[WYWIAD] Sławomir Murawski, Manufaktura, Apsys Polska: Jesteśmy świadomi potrzeb i trendów związanych z nurtem ESG

Działania w duchu ESG nie są nam obce, bo realizujemy je tak naprawdę od lat, ale w 2022 roku zadecydowaliśmy, że warto zebrać je pod wspólnym „szyldem” strategicznym. Tak powstał program „Manufaktury Dobrej Energii” – mówi w rozmowie z Retailnet Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury, Apsys Polska
Manufaktura Dobrej Energii – pod takim hasłem łódzka Manufaktura prezentuje swoją strategię rozwoju w obszarze ESG. Czy w Pana opinii działania w duchu ESG to dla branży retail nadal nowość czy już obowiązek?
Obserwując sytuację na polskim rynku, można powiedzieć, że ESG to stosunkowo nowe zagadnienie dla polskiego biznesu. Widać jednak, że coraz więcej firm, zarówno gigantów handlu, jak i mniejszych biznesów angażuje się w tego typu działania i wierzę, że dziś możemy już powiedzieć, że ESG staje się obowiązkiem. Z dumą mogę przekazać, że Manufaktura podejmowała działania w tym duchu już kilkanaście lat temu, a dziś mamy dokładną strategię, pod nazwą Manufaktura Dobrej Energii, która łączy w sobie inicjatywy prośrodowiskowe, prospołeczne i nie tylko.
Jak tę politykę ESG realizuje Manufaktura? Na czym konkretnie polega program Manufaktury Dobrej Energii?
Działania w duchu ESG nie są nam obce, bo realizujemy je tak naprawdę od lat, ale w 2022 roku zadecydowaliśmy, że warto zebrać je pod wspólnym „szyldem” strategicznym. Tak powstał program „Manufaktury Dobrej Energii”, który opiera się na trzech filarach: działaniach wzmacniających świadomość ekologiczną, inicjatywach wspierających lokalną społeczność i biznes, a także promocji zdrowego stylu życia, zarówno pod kątem fizycznym, jak i duchowym.
W ramach projektu duży nacisk kładziemy na edukację, szczególnie wśród najmłodszych, którzy wkrótce staną się, miejmy nadzieję, świadomymi konsumentami. Chcemy zadbać o to, by mieli odpowiednią wiedzę do podejmowania ważnych decyzji w przyszłości – także tych zakupowych. Dlatego regularnie podejmujemy współpracę z najważniejszymi łódzkimi instytucjami działającymi w sferze społecznej odpowiedzialności, takimi jak MPO, ZWiK, Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych, Straż Miejska czy Straż Państwowa.
Oczywiście, działania edukacyjne to tylko część naszych aktywności. Równie ważne, szczególnie pod kątem regulacji Unii Europejskiej, są wymagania dotyczące osiągnięcia neutralności węglowej dla budynków, a stawiane biznesom cele są coraz bardziej ambitne i wymagające. W związku z tym, wszystkie inwestycje i remonty, które przeprowadzamy, muszą już uwzględniać wytyczne narzucone przez ustawodawców. Dla nas mocną cenzurą jest 2030 rok jako moment osiągnięcia neutralności śladu węglowego, dlatego już teraz dążymy do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do tego czasu.
Jak będziecie to robić?
Podejmujemy szereg różnych działań, także na poziomie umów zawieranych z naszymi najemcami. Mam tu na myśli np. dodanie do tych dokumentów sekcji nazywanej „green lease”. Dzięki temu w umowach znajdują się zobowiązania, nie tylko dla wynajmującego, ale także dla najemcy dotyczące zarządzania energią, oświetleniem, gospodarką wodną, zarządzania odpadami, pracami remontowymi w lokalach, a nawet wyboru metod sprzątania i środków czystości. Naszym celem jest ogólne zmniejszenie śladu węglowego dla kompleksu handlowego i przestrzeganie przyszłych regulacji dotyczących niskoemisyjności. Aby osiągnąć ten cel, musimy się wszyscy zaangażować – zarówno po stronie zarządcy, jak i najemców. Wierzę, że takie dodatki do umów najmu pomogą nam w realizacji tych założeń.
Poza tym, od wielu lat prowadzimy kompleksową modernizację instalacji w kompleksie, co pozwala na optymalizację zużycia energii, a także termomodernizację. Dzięki temu mamy ścisłą kontrolę nad parametrami instalacji wentylacyjno-klimatyzacyjnej w częściach wspólnych centrum, w czasie rzeczywistym. To niezwykle istotny proces, który pozwala na usuwanie nieoptymalnych działań – np. zbyt mocne ogrzewanie lub chłodzenie budynku.
