W obliczu wysokich cen energii elektrycznej, sprzedawcy detaliczni poszukują zaawansowanych systemów zarządzania oświetleniem. Oświetlenie zużywa największą część energii elektrycznej w sklepach, dlatego właściwy jego dobór jest niezwykle istotny dla obniżenia kosztów operacyjnych – mówi w rozmowie z Retailnet Agata Iwańska, Commercial Leader CEE Retail & Hospitality Segment w Signify Poland
Signify w marcu br. było uczestnikiem i wystawcą targów EuroShop 2023 w Düsseldorfie. O jakich trendach w oświetleniu mówi się w branży?
Można śmiało powiedzieć, że jednym z najbardziej gorących tematów związanych z oświetleniem obecnie jest optymalizacja zużycia energii elektrycznej w obiektach. Dotyczy to w szczególności budynków, w których nadal zainstalowane jest oświetlenie konwencjonalne, a właściciele myślą o zmianie na technologię LED i chcą poznać korzyści płynące z takiej renowacji. Jednak obecnie większość retailerów przeszło już na technologię LED, więc można powiedzieć, że ten trend powoli schodzi na dalszy plan. Wymieniam go, ponieważ zależy to od segmentu retailu – w niektórych przypadkach jest on bardziej „zledyfikowany”, w innych nadal nieco mniej.
Warto wspomnieć, że targi EuroShop 2023 w Düsseldorfie to kilkanaście hal wypełnionych najnowszymi technologiami, co przyciąga retailerów z całego świata. Mieliśmy wielu klientów z Europy, ale zdarzali się również odwiedzający z Ameryki Południowej i Australii. Dla nas jako globalnego lidera w sektorze oświetlenia udział w targach Euroshop jest niezwykle interesujący a retailerzy wiedzą, że warto tam być, szczególnie sieci modowe, branża spożywcza i wszyscy, których celem jest tworzenie wyjątkowej atmosfery zakupowej.
O co najczęściej pytali klienci odwiedzający stoisko Signify?
PARTNER PORTALU
Klienci często odwiedzali nasze stoisko, aby zapytać, co dalej, jaka jest przyszłość oświetlenia i kierunek w którym zmierza. Jako wiodący producent rozwiązań oświetleniowych, jesteśmy jednymi z pierwszych, którzy wprowadzają nowości na rynek. Na targach klienci chcą przede wszystkim zobaczyć, co nowego u nas, a co za tym idzie, co nowego dzieje się w branży oświetleniowej dla retailu.
Zwróciliśmy uwagę na coraz większe zainteresowanie tematami zrównoważonego rozwoju ze strony retailerów. Dlatego też poświęciliśmy nasze stoisko temu zagadnieniu. Nasze tegoroczne hasło „Kreujemy lepszą przyszłość. Dołącz do nas! – ang. Join the circle!” było skierowane do sklepów detalicznych z zaproszeniem do wspólnego budowania lepszej przyszłości w oparciu o założenia gospodarki obiegu zamkniętego. Przedstawiliśmy w tym roku szeroką gamę produktów oświetleniowych, które dzięki minimalizacji wykorzystania surowców, łatwemu serwisowaniu oraz możliwości ponownego wykorzystania i recyklingu spełniają założenia gospodarki cyrkularnej.
Na naszym stoisku największym hitem były oprawy StoreFlow Philips z obudową wykonaną w 70 proc. z tworzyw biopochodnych. Pokazaliśmy także produkty w technologii druku 3D wykorzystujące co najmniej 55 proc. materiałów pochodzących z recyklingu np. z sieci rybackich pochodzących z odzysku lub z biopochodnych odpadów. Dzięki temu nasze rozwiązania są bardziej przyjazne dla środowiska i przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
Zwróciła Pani uwagę na materiały, które mogą posłużyć do produkcji oświetlenia. Czy retailerzy rzeczywiście zwracają na to uwagę dokonując wyboru na przykład lamp? Wydawać by się mogło, że najważniejsze są funkcje oświetlenia i koszty energii.
Kwestia wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu, to temat budzący wiele emocji. Niektórzy traktują to jako prywatne wyzwanie, zwłaszcza ci, którzy pracują w branży i chcieliby, aby ich firmy stosowały bardziej ekologiczne technologie. Jednakże, należy przyznać, że to przede wszystkim zachodnie marki, zwłaszcza kraje skandynawskie są liderami w tej dziedzinie i często dobierają producentów z uwzględnieniem ich podejścia do zrównoważonego rozwoju. W tym aspekcie, możemy pochwalić się, że już w 2020 roku, Signify globalnie osiągnęła neutralność węglową w całej swojej działalności, i że używa wyłącznie energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Dlatego, jako partner biznesowy, jesteśmy w stanie doradzić naszym klientom w tej dziedzinie.
Z drugiej strony, produkty, które oferujemy, są przyjazne środowisku i są dowodem zaangażowania Signify w gospodarkę o obiegu zamkniętym i ograniczenia wykorzystywania materiałów pierwotnych. Retailerzy stają się coraz bardziej świadomi ekologii i chcą stosować rozwiązania, które są bardziej przyjazne dla środowiska. My dajemy im szeroki wybór takich produktów i rozwiązań. Ale zrównoważony rozwój to nie tylko produkty przyjazne dla środowiska, ale również systemy, które pozwalają na bardziej odpowiedzialne użytkowanie oświetlenia.
Przykładem są systemy sterowania oświetleniem Interact, które pozwalają retailerom dostosować poziom oświetlenia do potrzeb w ciągu dnia, godzin lub ilości klientów w sklepie. Dzięki temu zużywają mniej energii, co przekłada się na niższy rachunek za prąd i mniejszy ślad węglowy. Użytkowanie takiego obiektu ma mniejszy wpływ na środowisko.
Co zatem rekomenduje Signify retailerom, by sprawnie zarządzać oświetleniem, a rachunek za prąd nie był zaskoczeniem?
W obliczu wysokich cen energii elektrycznej, sprzedawcy detaliczni poszukują zaawansowanych systemów zarządzania oświetleniem. Oświetlenie zużywa największą część energii elektrycznej w sklepach, dlatego właściwy jego dobór jest niezwykle istotny dla obniżenia kosztów operacyjnych.
Na targach opowiedzieliśmy o działaniu systemów oświetleniowych przyszłości i zaprezentowaliśmy pierwszy hybrydowy system sterowania oświetleniem, umożliwiający łączenie oraz dopasowywanie produktów z bogatej oferty opraw LED sterowanych zarówno przewodowo, jak i bezprzewodowo. System Interact pozwala na oszczędności energii na poziomie 20-40%, niezależnie od istniejącej infrastruktury oświetleniowej w sklepach. Dodatkowo, łatwiej niż kiedykolwiek sklepy będą mogły sterować natężeniem światła na małych i dużych powierzchniach.
Jednocześnie, sprzedawcy, którzy stawiają na maksymalną oszczędność energii i zwiększenie wydajności operacyjnej, mieli okazję zapoznać się z nową wersją opartego na chmurze systemu zarządzania oświetleniem – Interact Multisite. Najbardziej zaawansowany system zarządzania oświetleniem w ofercie Signify został wyposażony w panel prezentujący aktualne i wcześniejsze zużycie energii w systemach oświetlenia, a także w innych urządzeniach, takich jak lodówki, piece czy systemy COWiG. System zapewnia wgląd w dane wszystkich połączonych sklepów. Ponadto, można otrzymać szczegółowe informacje o wybranych sklepach i porównać je ze sobą w celu ustalenia, które obiekty wymagają usprawnień. Zainteresowani odwiedzający mieli okazję zapoznać się z funkcjami zdalnego zarządzania systemem oświetleniowym, które już wkrótce wejdą na rynek.
Z przeglądu trendów, o których Pani wspomniała, wynika, że w branży oświetleniowej nie wystarczy już tylko odpowiednio oświetlić produkt, aby dobrze się sprzedał.
Choć oczywiście jest to wciąż ważne, nie jest to już niczym nowym. Obecnie sztuką jest zrobić to mądrze, czyli osiągnąć lepszą efektywność oświetlenia, tzn. świecić jasno, zużywając przy tym mało energii elektrycznej. W branży oświetleniowej jest już wysoki poziom świadomości efektywności energetycznej produktów, a producenci potrafią je projektować z myślą o oszczędnościach. Jednakże, aby oświetlenie było atrakcyjne, musi być smart, czyli być bardziej ekologiczne lub dostarczać dodatkowych danych i informacji. To właśnie te elementy przyciągają obecnie klientów, którzy oczekują czegoś więcej niż tylko możliwości włączenia i wyłączenia światła. Nasza firma również idzie w tym kierunku. Światło to nowy inteligentny nośnik przekazu informacji i danych, nowy cyfrowy język dający klientom nieskończenie wiele możliwości. Naszą misją jest uwolnienie tego niezwykłego potencjału jaki niesie ze sobą światło, aby nasz świat zmierzał w kierunku zrównoważonego rozwoju.
W branży retail ostatnio dużo się mówi o obowiązku wydawania raportu zrównoważonego rozwoju, który niebawem ma dotyczyć większości retailerów. Czy Sygnify może pomóc w tym zakresie?
W przyszłym roku większość dużych retailerów będzie musiała przedstawić raport zrównoważonego rozwoju, podsumowujący działania na rzecz środowiska w poprzednim roku. Dlatego już w tym roku, sklepy muszą zadbać o swoje działania proekologiczne, a wiele z nich zwraca się do nas z pytaniem, jak bardziej przyczynić się do ochrony środowiska. W związku z tym, proponujemy zastosowanie zrównoważonych materiałów oraz systemów sterowania, które pozwalają na optymalizację zużycia energii, w tym optymalizację oświetlenia. Właściwe oświetlenie jest niezbędne w sklepach, ale dzięki naszym rozwiązaniom, sklepy mogą nie tylko zminimalizować koszty energii ale również przyczynić się do ochrony środowiska.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz