Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[WYWIAD] Tomasz Gawlik, ALDI: Planujemy zwiększyć tempo rozwoju. Nasza strategia zakłada „60+”

Nasza strategia zakłada „60+”, co oznacza, że planujemy nie tylko utrzymać nasze tempo rozwoju, ale je zwiększyć. To nasze plany na najbliższe lata – mówi w rozmowie z Retailnet Tomasz Gawlik, Dyrektor Obszaru Nieruchomości i Ekspansji sieci ALDI w Polsce

Z jaką liczbą sklepów ALDI zakończył 2022 rok? Jaki to był dla Was rok?

Miniony rok zakończyliśmy z imponującą liczbą 251 sklepów. Co więcej, w 2022 roku ustanowiliśmy rekord, otwierając aż 50 nowych sklepów. Ponadto dokonaliśmy dwóch gruntownych modernizacji w sklepach – jedna z nich miała miejsce w Katowicach przy ulicy Woźniczki, a druga w naszym sklepie w Poznaniu przy ulicy Umultowskiej. Oba te sklepy są popularne i mamy nadzieję, że ich przebudowa, zgodna z przyjętą przez nas strategią prostoty, zwiększy komfort robienia zakupów i wpłynie bezpośrednio na obroty. Powiększyliśmy również salę sprzedaży w czterech sklepach, a w jednym, zlokalizowanym w Olkuszu, przeprowadziliśmy lifting, który polegał na zmodernizowaniu wyglądu zewnętrznego obiektu, odnowieniu powierzchni oraz remoncie. Dobudowaliśmy także pomieszczenie odpieku wraz z dodatkową mroźnią i odremontowaliśmy parking.

Czy to tempo otwarć zostanie utrzymane także w tym roku?

Nasza strategia zakłada „60+”, co oznacza, że planujemy nie tylko utrzymać nasze tempo rozwoju, ale je zwiększyć. To nasze plany na najbliższe lata. Ciągle obserwujemy zachowania rynku mając w świadomości ewentualne dostosowanie się do przyszłych potencjalnych trendów.

Na rynku zaczyna się robić dosyć ciasno. Sieci FMCG mocno się rozpychają i konkurują ze sobą nie tylko cenami, ale także lokalizacyjnie. Jak ocenia Pan dostępność powierzchni handlowej?

Posiadamy długofalową strategię, która obejmuje każde miasto i określa obszary oddziaływania. W ramach tej strategii poszukujemy lokalizacji, które znajdują się w pobliżu głównych ciągów komunikacyjnych oraz osiedli mieszkaniowych. Oczywiście, bierzemy pod uwagę także dostępność terenów pod handel, zgodnie z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Mimo, że konkurencja jest duża, a wiele działek jest już zabudowanych, staramy się znaleźć miejsca, które spełniają nasze standardy. Naszym głównym celem jest wybudowanie typowego sklepu o powierzchni sali sprzedaży tysiąca metrów kwadratowych. Jednakże, ze względu na ograniczoną liczbę dostępnych działek, nie wykluczamy adaptacji już istniejących obiektów, które do tej pory pełniły inne funkcje. Takim przykładem jest sklep ALDI w Toruniu, przy ulicy Kościuszki. Wchodzimy również do mniejszych miejscowości oraz do parków handlowych, które zastępują tradycyjne targowiska w mniejszych miejscowościach. W marcu tego roku otworzyliśmy pięć nowych sklepów ALDI a kolejne otwarcia przed nami.

Na ile tradycyjne galerie handlowe są atrakcyjne dla ALDI? Kilka sklepów działa w galeriach

Jesteśmy obecni m.in. w Warszawie, Katowicach, Bydgoszczy, ale także w Kluczborku i Cieszynie. Jeśli nie ma innej możliwości w danym obszarze oddziaływania i jeśli spełnimy odpowiednie parametry inwestycji, takie jak sala sprzedaży i inne, to również rozważamy takie projekty. Niemniej galerie handlowe nie są naszym priorytetem.

W jednym z wywiadów z zarządem ALDI przeczytałam, że jesteście otwarci także na przejęcia. O jakiego typu transakcjach można tu mówić?

Jesteśmy otwarci na każdą możliwość rozwoju, mając ambitne plany ekspansji + 60 sklepów rocznie. Nasza strategia zakłada działanie na terenie całej Polski. Posiadamy zespoły rozlokowane w 9 biurach regionalnych jesteśmy w stanie dokonać analiz względem każdej lokalizacji w bardzo krótkim czasie. To pozwala nam na rozważenie różnych opcji, w tym także na przejęcia zarówno pojedynczych sklepów, jak i całych sieci.

Tradycyjny sklep ALDI ma około tysiąca mkw. powierzchni. Czy ten format się zmienia, ewoluuje?

Dotychczas realizowaliśmy obiekty głównie w dwóch formatach – wolnostojący oraz najem w retail parkach. Jednym z nowych formatów jest ALDI Urban polegający na budowie dwukondygnacyjnego budynku gdzie na jednej kondygnacji znajduje się sklep a na drugiej parking dla klientów. Komunikacja pomiędzy kondygnacjami będzie się odbywała w łatwy sposób dla klientów poprzez zastosowanie travelatorów. Format ten będzie miał zastosowanie na działkach o powierzchni około 3 tysięcy metrów, gdzie nie mamy możliwości zrealizowania naszych standardowych projektów obiektów wolnostojących. Obecnie jesteśmy w trakcie realizacji budowy tego typu projektu a kolejne są zaplanowane do rozpoczęcia wkrótce.

Kiedy i gdzie rynek zobaczy nowy format ALDI Urban?

Aktualnie, jak już wspomniałem wcześniej, trwają prace nad budową pierwszego sklepu w tym formacie. Obiekt powstanie w podwarszawskich Markach. Natomiast podobny koncept w stylu ALDI Urban mamy we Wrocławiu przy ulicy Szybowcowej, gdzie sala sprzedaży znajduje się na poziomie zero, a parking na poziomie plus jeden. Obecnie przygotowujemy również drugą inwestycję we Wrocławiu przy ulicy Strzegomskiej, gdzie planujemy zbudować dwupoziomowy sklep, z układem sala sprzedaży na poziomie zero, a parking na poziomie plus jeden.

W jakie regiony Polski teraz celuje ALDI?

Jak już wcześniej wspomniałem jesteśmy obecni w każdym województwie w Polsce, więc nie ma obszarów, które pozostają dla nas niedostępne. Patrząc na mapę, można zaobserwować, że nasza siec sklepów jest sukcesywnie rozwijana w zgodzie z naszą strategią.

Działając na bardzo konkurencyjnym rynku trzeba się wyróżniać. Co w Pana ocenie jest takim wyróżnikiem ALDI?

Wyróżniamy się przede wszystkim naszą ponadczasową architekturą budynków. Staramy się ciągle obserwować nowe trendy w tym również w zakresie architektury obiektów. Podczas zmiany naszego opisu budowy, konserwatywny wygląd obiektu bazujący na elewacji klinkierowej zmieniliśmy na bardziej nowoczesny z wykorzystaniem blachy aluminiowej. Nasze sklepy według nowego standardu mają 1000 mkw. sali sprzedaży i około 60-80 miejsc parkingowych dla klientów. Czasem również mogą zdarzyć się odstępstwa od tych parametrów w przypadku niestandardowych lokalizacji jednakże wtedy zawsze staramy się zachować pełną funkcjonalność dostosowaną do potrzeb naszych klientów. Jeśli chodzi o asortyment ALDI, to stawiamy na świeżość i wysoką jakość produktów, zwłaszcza w kategorii świeżych warzyw, owoców i pieczywa. W ofercie posiadamy również marki własne oraz wysokiej jakości produkty non-food w atrakcyjnej cenie. Promocje w sklepach ALDI obowiązują już od pierwszej sztuki i charakteryzują się prostotą, bez skomplikowanych mechanizmów i tzw. „haczyków”.

W jakim sąsiedztwie dobrze się czuje ALDI? Można zauważyć, że Wasze sklepy często pojawiają się w towarzystwie na przykład Action

Może się zdarzyć, że w kolejnych projektach Action znajdzie się w naszym sąsiedztwie, ale staramy się również mieć w sąsiedztwie drogerie, aby nasi klienci mogli zrobić zakupy kompleksowo w jednym miejscu. W doborze naszego sąsiedztwa kładziemy głównie uwagę na to, aby nasze asortymenty wzajemnie się uzupełniały. Wszystko po to, aby klient był w pełni zadowolony.

Jak ocenia Pan współpracę z wynajmującymi Wam powierzchnię handlową? Czy deweloperzy są skłonni do negocjacji czynszów?

Negocjacje czynszu najlepiej przeprowadzać, gdy umowa się kończy. W trakcie jej trwania jest to trudne.

Naszą misją jest bycie rzetelnym i wiarygodnym partnerem i takich też podmiotów poszukujemy podejmując z nimi współpracę. Zakres negocjacji czynszów czy też innych warunków najmu jest zawsze sprawą indywidualną i zależną od obecnej sytuacji rynkowej.

Jakie wyzwania stoją teraz przed ALDI?

W dzisiejszych czasach koszty związane z energią mają duże znaczenie dla biznesu, dlatego podejmujemy obecnie działania, umożliwiające analizę optymalizacji zakupu energii po jak najniższych cenach. Tam, gdzie jest to możliwe, montujemy panele fotowoltaiczne na sklepach. Procesy te mają na celu uzyskanie jak największych oszczędności. Wszystko po to, aby obniżyć koszty funkcjonowania naszych dyskontów, co może przełożyć się bezpośrednio na cenę oferowanych przez ALDI produktów. Jednakże, jednym z naszych największych wyzwań jest dostępność standardowych działek. Zwłaszcza jeśli chodzi o projekty budowlane i realizację obiektów, ponieważ na wielu inwestycjach, podczas realizacji wykonujemy szereg przebudów istniejących sieci jak i infrastruktury drogowej. Często wykonując przebudowę ulicy, budowę ronda bądź pozostałych elementów zlokalizowanych w pasie drogowym.

Ponadto myślę, że w obszarze aktualnych wyzwań gospodarczo-ekonomicznych panujących na rynku ważne jest dla nas konsekwentne stosowanie strategii 60+. Jest to kluczowe dla naszej dalszej ekspansji i sukcesu.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników