Inflacja i rosnące ceny nie zniechęcają Polaków do sięgania po produkty ekologiczne. Przeciwnie, zainteresowanie tego typu żywnością, kosmetykami i ubraniami utrzymuje się. Widać to w sondach konsumenckich, jakie przeprowadziły centra handlowe Nowe Czyżyny w Krakowie i Nowe Bielawy w Toruniu.
Oba obiekty zapytały klientów o ich aktualny stosunek do produktów eko. Aż 75% klientów robiących zakupy w centrach handlowych zadeklarowało, że w ich koszykach regularnie pojawiają się towary oznaczone przez producenta jako ekologiczne lub bio. W grupie tej 84% stawia najczęściej na produkty spożywcze.
Powód? 65% jest zdania, że tego typu jedzenie jest zdrowsze. 25% wybiera je natomiast ze względu na lepszą jakość, a 20% w trosce o środowisko naturalne. Dla 16% jest ono istotnym komponentem codziennej diety. Ponad 10% uważa natomiast, że produkty spożywcze eko i bio są po prostu smaczniejsze.
– W ostatnich 5 latach można dostrzec znaczący wzrost świadomości konsumentów, zwłaszcza jeśli chodzi o produkty spożywcze, które dziś przodują w zakupowym eko-trendzie w Polsce – mówi Marta Drzewiecka z Greenman Poland.
– Polacy kupują coraz rozważniej. Zwracają uwagę na pochodzenie towaru, jego skład, przyznane eko certyfikaty, które jak podaje Polska Izba Żywności Ekologicznej ważne są już dla ponad 74% kupujących, a także na to, czy nabywany produkt powstał w sposób zrównoważony, czyli bez szkody dla środowiska i ekosystemu – mówi.
PARTNER PORTALU
Nowe trendy konsumenckie
To trend konsumencki, który będzie się rozwijał. Tym bardziej, że inflacja nie skłania do całkowitej rezygnacji z zakupów. Jak czytamy w wynikach sond, niemal co trzecia osoba kupująca jedzenie oznaczone jako eko lub bio zamierza jedynie nieznacznie ograniczyć wydatki na tego typu produkty. Blisko 30% nie planuje niczego zmieniać w swoich przyzwyczajeniach.
– Rynek eko produktów spożywczych wciąż rośnie. Pojawia się na nim coraz więcej małych firm i zakładów, ale do gry wchodzą też znaczący gracze, w tym sieci dyskontowe i hipermarkety. To dobrze wróży temu segmentowi. Tym bardziej, że jego rozwój nakręca popyt, który w Polsce nieprzerwanie rozwija się od 2020 roku – mówi.
Zresztą konsumenci z większym zainteresowaniem spoglądają nie tylko na ofertę spożywczą. Już 41% ankietowanych przez Nowe Czyżyny i Nowe Bielawy wskazało, że również przy zakupach odzieżowych kieruje się tym, czy produkt lub marka jest eko. Z kolei prawie 68% sięga po ubrania z drugiej ręki, kupowane np. w sklepach cyrkularnych, second handach czy sklepach charytatywnych.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter
– Branża modowa ewoluuje. Jeszcze kilka lat temu ubrania eko były skromnym dodatkiem do oferty, dziś powoli w nich dominują. Pojawiają się ubrania z materiałów z recyclingu np. bambusa czy miazgi drzewnej, stawia się także na naturalne materiały – bawełnę czy len – mówi.
– Przybywa marek, które w swojej działalności uwzględniają czynniki ESG i tworzą całe linie ubrań, butów czy dodatków, które powstają z myślą o środowisku, np. poprzez zmniejszenie zużycia wody i energii w procesie produkcji. W sklepach zaczynają też pojawiać się pojemniki na używane rzeczy. Rynek więc reaguje na popyt, jaki nakręca świadomy konsument – dodaje.
Klienci stawiają na ekologię
Mocno w górę idzie także zainteresowanie kosmetykami. Te ekologiczne, powstałe z naturalnych składników lub wegańskie kupuje już niemal 29% ankietowanych przez centra handlowe. – Klient, który kupuje eko żywność, przenosi swoje preferencje także na inne obszary koszyka. Marki kosmetyczne, ale też drogeryjne, dostrzegają ten trend i przystosowują się do potrzeb rynku – mówi Marta Drzewiecka.
– Obecnie niemal każdy brand w tym segmencie ma w swojej ofercie kosmetyki eko, bio, wegańskie lub powstałe na bazie naturalnych składników. Branża ta przykłada także coraz większą wagę do tego, jak pakowany produkt, ograniczając np. wykorzystanie plastikowych opakowań, na rzecz tych z recyclingu – dodaje.
Ale popularność produktów eko/bio widać w jeszcze jednym. Polacy coraz częściej kupują je w hiper- i supermarketach. Dla blisko 82% to obecnie podstawowe źródło takich produktów. Prawie 25% korzysta natomiast z oferty bazarów, 17% niewielkich sklepów, a 12% odwiedza sklepy specjalistyczne. Ponad 6% korzysta z kolei z oferty sklepów internetowych. Tyle samo odwiedza targi żywności eko i bio.
Nie oznacza to jednak, że nie brak barier zakupowych. Z oferty eko lub bio nie korzysta dziś 23% konsumentów, którzy wzięli udział w sondzie. Blisko połowa jako przyczynę podaje zbyt wysokie ceny, 27% nie ma czasu na poszukiwanie tego typu towaru na półkach, a 20% jest zdania, że oferta tego typu jest, póki co, słabo dostępna.
*Sondę konsumencką przeprowadzono na grupie 103 klientów w wieku od 16 do 65 lat, którzy w dniu 22 kwietnia 2023 r odwiedzili CH Nowe Bielawy i CH Nowe Czyżyny.
Oferta centrów Nowe Czyżyny i Nowe Bielawy
Centrum Nowe Czyżyny zlokalizowane jest w Krakowie przy ul. Medweckiego 2. Otwarty w 2002 roku obiekt ma powierzchnię 31 tys. m kw. GLA i liczy sobie 77 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Wśród kluczowych najemców znaleźć można m.in. Carrefour, Leroy Merlin, Jysk, RTV Euro AGD, home&you, Douglas, Rossmann, 4F, Pepco, KFC i CCC. Zmotoryzowani mają tutaj do dyspozycji ponad 850 miejsc postojowych.
Centrum Nowe Bielawy zlokalizowane jest we wschodniej części Torunia w pobliżu DK 15 i 80 oraz autostrady A1, niecałe 15 minut od Starego Miasta. Otwarty w 2002 roku obiekt ma powierzchnię 25 tys. m kw. GLA i liczy sobie 70 sklepów, restauracji i punktów usługowych. Wśród kluczowych najemców znaleźć można m.in. Carrefour, Jysk, RTV Euro AGD, Douglas, home&you, Big Star, Carry, Rossmann, Pepco i CCC. W 2022 roku rozpoczęto rozbudowę obiektu. Już powstał pierwszy park handlowy, w którym znaleźć można 3 sklepy wielkopowierzchniowe – NEONET, Komfort i Jysk. W trakcie realizacji jest druga, bliźniacza inwestycja, którą również wypełnią 3 marki. Oba obiekty są już w pełni skomercjalizowane.