Amazon inwestuje w Polsce w lokalną gospodarkę, cyfryzację oraz zrównoważony rozwój

Wartość inwestycji Amazon w Polsce od 2012 roku systematycznie rośnie. Dotychczas, jak wynika z raportu niezależnej firmy konsultingowej Keystone, Amazon zainwestował nad Wisłą ponad 18,5 mld zł., co wpłynęło korzystnie na krajową gospodarkę.

Kwota ta obejmuje zarówno wydatki kapitałowe poczynione na infrastrukturę, w tym m.in. centra logistyczne, biura korporacyjne i zaplecze technologiczne, jak i działalność operacyjną: wynagrodzenia oraz rozwój usług dla klientów. Amazon nieustająco dąży bowiem do tego, by być najlepszym pracodawcą, najbezpieczniejszym miejscem pracy oraz najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie.

Jednocześnie, jak wskazuje Keystone, inwestycje Amazon w Polsce przekroczyły 20 mld zł wpływu do polskiego PKB.

– Nasze inwestycje osiągają mierzalne efekty. To wkład w krajowy rynek pracy i wsparcie przedsięborców rozwijających swój biznes razem z Amazon w Polsce i poza jej granicami. Dzięki nim klienci Amazon.pl mają dostęp do ponad 250 mln produktów w 30 kategoriach. Nowe inwestycje to także szereg kontraktów z lokalnymi wykonawcami w całym procesie łańcucha dostaw i nowe miejsca pracy w innych sektorach, m.in. w logistyce. To również innowacyjna oraz inkluzywna kultura organizacyjna  – mówi Mourad Taoufiki, Country Manager Amazon Poland.

Inwestycje w miejsca pracy

Amazon stworzył dotychczas w Polsce łącznie ponad 70 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, w tym dla osób zatrudnionych w łańcuchu dostaw, wspierających operacje Amazon oraz przez polskie małe i średnie przedsiębiorstwa, które prowadzą sprzedaż za pośrednictwem sklepu, docierając do setek milionów klientów na całym świecie.

– Nowe obiekty, jak uruchomione we wrześniu 2021 roku robotyczne centrum logistyczne w Świebodzinie, to nowoczesne miejsca pracy, które zyskuje lokalna społeczność i znaczący impuls dla regionalnej gospodarki. Pracę w naszych centrach dystrybucji znajdują zarówno początkujący pracownicy, bez doświadczenia, kierunkowego wykształcenia czy specjalnych kompetencji, ale także branżowi eksperci. Zależy nam, aby rozwijali swoje kariery w Amazon. To wspólnie z nimi chcemy ułatwiać życie naszym klientom  –  Marian Sepesi, dyrektor regionalny ds. operacji Amazon na region Europy Środkowo-Wschodniej.

Inwestycje we współpracę z MŚP i ochronę marek

W 2021 r. liczba małych i średnich przedsiębiorstw sprzedających na Amazon znacząco wzrosła, bo o ok. 40% w porównaniu z 2020 r. Tysiące MŚP z Polski zwiększa wspólnie z Amazon zasięg i skalę swojej działalności.  W 2021 r. firmy te sprzedały ponad 25 mln produktów (średnio 50 co minutę) w porównaniu z 15 mln w roku poprzednim, osiągając łącznie sprzedaż eksportową o wartości ponad 750 mln euro. Wynik ten przełożył się z kolei na 25% wzrost rok do roku. 

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

– Bez wątpienia polscy mali i średni przedsiębiorcy sprzedający na Amazon – eksportując produkty o wartości ponad 750 mln euro w 2021 roku i tworząc nowe miejsca pracy – stanowią ważny czynnik ekonomiczny. Lokalne MŚP dostarczają wielką wartość naszym klientom, a my będziemy je nadal wspierać i tworzyć społeczność biznesową, która sprzyja rozwojowi ich działalności i całej gospodarki – mówi Mourad Taoufiki.

Inwestycje w zrównoważony rozwój

Równolegle z rozwojem produktów, usług i technologii, Amazon równie mocno inwestuje w ochronę środowiska.We wrześniu 2022 Amazon podpisał jedną z największych umów w Polsce na zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach. Według przewidywań elektrownia ma generować ponad 120 tys. MWh czystej energii rocznie, co oznacza równowartość zapotrzebowania na energię ok. 57 tys. polskich gospodarstw domowych rocznie.

– Dzięki tej inwestycji Amazon wspiera realizację przyjętego przez polski rząd celu, jakim jest zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych w polskiej energetyce do co najmniej 23 proc. do 2030 roku – podkreśla Anna Papka, menedżerka polityki publicznej Amazon ds. zrównoważonego rozwoju w krajach Europy Środkowej i Wschodniej.

Inwestycje w rozwój usług

Motorem napędowym wszystkich innowacji wdrażanych przez Amazon niezmiennie pozostają klienci i ich potrzeby. Od marca 2021 roku, gdy uruchomiony został Amazon.pl, firma koncentruje się na zapewnieniu klientom jeszcze szerszego wyboru produktów dostępnych w świetnych cenach i z wygodną, szybką dostawą. Przykładem jest subskrypcja Amazon Prime, która oferuje nielimitowane, bezpłatne dostawy milionów produktów do domu lub Paczkomatu, nawet następnego dnia i bez minimalnej wartości zamówienia, a także dostęp do rozrywki, w tym popularnych i nagradzanych filmów oraz programów telewizyjnych, jak Amazon Originals, darmowych gier wideo i treści w grach z Prime Gaming, jak również ekskluzywnych ofert Prime. Każdy może wypróbować Prime, zapisując się na bezpłatny 30-dniowy okres próbny na stronie Amazon.pl/prime. Po tym czasie subskrypcja Prime jest dostępna za jedyne 49 zł rocznie lub 10,99 zł miesięcznie.

W 2022 roku firma kontynuowała rozwijanie swojego portfolio, świętując równocześnie pierwszą rocznicę Amazon.pl wraz z uruchomieniem programu Amazon Super i pierwszym Amazon Prime Day w Polsce, a także inaugurując nową usługę druku na życzenie.

Amazon w Polsce

Amazon działa w Polsce od 2014 roku i stworzył stałe miejsca pracy w dziesięciu nowoczesnych centrach logistyki, a także w biurze Amazon Web Services w Warszawie oraz Centrach Rozwoju Technologii w Gdańsku, Krakowie i Warszawie. Centra Rozwoju Technologii Amazon to pionierskie ośrodki badawczo-rozwojowe, które dostarczają innowacyjnych rozwiązań wykorzystywanych w produktach i usługach Amazon na całym świecie, m.in. technologię, dzięki której Alexa posługuje się mową. Od 2012 Amazon zainwestował w Polsce ponad 18,5 mld zł, w infrastrukturę, w tym m.in. centra logistyczne, biura korporacyjne i zaplecze technologiczne, jak i wynagrodzenia oraz rozwój usług dla klientów. Miliardy dolarów przeznaczył również na rozwój infrastruktury i usług technicznych, które pomagają małym i średnim firmom docierać do nowych klientów w kraju i za granicą.