Wkrótce SCF 2024 Fall

Leasing, inwestycje, zarządzanie. Trwa rejestracja uczestników na najważniejsze spotkanie decydentów rynku centrów handlowych. 1400 uczestników. 25-26.09.24, Warszawa, Expo XXI.

Rejestracja uczestników

[WYWIAD] Agnieszka Gutowska, Nhood Polska: Bierzemy na siebie dużą odpowiedzialność w zakresie działań ESG

ESG to absolutnie holistyczne podejście do funkcjonowania przedsiębiorstwa. To ważna i szeroka płaszczyzna działania, w którą zaangażowane są wszystkie działy Nhood – mówi w rozmowie z Retailnet Agnieszka Gutowska, dyrektor komunikacji, marketingu i CSR, Nhood Polska. Firma jest jednym z wystawców targów SCF 2023 Spring, które odbędą się w dniach 18-19 kwietnia tego roku, na stadionie Legii Warszawa.

Nhood od wielu już lat realizuje politykę zrównoważonego rozwoju. Pierwsze cele i strategię CSR zaprezentowała dekadę temu spółka Immochan, później kontynuował to Ceetrus, a teraz Nhood. Proszę opowiedzieć jak to wyglądało na przestrzeni ostatnich lat

Historia zaangażowania w realizację celów zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa sięga 10 lat. Mamy zatem za sobą długie lata wdrażania polityki zrównoważonego rozwoju. W 2022 roku obchodziliśmy 10-lecie programu CSR „Dobry sąsiad”, który nasz zespół kieruje do lokalnych społeczności, zamieszkujących w sąsiedztwie zarządzanych przez nas centrów i galerii handlowych. Jest to rozbudowane narzędzie, poprzez które realizujemy politykę pozytywnego wpływu społecznego. Program zainicjowaliśmy jeszcze jako spółka Immochan.

Następnie krok po kroku rozwijaliśmy zarówno politykę, jak i strategię odpowiedzialnego rozwoju przedsiębiorstwa. Robiliśmy to najpierw jako Immochan, następnie od 2018 roku jako Ceetrus, a od 2021 roku jako Nhood. Jako certyfikowany specjalista CSR mogę śmiało powiedzieć, że nasze działania w ramach polityki zrównoważonego rozwoju z roku na rok są bogatsze i firma bierze na siebie dużą odpowiedzialność w zakresie działań ESG, przeznacza środki i naszą wspólną pracę, by osiągać cele zrównoważonego rozwoju wyznaczone przez ONZ.

W jakich obszarach jest realizowana polityka CSR/ESG w Nhood?

10 lat temu zaczęliśmy od realizacji pozytywnego wpływu społecznego. Wkrótce potem złożyliśmy pierwszy raport dotyczący wpływu przedsiębiorstwa na środowisko i lokalne społeczności . Od wielu lat, przygotowujemy go każdego roku. W raporcie składamy deklaracje dotyczące zużycia energii, produkcji śmieci, zużycia wody, wpływu przedsiębiorstwa na środowisko oraz na lokalne społeczności.

ESG to absolutnie holistyczne podejście do funkcjonowania przedsiębiorstwa, które jest nacechowane wielką odpowiedzialnością. To, że znamy nasze zużycia – energii, wody i gazu – pozwala nam wprowadzać polityki, które prowadzą do ich ograniczenia i rozwijania pozytywnego wpływu na środowisko, na przykład poprzez bioróżnorodność. Wdrożenie strategii ESG to ważna i szeroka płaszczyzna działania przedsiębiorstwa, w którą zaangażowane są wszystkie działy. Co ważne, każdy pracownik Nhood ma swoje cele dotyczące odpowiedzialnego rozwoju. Nasze podejście do zrównoważonego rozwoju wypływa zatem z najgłębszych źródeł, od podstaw działania przedsiębiorstwa.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Jakie realne korzyści można osiągnąć dzięki polityce ESG? Jak to przekłada się wprost np. na warunki pracy, otoczenie w którym działa przedsiębiorstwo i wreszcie na zyski dla firmy?

Realne korzyści, wynikające z takiego podejścia, są widoczne na kilku poziomach. Pierwsze z nich dotyczą bezpośrednio pracowników. Przedsiębiorstwo na drodze swojego rozwoju poprzez Immochan, Ceetrus, obecnie Nhood, zawsze stawiało dobro i dobrostan pracowników w swoich celach.

Nhood realizuje wiele działań z zakresu zrównoważonego rozwoju w obiektach handlowych, którymi zarządza, w celu zmniejszenia obciążenia środowiskowego. Każdy z zarządzanych przez nas obiektów ma certyfikat BREEAM, co oznacza, że został sprawdzony pod względem technicznym, środowiskowym oraz pod względem wpływu na lokalne społeczności i osiągnął wyniki, które pozwoliły na uzyskanie certyfikacji.

Oznacza to, że monitorujemy zużycie energii, wody, wytwarzanie odpadów w poszczególnych obiektach. Jednocześnie 18 obiektów dysponuje raportami ekologicznymi, które pozwalają nam na wprowadzanie polityki różnorodności biologicznej na terenach zielonych wokół naszych centrów. Zalecenia głównie dotyczą gatunków lokalnych, co oznacza, że w różnych częściach Polski robimy różne nasadzenia ze specyficznych gatunków drzew i krzewów, które są przyjazne dla żyjących w sąsiedztwie zwierząt.

Nie ma ESG bez współpracy z lokalną społecznością. W przypadku Nhood ta społeczność jest bardzo różnorodna, bo przecież nie da się zrealizować tych samych działań na Śląsku i na Pomorzu. Jak Nhood podchodzi do różnych potrzeb rynku i danego środowiska?

Zarządzamy 24 centrami handlowymi w całej Polsce, a działania, które w nich podejmujemy, odnoszą się do specyfiki regionów i wspierają lokalną kulturę. Wśród wydarzeń organizowanych w obiektach są m.in. jarmarki i wystawy rękodzieła czy wystawy sztuki regionalnej. Regionalność nas bardzo silnie definiuje, a kultura regionu odbija się w codziennym działaniu centrum i to jest dla nas bardzo ważne. Na przykład w Galerii Łomianki współpracujemy z Kampinoskim Parkiem Narodowym. Przedstawiciele Kampinosu mają u nas swoje miejsca spotkań i wystaw. Z kolei w Galerii Bronowice współpracujemy z Akademią Sztuk Pięknych w Krakowie. ASP ma swoje miejsce w przestrzeni galerii, gdzie wystawiane są prace studentów, które można oglądać i zakupić.

Nhood zapowiada realizację dwóch dużych nowych projektów w Wilanowie i w podwarszawskiej Góraszce. Jak w przypadku zupełnie nowych, planowanych inwestycji będzie realizowana polityka ESG?

Nowe projekty są całkowicie i od podstaw realizowane zgodnie z naszą strategią „People, Planet, Profit”. Projekt Wilanów Park rozpoczęliśmy od współpracy z lokalnymi społecznościami i grupami interesariuszy. Pierwszym etapem były konsultacje społeczne z mieszkańcami Wilanowa, tzw. „Rozmowy sąsiedzkie”, dotyczące oczekiwań wobec 2-hektarowego parku miejskiego, który powstanie w ramach inwestycji. Po zebraniu opinii wraz ze Stowarzyszeniem Architektów Polskich SARP rozpisaliśmy konkurs architektoniczny na ten park. Wygrała go pracownia RS Architektura Krajobrazu.

Wilanów Park
Wilanów Park

Projekt parku został już opracowany, zatem przeszliśmy do następnego kroku, czyli prezentacji w SARP-ie po to, by uzyskać z kolei opinię specjalistów. Zatem, pracując nad inwestycją Wilanów Park, uwzględniliśmy potrzeby mieszkańców, opinie specjalistów i projektantów. Projekt będzie realizowany pod rygorem dwóch ważnych certyfikacji. Pierwsza to BREEAM New Construction. Druga, to jedna z pierwszych w Polsce, BREEAM Communities – certyfikat który łączy odpowiedzialność społeczną projektu z odpowiedzialnością środowiskową.

Wilanów Park to projekt mixed-use, nie tylko zrównoważony pod względem środowiskowym, ale otwarty dla lokalnej społeczności, gdzie będzie można skorzystać z rozrywki, relaksu w parku, zrobić zakupy, spotkać się ze znajomymi czy przyjść nawet z własnym zwierzakiem. Ważnym elementem integrującym społeczność lokalną będzie Oranżeria, czyli wyjątkowe miejsce, zielone przez cały rok i otwarte dla wszystkich, skupiające w sobie właśnie funkcję społeczną.

Podsumowując, będzie to absolutnie wyróżniający się na rynku projekt, zrównoważony, ciekawy, różnorodny, który będzie tętnił życiem. Projekt, który wpisuje się w koncepcję 15-minutowego miasta profesora Carlosa Moreno, w którą wierzymy i którą wspieramy.

Druga inwestycja projekt to Projekt Góraszka, która jest bardziej skupiona na rozrywce i spędzeniu wolnego czasu, na przyjemnościach i na zabawie. Góraszka powstanie w gminie Wiązowna. W tym przypadku również przygotowujemy się do konsultacji społecznych.

Ten projekt także będzie realizowany zgodnie z założeniami certyfikacji BREEAM New Construction oraz BREEAM Communities. Będziemy się starać, żeby tereny zielone były równomiernie wplecione w tkankę całego projektu. Pozwalają nam na to uwarunkowania terenu, gdyż na skraju naszej działki zaczyna się las, który niemalże wtapia się w projekt.

W Góraszce chcemy połączyć funkcję tradycyjnego handlu, outletu, hipermarketu, aquaparku, przestrzeni wspólnych i restauracyjnych. Chcemy, żeby projekt w Góraszce miał swobodny charakter, był miejscem spotkań lokalnych społeczności, przyjemnego spędzania czasu wspólnie z całą rodziną i znajomymi.

Na jakim etapie są te inwestycje?

Na wiosnę będziemy prezentować obydwa projekty na targach Shopping Center Forum. Pokażemy wówczas nowe makiety i opowiemy więcej o tych inwestycjach.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz