy i funkcjonowanie w świetnej formie.

Istotnym elementem naszej działalności jest prowadzenie biznesu w zgodzie z zasadami zrównoważonego rozwoju, co w ostatnich dniach dostrzegło jury PRCH Retail Awards, przyznając NEINVER srebrną statuetkę za działalność w obszarze ESG. Wiele uwagi poświęcamy też standardom obsługi klienta, wprowadzaniu usług dodatkowych, czy komfortowym wnętrzom, dbając o pozytywne doświadczenia zakupowe. Inwestycje w zaawansowane narzędzia analityczne pozwalają nam pozyskiwać coraz lepszą wiedzę, ważną w prowadzeniu biznesu przez nas i naszych najemców. Na polskim rynku wybudowaliśmy ponad 230,000 m² powierzchni handlowej, największą sieć outletów w Polsce, ale i dobrze znane centra regularne czy parki handlowe, inwestując blisko 1,5 mld złotych. Nasze projekty dały pracę ponad 4 tysiącom ludzi.

Czego należałoby życzyć NEINVER i FACTORY Ursus z okazji 20. urodzin?

Stabilnego rozwoju, zadowolonych klientów i najemców gotowych na prowadzenie biznesu wspólnie z nami. Na polskim rynku jesteśmy prekursorami sektora outletowego, często wyznaczając standardy, czy inspirując innych. Niech ten rynek w dojrzałej fazie rozwija się z korzyścią dla wszystkich stron.

Newsletter

Codzienny newsletter profesjonalistów rynku centrów handlowych