Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[BADANIE] NEPI Rockcastle: Prezenty na Boże Narodzenie coraz częściej są ekologiczne

Na tegoroczne świąteczne prezenty dla najbliższych przeznaczymy średnio 500 zł. Ile z tych prezentów stworzone zostało z myślą o środowisku? I czy planując świąteczne zakupy, myślimy o tym by były one przyjazne planecie? Z ponad 1000 przebadanych dorosłych Polaków, 3 na 10 zdecydowanie rozważa zakup ekologicznego prezentu, 9% ankietowanych zdecydowanie wybierze produkty ekologiczne a 20% raczej weźmie pod uwagę tę kwestię planując tegoroczne upominki świąteczne.

42% konsumentów za ekologiczny uznaje prezent przyjazny środowisku, nadający się do recyklingu (34%) czy wykonany z naturalnych materiałów (32%). Około jedna trzecia badanych planując ekologicznie prezenty bierze pod uwagę kosmetyki (34%) i książki (30%) oraz karty podarunkowe (27%)

Rośnie liczba osób, które świadomie planują zakupy również podczas przygotowywania podarunków na tegoroczne Boże Narodzenie. Jednak co piąta osoba kupując upominki dla swoich najbliższych nie bierze pod uwagę kwestii związanych z wytwarzaniem produktów, a co dziesiąta nie wie, co oznacza termin prezent ekologiczny. Co trzeci badany nie myślał jeszcze o prezentach na święta – wynika z badania SW Research przeprowadzonego na początku grudnia na zlecenie NEPI Rockcastle.

Ekologiczny prezent – czyli jaki?

Planując ekologicznie prezenty, badani przeważnie myślą o kosmetykach (34%), co trzecia osoba wskazała książkę (30%). Popularnym prezentem są karty podarunkowe (27%). Jak uczestnicy badania argumentowali to, że dany prezent jest ich zdaniem ekologiczny? Największa grupa konsumentów podkreśliła, że powinien być to prezent przyjazny środowisku, takiej odpowiedzi udzieliło 42% ankietowanych. Dla 34% osób to produkt, który można poddać recyklingowi, 32% wskazywało, że aby spełniać definicję prezentu ekologicznego powinien być on wykonany z naturalnych materiałów. Blisko 27% podało odpowiedź, że powinien być to produkt z możliwością wielokrotnego użytku, a co czwarty badany wskazał na grupę towarów wykonanych z biodegradowalnych surowców. 18,6% z nas jako ekologiczny wskazuje prezent wykonany własnoręcznie.

R E K L A M A

– Obdarowywanie się prezentami jest istotną częścią naszej świątecznej tradycji i elementem budowania więzi. Wiele mówi się obecnie o modzie cyrkularnej, życiu w zgodzie z zasadą zero waste. W naszych centrach handlowych można kupić kolekcje z recyklingu czy dać odzieży szanse na drugie życie. – mów Dominik Piwek, Head of Marketing & PR NEPI Rockcastle Poland.

Jak klienci sprawdzają czy dany produkt jest ekologiczny?

Wraz ze wzrostem świadomości konsumenckiej rośnie też liczba osób, które wybierając się na zakupy analizują skład i pochodzenie danego towaru. Ponad połowa ankietowanych (54%) deklaruje, że weryfikując, czy dany produkt faktycznie jest ekologiczny uważnie czyta jego skład podany na opakowaniu. Nieco rzadziej analizujemy rodzaj opakowania – tak postępuje 38% respondentów. Certyfikaty potwierdzające, że produkt jest przyjazny dla środowiska sprawdza 35% badanych. Do mniej popularnych sposobów sprawdzania należy określenie pochodzenia lub miejsca produkcji, tak postępuje co trzecia osoba (31%). 28% konsumentów, którzy wzięli udział w badaniu sprawdza też czy dana marka jest ekologiczna. Co dziesiąta osoba wierzy w deklaracje producenta bez samodzielnych weryfikacji (11%).

Jak i czy pakujemy prezenty świąteczne?

Większość zapytanych osób jest zdania, że prezent, mimo iż jest ekologiczny powinien być zapakowany. Przy czym dziś już częściej niż co trzecia osoba uzależnia opakowanie od możliwości jego recyklingu (36%). Rzadziej zdarza się, by opakowanie było ważne z zasady (24%). Dla trzech osób na dziesięć dodatkowe opakowanie jest zbędne, zaś co dziesiąta wskazuje, że i tak przecież finalnie trafi ono do śmieci. Do pakowania prezentów ponad połowa respondentów (57%) wykorzystuje powtórnie materiały ozdobne lub torby, które przechowują w domu z innych okazji. Rzadziej, bo 27% ankietowanych do zapakowania prezentów korzysta z nowego, kolorowego papieru dekoracyjne.

Wiodący inwestor i deweloper w regionie CEE

NEPI Rockcastle jest wiodącym inwestorem oraz deweloperem nieruchomości komercyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej, którego akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Johannesburgu oraz Amsterdamie. Grupa posiada jeden z największych portfeli nieruchomości w Rumunii, Polsce oraz na Słowacji, jest też silnie obecna w Chorwacji, Czechach, na Węgrzech oraz w Serbii i Litwie.

W Polsce Nepi Rockcastle jest właścicielem dwunastu galerii handlowych: GALERIA WARMIŃSKA OLSZTYN, AURA CENTRUM OLSZTYNA, ALFA BIAŁYSTOK, GALERIA WOŁOMIN, GALERIA TOMASZÓW, FOCUS MALL PIOTRKÓW TRYBUNALSKI, FOCUS MALL ZIELONA GÓRA, CH KAROLINKA OPOLE, SOLARIS CENTER w OPOLU, CH PLATAN ZABRZE, CH POGORIA DĄBROWA GÓRNICZA, BONARKA KRAKÓW.