Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

PARTNERZY SERWISU

Metro Properties
Designer Outlet Kraków

LPP rozszerza zbiórkę używanej odzieży na całą Polskę

Prowadzona przez gdańską spółkę od połowy 2018 r. akcja zbiórki używanej odzieży zwiększa swój zasięg, obejmując już wszystkie salony marek LPP w Polsce. Ubrania z dowolną metką można obecnie oddać w każdym z blisko tysiąca sklepów Reserved, Mohito, Cropp, House i Sinsay w kraju. Odzież w dobrym stanie jest przekazywana osobom w kryzysie bezdomności. Pozostałe ubrania, zgodnie z ideą mody cyrkularnej, trafią do przetworzenia stając się w przyszłości surowcem do produkcji przędzy zgodnie z ideą textile-to-textile.

Spółka LPP rozpoczęła zbiórkę używanej odzieży w połowie 2018 roku, by nadając jej drugie życie ograniczać ilość odpadów tekstylnych i jednocześnie wspierać osoby potrzebujące. Początkowo akcja była prowadzona w ok. 20 wybranych salonach flagowej marki Reserved, a już po roku – w odpowiedzi na duże zainteresowanie wśród klientów, firma rozszerzyła inicjatywę o sklepy House i Mohito. Na koniec 2019 roku zbiórka była prowadzona w ok. 50 lokalizacjach w większości dużych miast na terenie całego kraju. W ciągu ponad 4 lat trwania akcji LPP zebrało przeszło 12 ton ubrań, które za pośrednictwem Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta trafiły do osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej.

– Zbiórkę używanej odzieży i nadawanie jej w ten sposób drugiego życia traktujemy jako istotny element pozwalający nam rozwijać się w sposób zrównoważony i zgodny z zasadami odpowiedzialności społecznej. Rozszerzając akcję na wszystkie salony w Polsce, w każdej z naszych 5 marek, będziemy mogli działać z większą skutecznością w obu sferach – środowiskowej i społecznej. Zamierzamy też rozszerzyć akcję na pozostałe rynki, gdzie zbiórki mają ruszyć do końca 2023 roku i już poszukujemy tam odpowiednich partnerów, którzy nam to umożliwią – mówi Dorota Jankowska-Tomków, dyrektor ds. zakupów i ESG w LPP.

Obecnie, w ramach zbiórki ubrania dowolnej marki można przynieść do każdego z niemal tysiąca sklepów LPP w Polsce, zostawiając je w specjalnie oznaczonych pojemnikach lub oddając bezpośrednio sprzedawcy. Ważne, by rzeczy były w dobrym stanie, pozwalającym na ich ponowne użycie. Co istotne, nawet jeśli część ubrań okaże się nieodpowiednia do przekazania potrzebującym, firma planuje ich ponowne wykorzystywanie. Sortowane i dzielone na wykonane z bawełny oraz poliestru ubrania, w zamyśle polskiego producenta mają być w przyszłości przekazywane do ponownego przetworzenia w technologii textile to textile. Już w 2022 roku firma nawiązała współpracę z polskim start-upem Use Waste, który na zlecenie spółki zajmuje się opracowaniem innowacyjnej technologii produkcji przędzy z odpadów tekstylnych. Firma planuje w tym zakresie kolejne współprace, które w następnych latach mają za zadanie przybliżyć LPP do realizacji bardzo ważnego dla branży aspektu działań prośrodowiskowych, jakim jest realne ograniczenie ilości odpadów odzieżowych.

– Dzięki współpracy z takimi firmami jak Use Waste możemy już nie tylko działać w kierunku wydłużania życia odzieży, by ta jak najpóźniej stawała się odpadem, ale postępować zgodnie z modelem gospodarki obiegu zamkniętego, gdzie niedawne śmieci dziś ponownie traktowane są jak zasoby. Jako producent odzieży obecny na rynku już 30 lat mamy świadomość, że w obliczu obecnych wyzwań klimatycznych nasza rola nie kończy się na dostarczaniu klientom odzieży i akcesoriów. Zachęcając ich do przekazywania niepotrzebnych ubrań, chcemy jednocześnie zrobić krok dalej na drodze do realizacji idei mody cyrkularnej – mówi Dorota Jankowska-Tomków.

Prowadzona na szeroką skalę akcja zbiórek odzieży jednocześnie oznacza rosnące zapotrzebowanie na obsługę procesu segregacji. To z kolei stworzyło kolejne pole do współpracy spółki z Towarzystwem Pomocy im. św. Brata Alberta (Koło Gdańskie), tym razem w ramach projektu „Sortownia”. Inicjatywa realizowana od 2022 r. w Centrum Integracji Społecznej w Gdyni pozwoliła na stworzenie dla podopiecznych organizacji stanowisk pracy przy sortowaniu odzieży pochodzącej ze zbiórek.

– Wraz ze wzrostem zasięgu zbiórki na wszystkie salony w całym kraju wyzwaniem stała się ilość ubrań do posegregowania. Stąd pojawił się pomysł na współpracę w ramach projektu „Sortownia”. Ta wielowymiarowa inicjatywa, łącząca aktywizację społeczną i zawodową, umożliwia osobom zagrożonym wykluczeniem powrót na rynek pracy. W ten sposób, dzięki rozszerzeniu zbiórki odzieży, rozwijamy też spektrum naszych innych działań, odpowiadając na aktualne potrzeby zarówno w sferze środowiskowej, jak i społecznej – mówi Patrycja Zbytniewska, prezes zarządu Fundacji LPP.

LPP jest polską firmą rodzinną, jedną z najdynamiczniej rozwijających się w branży odzieżowej w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Od 30 lat z sukcesem prowadzi działalność w Polsce i za granicą, sprzedając kolekcje w tak prestiżowych stolicach jak Londyn, Helsinki czy Tel Awiw. LPP zarządza 5 markami modowymi: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsay, których oferta dostępna jest dziś w sprzedaży stacjonarnej i online na blisko 40 rynkach na świecie. Spółka posiada sieć ponad 1800 salonów o łącznej powierzchni 1,5 mln m2 i każdego roku dystrybuuje odzież oraz akcesoria na 3 kontynenty. LPP pełni też ważną rolę, tworząc miejsca pracy dla ponad 24 tys. osób w biurach i strukturach sprzedaży w Polsce, krajach Europy, Azji i Afryki. Spółka jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w ramach indeksu WIG20 oraz należy do prestiżowego indeksu MSCI Poland.