Rejestracja na SCF 2023 Fall!
Dołącz do 1200 uczestników

PARTNERZY PORTALU

Metro Properties
Metro Properties

PARTNERZY PORTALU

Metro Properties
Metro Properties

Zamiast wystaw, akcje prosale? Centra handlowe stawiają na wsparcie sprzedaży

Nowe Czyżyny w Krakowie, Nowe Bielawy w Toruniu i Nowa Górna w Łodzi kładą coraz
większy nacisk na obecność działań prosprzedażowych w kalendarzu marketingowym. Tylko w
ciągu ostatniego roku centra te zorganizowały 20 projektów o różnym formacie, które miały
wpływ na sprzedaż. Stanowiły one niemal 60% rocznej aktywności marketingowej.

– Rynek, wciąż zmagający się z ekonomicznymi skutkami pandemii, rosnącymi kosztami i inflacją,
oczekuje dziś zmian w działaniach marketingowych centrów handlowych, a zwłaszcza położenia
większego akcentu na aktywizację sprzedaży przez cały rok i optymalizację wydatków z budżetu
marketingowego – mówi Marta Drzewiecka, Director w Greenman Poland.

– Dlatego w naszych centrach już od roku odwracamy proporcje aktywności, jaka dominuje w branży.
Akcje typu buy&get, rabatowe, loterie i inne formy promocji sprzedaży nie są u nas jedynie dodatkiem do różnych wydarzeń w ciągu roku, ale jednym z filarów skutecznej strategii, którą w 2023 roku będziemy umacniać – dodaje.

Powód? – Taka aktywność to realne wsparcie dla biznesu naszych najemców, która sprzyja owocnej
współpracy na wielu płaszczyznach. Co więcej, przekierowanie budżetu pomaga w ciekawej,
kontekstowej promocji marek dostępnych w centrum, a także – co kluczowe – premiuje klienta, który
np. w czasie akcji buy&get zyskuje dodatkowe, drobne przyjemności w czasie zakupów – mówi.

Przyjemności, które są pożądane przez konsumenta. Jak wynika z badań ARC Rynek i Opinia dla CH
Nowe Czyżyny, wszelkie akcje prosprzedażowe należą – w opinii kupujących – do
najatrakcyjniejszych, deklasując np. wystawy czy koncerty. I tak: aż 38% klientów oczekuje akcji
buy&get, 30% loterii, a 28% akcji rabatowych – czytamy.

– W dobie inflacji i wysokich kosztów życia, Polacy coraz częściej poszukują w centrach wydarzeń,
które nagradzają ich za lojalność i uzupełniają koszyk. Dla obiektów handlowych i najemców to
wyzwanie, ale i ogromna szansa. Regularnie organizowane akcje prosprzedażowe, mogą bowiem
pozytywnie wpłynąć na przychody najemców, footfall, a także wizerunek obiektu – mówi.

Zwłaszcza, jeśli są przemyślane i dopasowane do profilu centrum i lokalnego rynku. Dlatego, każda
akcja np. buy&get czy rabatowa organizowana przez centra z Krakowa, Torunia czy Łodzi jest
indywidualnie projektowana pod aktualne oczekiwania najemców z różnych branż, a także w oparciu o systematyczne badania konsumenckie. Centra nie korzystają z gotowych formatów dostępnych na
rynku.

Ponadto, organizowane akcje uwzględniają poszerzony kalendarz handlowy najemców, a także
tworzą nowe okazje do zakupów. Wydarzenia są też planowane w oparciu o jasno sprecyzowane
cele, weryfikowalne KPI oraz targetowane do strategicznych grup klientów ważnych dla centrum i
marek.

– Precyzyjne cele, KPI czy analiza kosztów jednostkowych pozwalają nam dokładnie ocenić
efekty każdej z zrealizowanych akcji i wyciągną wnioski na przyszłość – mówi Marta Drzewiecka.

– Z kolei uzyskany ze strony naszych partnerów biznesowych i klientów feedback daje nam możliwość stałego udoskonalania się w tym obszarze. Możemy więc projektować coraz bardziej optymalne budżetowo i dopasowane do zmieniających się potrzeb działania – dodaje.

Widać to najlepiej na przykładzie Nowych Czyżyn w Krakowie. Tylko w ciągu ostatniego roku
zorganizowano tu aż 10 kampanii i akcji aktywizujących sprzedaż. Najwięcej było wydarzeń buy&get – aż 5, m.in. z okazji Dnia Kobiet, Dnia Matki, Back to school czy Black Week. Łącznie rozdano w nich
niemal 3 tys. upominków, które w 100% zostały zakupione u najemców.

– Tego typu akcje cieszą się dziś największą popularnością wśród klientów, ale też wykazują się dużą
skutecznością promocyjno-sprzedażową. Kupujących przyciąga bogata pula nagród, ciekawy kontekst i atrakcyjna formuła, dopasowana do dzisiejszych czasów i nastrojów społecznych – mówi Marta Drzewiecka.

– Badania Payback Opinion Poll pokazują, że aż 45% Polaków rezygnuje obecnie z drobnych
przyjemności. Akcjami buy&get wypełniamy tę powstałą lukę. Tym bardziej, że wzbogacamy je często o konkursy czy elementy grywalizacji, które zatrzymują, angażują i dają możliwość zdobycia większej liczby nagród natychmiastowych – dodaje.

Ten kierunek Nowe Czyżyny, Nowe Bielawy i Nowa Górna planują umacniać. – Akcje wspierające
sprzedaż dobrze się u nas zakotwiczyły. Współgrają z formatem convenience, a także są pożądane
przez naszych najemców i klientów. Dlatego w 2023 obok akcji proekologicznych, wypełniających cele ESG, prosale będzie jednym z kluczowych obszarów naszej aktywność marketingowej, a na pewno jednym z najbardziej urozmaiconych – zapowiada.

SCF MAGAZINE

Czasopismo rynku retail

Zobacz

Codzienny newsletter

Rejestracja

Targi centrów handlowych

Weź udział