Jakie inwestycje planuje Manufaktura w najbliższym czasie? Jakiś czas temu zarząd obiektu poinformował o rozpoczęciu budowy farmy fotowoltaicznej. Czy ona już działa i przynosi efekty?
Jedną z naszych najważniejszych inwestycji w ubiegłym roku było rozpoczęcie budowy instalacji fotowoltaicznej o mocy 0,5 MWp. Pracująca farma będzie w stanie pokryć do 45% zapotrzebowania na energię części wspólnych budynku galerii handlowej, a pozyskana w ten sposób energia będzie używana m.in. do zasilania systemu klimatyzacji i wentylacji, produkcji wody lodowej do klimatyzacji czy zasilania schodów, wind i chodników ruchomych. Inwestycja jeszcze trwa – jesteśmy na etapie montażu ostatnich paneli i mamy nadzieję, że na początku maja farma będzie mogła już ruszyć.
Warto również wspomnieć, że w tym roku zakończymy dziesięcioletni proces wymiany oświetlenia na LED’owe – przed nami wymiana ostatnich 4% tradycyjnego oświetlenia.
Dodatkowo rozpoczęliśmy proces projektowania zazielenienia rynku Manufaktury. W perspektywie kilku lat chcemy znacznie powiększyć powierzchnię części zielonych w tym ważnym dla nas miejscu. Tego typu inwestycje to dowód na to, że zrównoważony rozwój jest dla nas bardzo ważny – nie tylko pod kątem regulacji prawnych, ale także funkcjonalności rynku Manufaktury, który dla łodzian jest miejscem spotkań z najbliższymi i spędzania wolnego czasu.
Jakie działania podejmuje Manufaktura na rzecz zrównoważonej konsumpcji? Które z tych działań są kierowane bezpośrednio do konsumentów?
W tym przypadku również stawiamy na edukację – staramy się pokazywać sposoby na świadomy shopping w Manufakturze. W ramach organizowanych przez nas eventów marketingowych, takich jak chociażby październikowy Manufaktura Fashion Week, promujemy koncepcję mody kapsułowej, zachęcamy do tworzenia modowych evergreenów, organizujemy spotkania ze specjalistami z branży mody, którzy opowiadają, jak właściwie dobierać produkty, by nasza szafa nie musiała się zmieniać co sezon.
Dodatkowo, promujemy też marki, które same wprowadzają eko linie kosmetyków czy kolekcje ubrań, a także edukujemy naszych gości o eko rozwiązaniach w Manufakturze poprzez cykl na social mediach „Mamy zielone pojęcie”. W tym nurcie planujemy również zainstalowanie na dachu jednego z budynków tzw. dachu zielonego i organizowanie tam warsztatów ekologicznych dla młodzieży.
Apsys jako zarządzający Manufakturą, ale także innymi projektami, “robi” ESG kompleksowo zapewne dla wszystkich swoich obiektów. Jak Pan sądzi – dużym jest łatwiej czy wręcz przeciwnie – od dużych więcej się wymaga?
W Manufakturze nasze działania ekologiczne, w tym program Manufaktury Dobrej Energii, muszą się wpisywać w dwie strategie. Pierwsza wynika ze strategii ESG właściciela Manufaktury, czyli firmy Union Investment. Druga zaś ze strategii przygotowanej przez grupę Apsys. Szczęśliwie obie te strategie mają podobne cele, choć czasem akcenty są postawione w innych miejscach.
Wydaje mi się, że duzi zarządcy, działający również na rynkach Europy Zachodniej (tacy jak Apsys), mają nieco łatwiejszy dostęp do „ know-how” ESG . W 2021 roku Apsys opublikował swój pierwszy raport ESG za 2020 rok i to z własnej inicjatywy. Choć obowiązek raportowania obejmie nas dopiero w 2025 roku, to już się do tego przygotowujemy. Zbieramy dane i uważamy, że mamy się czym pochwalić w zakresie nie tylko oszczędności zużycia energii czy wody, ale także szeroko zakrojonych działań społecznych. Dzięki swojemu doświadczeniu i wieloletniej obecności we Francji, Apsys może i chętnie czerpie z doświadczeń i trendów obowiązujących w Europie Zachodniej i Skandynawii, dzięki czemu ma przewagę nad innymi zarządcami na polskim rynku. Dzięki temu wszyscy, także zespół w Manufakturze, jest świadomy potrzeb i trendów związanych z działaniami w nurcie ESG.
Rozmawiała: Katarzyna Łabuz
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter