[WYWIAD] Katarzyna Michałowska, Super Prezenty: Celujemy w topowe lokalizacje w największych miastach w Polsce
Od początku działalności naszym celem było pojawianie się w topowych lokalizacjach w największych miastach w Polsce – mówi w rozmowie z Retailnet Katarzyna Michałowska, Country Manager Super Prezentów
Zacznijmy od podsumowania roku. Czy udało się Wam zrealizować wszystkie plany? Jak w tej chwili wygląda sieć?
Nasze plany na 2022 rok, a szczególnie na jego końcówkę, były bardzo ambitne. Postawiliśmy sobie za cel otworzenie kolejnych 4 punktów sprzedażowych naszej sieci i ten cel zrealizowaliśmy. Aktualnie mamy 17 sklepów i wysp, a w pierwszej połowie tego roku zamierzamy otworzyć jeszcze 2 sklepy.
Zbliżamy się do magicznej liczby 20 punktów, chociaż oczywiście rozwój sieci własnych sklepów nie jest jedynym naszym planem rozwoju, bo chcemy również rozwijać sieć retailową, czyli zwiększać swoją obecność w sklepach Empik i Carrefour. W hipermarkecie Carrefour w Westfield Arkadia zainstalowaliśmy ADI, czyli wirtualnego asystenta zakupów, który pomaga wybrać odpowiedni prezent.
Dołączyliśmy do programu lojalnościowego w aplikacji Mój Carrefour i dzięki zbieraniu naklejek za zakupy można zdobyć kupon rabatowy 40% na Super Prezenty. Nasze ekspozytory pojawiły się również w salonach Empik typu Future Store. W różnorodny sposób inwestujemy we współpracę z sieciami handlowymi, ponieważ od wielu lat układa się ona naprawdę bardzo dobrze i chcemy wspólnie osiągać kolejne etapy.
Jakie są Państwa plany ekspansji?
Te najbliższe to kolejne dwa otwarcia w pierwszej połowie 2023 roku. Nowe punkty Super Prezentów pojawią się w dużych galeriach handlowych w największych miastach w Polsce, m.in. w Posnani. Niedawno otworzyliśmy sklep w centrum handlowym Ursynów oraz galerii Wileńska w Warszawie. Oba obiekty należą do Grupy Unibail Rodamco, z którą współpracujemy już od dawna. Ostatnio otworzyliśmy również troszeczkę inny, eksperymentalny punkt w formie pop-up store w centrum handlowym Skorosze.
Jak pokazały wyniki grudniowej sprzedaży jest to bardzo dobra lokalizacja, więc ten punkt również zostanie na dłużej. Centrum handlowe jest zlokalizowana pomiędzy osiedlami, których mieszkańcy codziennie robią tam zakupy. Jeśli chodzi o 2023 rok, to jesteśmy na etapie procedowania umów. Póki nie są one podpisane, wolę nie zdradzać szczegółów, ale jest to na pewno coś dużego i myślę, że będą to nasze flagowe sklepy.
Sieć jest dostępna przede wszystkim w dużych miastach. Czy planujecie wejście także do tych mniejszych i np. do retail parków?
Od początku działalności naszym celem było pojawianie się w topowych lokalizacjach w największych miastach w Polsce. Mieliśmy świadomość tego, że rynek musi być gotowy na tego typu produkt. Natomiast nie skreślamy z góry żadnych lokalizacji i jeżeli tylko jakaś nowa się pojawia, szczegółowo ją analizujemy.
Dobrym przykładem mogą być Skorosze – to niewielki obiekt, ale zdecydowaliśmy się na podjęcie współpracy. Oczywiście priorytetem niezmiennie są i będą dla nas, na razie, lokalizacje w dużych miastach i w dużych galeriach handlowych. Nie jest sztuką otwieranie kolejnych punktów, by następnie zastanawiać się, czy to wszystko uda się spiąć. Nie chcemy tak działać.
Super Prezenty dysponują różnymi formatami handlowymi. Jak ewoluowały te koncepty i które z nich najlepiej sprawdzają się w centrach handlowych?
Sprzedaż prezentów w formie przeżyć i cały nasz biznes rozpoczynaliśmy wyłącznie w formacie stoisk handlowych, czyli wysp zlokalizowanych w częściach wspólnych galerii handlowych. Wraz z rozwojem oferty i naszego projektu zauważyliśmy, że klienci mają potrzebę zakupów w trochę bardziej, że tak powiem intymnej atmosferze i lubią zakupy bardziej spokojne, stąd postanowiliśmy częściowo przenieść nasze usługi z korytarzy galerii – tam, gdzie było to możliwe – do tradycyjnych salonów.
Myślę, że zakupy w sklepie są dla klientów wygodniejsze i bardziej komfortowe, co także przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe, więc w miejscach, w których mamy taką możliwość zmieniamy wyspy na sklepy i taki format chcemy rozwijać. Oczywiście to wszystko, zależy również od lokalizacji, jaką mamy w danej galerii, bo czasami wyspa jest idealną opcją i nie chcemy jej zmieniać na sklep. Tak jest np. w Galerii Mokotów, gdzie mamy wyspę od bardzo dawna i wielu powracających klientów, ale jesteśmy otwarci i rozmawiamy z galeriami handlowymi, prezentując również nasze inne formaty.
Natomiast jeśli mowa o samej powierzchni, to naszym standardem jest lokal do 30 m2. Ta niewielka powierzchnia wynika z tego, że nasze produkty są małe i właśnie ten obszar jest optymalny. Chociaż nie ukrywam, że mamy także większe salony, np. w Galerii Wileńskiej o powierzchni 51 m2, w Galerii Krakowskiej o powierzchni 45 m2, czy w Złotych Tarasach 44 m2, ale są też dużo mniejsze. Na przykład niedawno otworzyliśmy uroczy punkt w centrum handlowym Auchan w Piasecznie, który ma niecałe 6 m2 i jest wystarczający.
Super Prezenty wchodzą we współpracę także z innymi sieciami handlowymi, np. z Carrefourem czy Kauflandem. Na czym ta relacja polega?
Jesteśmy obecni z naszą ofertą w ramach tzw. shop in shop. Takich lokalizacji działa obecnie 220 w całej Polsce. Nawiązujemy współpracę przeważnie z super i hipermarketami, ale nie tylko. Nasze ekspozytory znajdują się w widocznych miejscach – są to końcówki regałów przy kasach.
Nieustanie poszerzamy także dostępność naszych produktów w salonach Empik. Kilka tygodni temu wstawiliśmy 3 nowe ekspozytory z naszymi prezentami do salonów typu Future w centrach Złote Tarasy, Westfield Arkadia i Galeria Krakowska. To był bardzo dobry krok w naszej działalności i widzimy ciekawy wzrost sprzedaży w tych punktach. Współpraca z Carrefour i Empik rozwija się bardzo obiecująco i chętnie będziemy kontynuować tego typu format także w innych sieciach, chociaż nie da się ukryć, że jest to związane z ciągłą i dosyć żmudną pracą polegającą na przekonywaniu sieci, że taki biznes może być atrakcyjny dla obu stron.
Na koniec chciałam Panią zapytać o największe wyzwania, które stoją przed Wami w
2023 roku.
Chcemy przede wszystkim wzmacniać rozpoznawalność naszej marki. Robimy to m.in. poprzez szeroko zakrojone działania marketingowe, udział w różnego rodzaju dużych wydarzeniach, eventach i sponsoringach. Ten ostatni dotyczy m.in. jednego z najlepszych kierowców rajdowych Kuby Przygońskiego, który w tej chwili uczestniczy w Rajdzie Dakar. Właśnie wystartowaliśmy z tym projektem i jest to dla nas naprawdę bardzo duża rzecz. To m.in. te działania, w mojej opinii, odróżniają nas od naszej konkurencji.
Dużymi wyzwaniami, które nas czekają, są te związane z rozwojem naszej sieci sprzedaży i poszerzaniem współpracy z sieciami Carrefour i Empik. Nieustannie słuchamy także głosu naszych klientów, rozwijając ofertę i inwestując w różnego rodzaju projekty.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter