Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

[WYWIAD] Aleksandra Robaszkiewicz, Lidl Polska: Planujemy ekspansję w miejscowościach mających ponad 8 tys. mieszkańców

W 2023 roku nadal będziemy podejmowali działania na rzecz niskich cen, jak również poszerzali asortyment marek własnych i uruchamiali kolejne sklepy Lidl Polska. Otwieramy je w miejscowościach liczących więcej niż 8 000 mieszkańców, w miejscach dobrze skomunikowanych, stwarzających możliwość budowy komfortowego parkingu – mówi w rozmowie z Retailnet Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska

Jaki był rok 2022 dla sieci Lidl? Które z wydarzeń były kluczowe i z jaką liczbą sklepów zakończyliście rok?

W przypadku sieci Lidl Polska, rok 2022 upłynął pod znakiem nowych wyzwań. Był on również dla nas wyjątkowy, bo jubileuszowy. Od ponad 20 lat towarzyszymy Polakom podczas codziennych zakupów, oferując produkty wysokiej jakości w niskich, lidlowych cenach. Równolegle angażujemy się w obszary ważne społecznie, by przyszłość kolejnych pokoleń stała się lepsza.

Dwudziestą rocznicę działalności Lidl Polska świętowaliśmy wspólnie z naszą załogą, liczącą ponad 27 000 osób. Doceniając ich wkład i zaangażowanie w rozwój sieci w Polsce, w listopadzie 2022 r. ogłosiliśmy duże podwyżki dla pracowników, które obowiązują od 1 stycznia 2023 roku.

R E K L A M A

Warto dodać, że na obszarze całego kraju działa obecnie ponad 800 sklepów Lidl Polska.

Konkurencja w branży FMCG w ostatnim czasie przybrała znacząco na sile. Jak Lidl pozycjonuje się na rynku? Czym się wyróżnia?

W 2022 roku podjęliśmy walkę z rosnącą inflacją, która ma wpływ na sytuację ekonomiczną wielu polskich rodzin. Aby uchronić je przed inflacją, do dotychczasowych stałych akcji – Lidlowych cen, Taniej Soboty w Lidlu oraz kuponów w aplikacji Lidl Plus – dodaliśmy nowe akcje w ramach Lidlowego Programu Oszczędnościowego. Konkurencyjną ofertę sklepów Lidl Polska potwierdzają prowadzone regularnie niezależne opracowania, w tym m.in. raport „Koszyk Zakupowy” przygotowany przez ASM Sales Force Agency. W ostatnich raportach, opublikowanych od maja do grudnia 2022 r., zajęliśmy pozycję lidera wśród sklepów naszego formatu oraz drugie miejsce ogółem w zestawieniu wszystkich badanych sieci handlowych (Raport ASM maj-grudzień 2022).

Lidl
Lidl

Aplikacja Lidl Plus może pochwalić się już ponad 50 milionami pobrań. Jak ten program lojalnościowy ewoluuje i w jaki sposób wspiera sprzedaż?

Każdego dnia w naszych sklepach oferujemy wiele promocji dla każdego odwiedzającego obiekty Lidl Polska. Aplikacja Lidl Plus to dodatkowa możliwość dla klientów, którzy chcą mieć dostęp do większej liczby benefitów takich jak specjalne kupony, oferty, zdrapki czy paragony cyfrowe i gazetki. Oprócz promocji, które kierujemy tylko do użytkowników aplikacji, wszyscy klienci Lidl Polska mają dostęp do licznych ofert promocyjnych, a także produktów oferowanych w atrakcyjnych – lidlowych – cenach.

Aplikacja Lidl Plus cieszy się dużą popularnością wśród klientów – dotychczas została ona pobrana w sklepie Google Play ponad 50 milionów razy (jest to liczba pobrań dla wszystkich krajów, w których obecna jest aplikacja). Z aplikacji Lidl Plus każdego dnia korzystają tysiące klientów, czerpiąc dodatkowe korzyści. Szacujemy, że aktywne korzystanie z promocji i rabatów w aplikacji może przynieść oszczędności wysokości nawet kilkuset złotych w ciągu miesiąca.

Wiedząc, jak ważne są oszczędności dla każdego z naszych klientów, w maju 2022 r. udostępniliśmy aplikację Lidl Plus na urządzenia, których dotychczas obywatele Ukrainy używali w swoim kraju. Aplikacja dostępna jest obecnie w ukraińskich wersjach Appstore, Google Play i Huawei AppGallery.

Oferta naszego sklepu online lidl.pl już teraz jest bardzo bogata i systematycznie przez nas rozszerzana. Strona pozwala klientom kupować najpotrzebniejsze produkty z dostawą do domu.

Sklep online i rozległa sieć stacjonarna to także spore wyzwania logistyczne. Jak wygląda polityka Lidla w zakresie dystrybucji?

Nasze centra dystrybucyjne – m.in. te w Bydgoszczy, Będzinie i Dobroszycach – należą do najnowocześniejszych i najbardziej przyjaznych środowisku obiektów tego typu w Polsce. W oparciu o innowacyjne, proekologiczne rozwiązania, powstało także Centrum Dystrybucyjne Lidl Polska w Mińsku Mazowieckim. Budynek wyposażono w odzyskiwanie ciepła z instalacji chłodniczej, odzyskiwanie energii cieplnej z wywiewanego powietrza, energooszczędne oświetlenie LED oraz instalację fotowoltaiczną. Te rozwiązania sprawiły, że Centrum Dystrybucyjne w Mińsku Mazowieckim zdobyło statuetkę CJI Award w kategorii Leading Green Warehouse Developement. Poza tym budynek uzyskał certyfikat LEED – Leadership in Energy and Environmental Design.

Co więcej, dzięki gęstej sieci centrów dystrybucyjnych (którą z roku na rok poszerzamy), nasze pojazdy ciężarowe mają do pokonania mniejszą liczbę kilometrów. Skrócony dystans wiąże się z mniejszą emisją dwutlenku węgla, ponadto pojazdy dystrybuujące towary do naszych sklepów zużywają mniej paliwa. Dbamy również o to, aby przestrzeń ładunkowa wszystkich ciężarówek była optymalnie wypełniona.

Lidl
Lidl

W ostatnich latach coraz istotniejszy dla przedsiębiorstw, ale też klientów, staje się temat ESG. Jak Lidl realizuje strategię zrównoważonego rozwoju?

Duża część naszych działań w 2022 roku skierowana była do lokalnych społeczności. W ramach wdrożonej w 2019 roku strategii zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2025, która wyznacza priorytety w naszych działaniach CSR, przeprowadziliśmy m.in., zakończoną w listopadzie, akcję „Szkoły Pełne Talentów”, której ambasadorami byli Anna i Robert Lewandowscy. Dzięki niesamowitemu zaangażowaniu klientów, którzy przekazali placówkom 26 000 000 Talenciaków, 10 600 polskich szkół otrzymało ponad 30 000 nagród.

Co więcej, po raz 14. wsparliśmy działania Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – dotąd przekazaliśmy na cele Fundacji 43 mln złotych. W mijającym roku odbyły się również mniejsze inicjatywy, w tym: zorganizowana wspólnie z Fundacją Nasza Ziemia Akcja Sprzątania Świata w Poznaniu „WARTA warta posprzątania”, podczas której 800 wolontariuszy zebrało w 2 dni blisko 2 tony śmieci, czy sadzenie łąk kwietnych, w tym największej, o powierzchni blisko 80 000 mkw., przy nowym Centrum Dystrybucyjnym Lidl Polska w Dobroszycach.

W 2022 roku kontynuowaliśmy również pomoc skierowaną do obywateli Ukrainy, dotkniętych wojną oraz kryzysem uchodźczym. Grupa, której jesteśmy częścią, przeznaczyła na ten cel aż 47.000.000 zł. Nasza pomoc nie ograniczyła się jednak tylko do wsparcia finansowego.

Lidl Polska regularnie przekazuje wiele artykułów pierwszej potrzeby organizacjom pozarządowym, takim jak: Caritas Ukraina, Caritas Polska oraz Polska Akcja Humanitarna, oraz prowadzi w sklepach specjalne zbiórki żywności dla Federacji Polskich Banków Żywności, Caritas Polska i innych organizacji pomocowych. Wspieramy obywateli Ukrainy także w poszukiwaniu zatrudnienia oraz wychodzimy naprzeciw ich potrzebom, wzbogacając część naszych reklam o podpisy w języku ukraińskim oraz tłumacząc komunikaty skierowane do klientów w sklepach.

Jakie są plany rozwoju sieci Lidl na ten rok? W jakich miastach chcecie się rozwijać?

W 2023 roku nadal będziemy podejmowali działania na rzecz niskich cen, jak również poszerzali asortyment marek własnych i uruchamiali kolejne sklepy Lidl Polska. Otwieramy je w miejscowościach liczących więcej niż 8 000 mieszkańców, w miejscach dobrze skomunikowanych, stwarzających możliwość budowy komfortowego parkingu. Co więcej, w ramach strategii zrównoważonego rozwoju na lata 2020-2025, nasze sklepy będą w dalszym ciągu wyposażane w ekologiczne rozwiązania techniczne, m.in. energooszczędne oświetlenie LED, panele fotowoltaiczne, pompy ciepła, instalacje odzyskujące ciepło z lad chłodniczych itp.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz