Newsletter SCF News
Dołącz do 7000 odbiorców!

Primark wprowadza na rynek swoją pierwszą kolekcję produktów cyrkularnych 

Nowa, 35-elementowa kolekcja została zaprojektowana i wykonana z myślą o przedłużeniu okresu jej użytkowania, co ma przyczynić się do zmniejszenia ilości odpadów z produkcji odzieży. Jest to część zobowiązania Primark do zapewnienia ubraniom dłuższej żywotności. To pierwsza tego typu kolekcja, która oparta została na nowym standardzie Circular Product, stanowiącym ramy tego, jak Primark zamierza projektować swoje ubrania. 

Primark wprowadza na rynek pierwszą serię ubrań zaprojektowanych i wykonanych z myślą o ich ponownym wykorzystaniu lub poddaniu recyklingowi. Od połowy kwietnia klienci będą mogli kupić nową kolekcję produktów cyrkularnych wyprodukowanych zgodnie z nowym standardem marki – Circular Product, który opiera się na zasadach ustanowionych przez Fundację Ellen MacArthur.

Kolekcja obejmuje odzież damską, męską oraz dziecięcą i składa się z 35 elementów o uniwersalnych krojach, wzorach i kolorach, które można łączyć z podstawowymi składowymi garderoby. Każdy z nich został starannie zaprojektowany, a w procesie wzięto pod uwagę kwestie takie, jak skład ubrań, zwiększoną trwałość i możliwość recyklingu – tak, by wspierać ambicje Primark związane z oferowaniem bardziej zrównoważonej mody. To pierwsza taka kolekcja marki, a kolejne zaplanowano już na dalszą część roku.

R E K L A M A

Wśród kluczowych elementów wiosenno-letniej kolekcji Primark znalazły się stylowe dżinsy z szerokimi nogawkami i o luźnym kroju, przejściowe dżinsowe kurtki i niekrępujące ruchów t-shirty. Będzie je można mieszać i dopasowywać do swojej garderoby, mając świadomość, że po zakończeniu swojej żywotności mogą zostać poddane recyklingowi i zostać wykorzystane w nowych ubraniach i materiałach. Kolekcja utrzymana została w, charakterystycznych dla Primark, atrakcyjnych cenach, zgodnie z zobowiązaniem do czynienia bardziej zrównoważonej mody dostępnej dla każdego.

Każdy element kolekcji został zaprojektowany i wykonany w taki sposób, aby można go było ponownie wykorzystać lub poddać recyklingowi. W ramach procesu skupiono się na:

⦁ Większym wykorzystaniu materiałów pozyskiwanych w sposób zrównoważony*: ubrania z kolekcji wykonane są w co najmniej 95 proc. z bawełny pochodzącej z programu ⦁ Zrównoważonej Bawełny Primark, w ramach którego rolnicy są szkoleni w zakresie stosowania mniejszej ilości chemicznych pestycydów i nawozów sztucznych oraz ograniczania zużycia wody, co w rezultacie zwiększa ich zyski. Pozostałe 5 proc. stanowią elementy wykończeniowe, ozdoby i guziki, które w miarę możliwości zostały zaprojektowane tak, by można je było odpiąć lub poddać recyklingowi.

⦁ Trwałości: nowa kolekcja została przetestowana pod kątem zwiększonej żywotności, zgodnie z nowym standardem prania Primark**.

⦁ Możliwości recyklingu: każdy element został zaprojektowany tak, aby po zakończeniu użytkowania mógł zostać poddany recyklingowi. Oznacza to, że tam, gdzie jest to możliwe, można usunąć obszycia i guziki, aby łatwiej było je ponownie wykorzystać lub przetworzyć na nowe materiały czy produkty. Klienci mogą oddawać używane ubrania w lokalnych punktach zbiórki tekstyliów, które są obecnie dostępne w sklepach Primark na wybranych rynkach.

„Kolekcja ta jest wynikiem wieloletnich starań nad wypracowaniem nowych ram umożliwiających naszym zespołom produktowym i dostawcom tworzenie bardziej cyrkularnych produktów. Obejmuje podstawowe elementy garderoby w przystępnych cenach, które klienci mogą poddawać recyklingowi. Mamy nadzieję, że z przyjemnością będą wykorzystywać dostępny asortyment, który jest częścią naszych dążeń do zmiany sposobu myślenia o tym, jak wygląda przystępny cenowo cyrkularny produkt” – wskazał Nicholas Lambert, Circular Product Lead w Primark. I dodał: „Kolekcja została stworzona przez małą grupę projektantów, zaopatrzeniowców i dostawców w ramach pilotażu naszego nowego standardu Circular Product. I choć wiemy, że jest to niewielki krok na rzecz stania się bardziej zrównoważonym przedsiębiorstwem, cieszymy się z możliwości wprowadzenia nowych zasad projektowania w całej firmie oraz u większej liczby dostawców, co pozwoli nam na zwiększenie skali tego przedsięwzięcia”.

Nowy standard Circular Product, wprowadzony równolegle z kolekcją, określa zasady, jakimi kieruje się sieć w ramach projektowania ubrań. Będzie on wykorzystywany przez zespoły produktowe i dostawców, wspierając ambicje Primark, by produkty marki mogły być wykorzystywane jak najdłużej, a następnie poddawane recyklingowi. Ponadto, jego założenia będą corocznie modyfikowane, w celu dalszego odzwierciedlania postępów Primark w tej dziedzinie.

Nowe ramy, opracowane w porozumieniu z ośrodkiem Circle Economy i organizacją non-profit zajmującą się edukacją w zakresie zrównoważonego rozwoju Sustainable Fashion Academy, zostały stworzone na podstawie wizji mody obiegu zamkniętego, opracowanej przez Fundację Ellen MacArthur, światowego lidera w dziedzinie gospodarki cyrkularnej, oraz dzięki konsultacjom z organizacją pozarządową zajmującą się działaniami klimatycznymi, WRAP. Zarówno Circle Economy, jak i Sustainable Fashion Academy współpracowały z Primark, w celu opracowania programu szkoleniowego Circular by Design, którego założeniem jest edukowanie zespołów ds. produktów i kluczowych dostawców Primark w zakresie teorii i praktyki gospodarki obiegu zamkniętego oraz jej zastosowania w codziennej pracy.

„Aby rozwiązać obecny problem przemysłu modowego, musimy przejść na gospodarkę cyrkularną, w której ubrania są wykonane w taki sposób, by można było je ponownie wyprodukować, a także tworzone z bezpiecznych oraz pochodzących z recyklingu lub odnawialnych surowców. Dzięki uczestnictwu w The Jeans Redesign i opracowaniu Circular Product Standard, Primark robi krok naprzód w swojej długoletniej podróży w kierunku gospodarki cyrkularnej” – powiedziała Jules Lennon, Fashion Lead, Ellen MacArthur Foundation.

Premiera kolekcji jest następstwem ubiegłorocznego pilotażowego wdrożenia standardu Circular Product, w ramach którego Primark przeszkolił pierwszą grupę projektantów, kupców i dostawców w zakresie projektowania cyrkularnego. Szkolenie to zostanie w tym roku rozszerzone na ponad 500 członków zespołów produktowych Primark, a także na dodatkowych wybranych dostawców.

Primark to międzynarodowy detalista odzieżowy zatrudniający ponad 70 000 pracowników w 15 krajach Europy i USA. Założony w Irlandii w 1969 r. pod marką Penneys, dąży do zapewnienia przystępnych cenowo wyborów dla każdego, od artykułów codziennego użytku po wyróżniającą się stylem odzież damską, męską i dziecięcą, jak również kosmetyki, artykuły wyposażenia domu i akcesoria. Skupiając się na tworzeniu wyjątkowych doświadczeń w sklepach, Primark kontynuuje ekspansję na nowych i istniejących rynkach, a do końca 2026 r. sieć chce posiadać 530 sklepów, włączając w to planowane w najbliższym czasie wejście na Słowację i Węgry. 

Primark dąży do tego, aby bardziej zrównoważona moda była dostępna dla każdego. Ambicją firmy Primark jest zapewnienie większej trwałości odzieży, ochrona życia na Ziemi i poprawa życia ludzi tworzących produkty marki. W ramach tych działań, firma ogłosiła szereg zobowiązań, które zamierza zrealizować do 2030 r. Obejmują one wytwarzanie wszystkich ubrań marki z materiałów pochodzących z recyklingu lub pozyskiwanych w sposób bardziej zrównoważony, projektowanie odzieży w sposób umożliwiający jej późniejszy recykling, zmniejszenie śladu węglowego o połowę w całym łańcuchu wartości, rezygnację z wyrobów plastikowych jednorazowego użytku oraz dążenie do zapewnienia pracownikom łańcucha dostaw godziwej płacy. 

Circle Economy to globalna organizacja z siedzibą w Amsterdamie, którą tworzy zespół międzynarodowych ekspertów. Umożliwia firmom, miastom i narodom praktyczne i skalowalne rozwiązania, aby wprowadzić w życie zasady gospodarki cyrkularnej. 

Misją Sustainable Fashion Academy jest radykalne przyspieszenie postępu w realizacji celów zrównoważonego rozwoju opartych na nauce oraz globalnych celów zrównoważonego rozwoju (SDGs), dzięki wykorzystaniu siły i wpływu przemysłu odzieżowego i tekstylnego. Eksperci dążą do tego poprzez mobilizację interesariuszy, badania i analizy, a także edukację i szkolenia.