Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[WYWIAD] Krystian Modrzejewski, LCP: Zawsze stawiamy na długoterminowość

Zawsze stawiamy na długoterminowość. Projekty, które kupujemy, czy budujemy pozostają w naszym portfelu na dziesiątki lat – mówi w rozmowie z SCFNews/Retailnet.pl Krystian Modrzejewski, Group Expansion Director, LCP. Firma jest jednym z wystawców targów SCF 2023 Spring, które odbędą się w dniach 18-19 kwietnia tego roku, na stadionie Legii Warszawa.

Końcówka ubiegłego roku i początek tego, to intensywny dla Was czas – zakupy nowych nieruchomości, otwarcia, starty budowy nowych projektów i ambitne plany inwestycyjne. Skąd to znaczne przyspieszenie?

Z naszej perspektywy to nie przyspieszenie, a konsekwentne realizowanie strategii Grupy LCP w Polsce. Od kilku już lat staramy się zostać liderem rynku parków handlowych i sukcesywnie, kupować, budować i rozbudowywać kolejne projekty w całej Polsce. W ostatnich miesiącach zakupiliśmy kilka istniejących projektów do portfela, takich jak Plac Vogla, czy Ząbkowice Śląskie, zakontraktowaliśmy nowe projekty do budowy w Iławie i Łochowie, a w marcu otwieramy rozbudowę EMKI w Koszalinie i nowego parku handlowego w Świdniku.

Jakie plany inwestycyjne na najbliższy czas ma LCP?

W tym roku będziemy budować sami oraz we współpracy zaprzyjaźnionymi podmiotami kilka parków handlowych, które będą otwierane jeszcze w tym roku, a także na początku 2024.
Bardzo istotnym projektem, który kończymy rozbudowywać jest EMKA w Koszalinie. Jest to projekt, który istniejącą Galerię Handlową połączył z dobudowywanym parkiem handlowym, a także wzmocnił tę lokalizację o najnowocześniejsze kino wielosalowe Helios i duży klub fitness Just Gym. Obecnie pracujemy jeszcze nad optymalizacją tenant mixu tego projektu, by móc w pełni wykorzystać potencjał tej fantastycznej lokalizacji.

Jak już wspominałem na koniec marca czeka nas otwarcie M PARKu w Świdniku, który będzie pierwszym parkiem handlowym w tym mieście.

Niedługo ruszamy z budową kolejnego naszego projektu M PARK Reda, który ma już pozwolenie na budowę, i którego komercjalizacja jest na zaawansowanym etapie.

W najbliższych latach oprócz parków handlowych będziemy stawiać też na rozbudowę portfela Parków Powierzchni dla Małego Biznesu z angielska zwanych SBU (Small Business Units). Jest to dla nas bardzo istotny segment rynku.

MPark Świdnik
MPark Świdnik

W jakim stopniu są skomercjalizowane te obiekty? Jak dzisiaj przebiega proces komercjalizacji?

Cały portfel LCP w Polsce jest skomercjalizowany w ponad 98%. Nasz dział najmu każdy z nowo powstających obiektów ma za zadanie skomercjalizować w 100%. Rozbudowa EMKI od dawna jest skomercjalizowana. Obecnie podpisujemy ostatnie umowy na obiekt w Świdniku. Wybieramy zawsze lokalizacje i projekty, które nam dają gwarancję długoterminowego sukcesu. Patrzymy na to jak rozwijają się miasta i miasteczka, gdzie potrzebne są nowe obiekty, słuchamy naszych najemców oraz staramy się dobrać odpowiednią wielkość projektów do potrzeb lokalnego rynku.

Zawsze stawiamy na długoterminowość. Projekty, które kupujemy, czy budujemy pozostają w naszym portfelu na dziesiątki lat, więc nasze wybory muszą być bardzo przemyślane w wielu aspektach. Ułatwia nam to, że coraz więcej najemców widzi w parkach handlowych przestrzeń do optymalnego rozwoju, gdzie w nowoczesnych powierzchniach, łatwo dostępnych parkingach, w dogodnych lokalizacjach mogą dotrzeć ze swoimi towarami i usługami do bardzo wielu klientów.

W ostatnim wywiadzie dla Retailnet – dokładnie rok temu – mówił, Pan że rozwijacie dział development i udział developmentów w całości inwestycji w Polsce, będzie stopniowo wzrastał, od 20-30 milionów euro rocznie do 50-60 milionów euro rocznie w najbliższych latach. Czy ten plan udaje się realizować, czy wyznaczone cele zostały osiągnięte?

Pomimo czasów pełnych wyzwań geopolityczno ekonomicznych intensywnie pracujemy z naszym zespołem dewelopmentu nad realizacją zamierzeń, o których Pani wspomina. Jesteśmy w trakcie realizacji drugiej fazy projektu SBU w Bydgoszczy, rozpoczynamy projekt w Gdańsku, kupujemy kolejne działki w miastach regionalnych pod ten segment.

Co do retail parków również nie zamierzamy się zatrzymywać. Wszelkie decyzje inwestycyjne wymagają rozwagi i zastanowienia. Nie chcemy realizować projektów „na siłę”, tam gdzie nie są one oczekiwane przez najemców i klientów. Chcemy być aktywnym uczestnikiem tworzenia lokalnych społeczności zarówno w sektorze handlu, usług i rozrywki jak i wspierać rozwój małego i średniego biznesu w miastach całej Polski. Jako prywatny, rodzinny fundusz inwestycyjny inwestujemy odpowiedzialnie i na wiele lat uwzględniając także zmieniające się otoczenie społeczne, ekonomiczne i środowiskowe.

Z końcem ubiegłego roku LCP przejęło Plac Vogla od firmy Ghelamco. Jaki macie pomysł na ten projekt?

Obecny mix usług w Placu Vogla jest wyjątkowy. Jest tam wielu najemców z segmentu premium, co jest niespotykane w innych naszych projektach, ale takie spozycjonowanie tego projektu odpowiada potrzebom lokalnych klientów i właśnie dzięki temu Plac Vogla stanowi tak popularne miejsce na mapie Wilanowa.

Planujemy utrzymanie aktualnie dostępnej oferty, a nawet jej stopniowe wzmocnienie przez wprowadzanie dodatkowych usług i sklepów w celu zoptymalizowania oferty. Będziemy się starali utrzymać dostęp klientów do produktów i usług wysokiej jakości, dobierać je z uwzględnieniem różnorodności i zapotrzebowania okolicznych mieszkańców. Przedszkole, sklep z zabawkami, sala zabaw dla dzieci oraz bardzo interesująca dla mieszkańców oferta Centrum Kultury Wilanów jest uzupełniona ofertami bardzo dobrych restauracji, siłownią oraz sklepami zarówno znanych, dużych marek, jak i mniejszych, lokalnych. We współpracy z najemcami i wspólnym ciekawym inicjatywom będziemy zwiększać zainteresowanie obiektem.

Jakie są największe wyzwania dla LCP na ten rok, na najbliższe lata?

Największym wyzwaniem dla LCP na ten i najbliższe lata będzie utrzymanie tempa ekspansji w Polsce. Grupa LCP wchodzi na kolejne rynki, ale Polska jest wciąż dla nas bardzo istotna i chcemy w kilka najbliższych lat podwoić wartość portfela w Polsce, a także zbudować nawet kilkadziesiąt projektów SBU w całej Polsce. Obecna sytuacja rynkowa stanowi wyzwanie dla wszystkich klientów, najemców, a także deweloperów/inwestorów takich jak my. Mamy jednak pełną determinację, by w najbliższych latach realizować wraz ze sprawdzonymi partnerami strategię naszego rozwoju przy zachowaniu najwyższych standardów jakości samych projektów.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników