Manufaktura zasilana energią słoneczną. Inwestycja fotowoltaiczna już działa
Największa w ostatnich latach inwestycja Manufaktury, działa już na pełnych obrotach. Na dachu galerii handlowej zamontowano 1218 modułów fotowoltaicznych. Instalacja pokryje do 45% zapotrzebowania na energię w częściach wspólnych budynku.
– W naszej branży to inwestycja pionierska i kolejny, ważny krok, który pozwoli nam znacząco obniżyć emisyjność obiektu, a także być przygotowanymi na dynamiczne zmiany zachodzące na rynku energetycznym – wyjaśnia Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury w Łodzi.
Fundamentem wyznaczającym kierunek działań z zakresu zrównoważonego rozwoju jest spójna, jasno określona wizja właściciela Manufaktury, Union Investment Real Estate GmbH, i zarządcy Apsys. Dla obu podmiotów, jednym z głównych celów działań prośrodowiskowych jest redukcja śladu węglowego i emisyjności obiektu. Działania ESG, prowadzone przez Manufakturę, są jednym z filarów strategii Manufaktury Dobrej Energii, wieloletniego planu działań skupionych na eko świadomości, lokalności i dbaniu o szeroko pojęty dobrostan psychiczno-fizyczny.
– Farma fotowoltaiczna na dachu galerii handlowej to największy element koncepcji Manufaktury Dobrej Energii, a także nasz wkład w ochronę środowiska naturalnego i obniżenie konsumpcji energii elektrycznej produkowanej z paliw kopalnych – tłumaczy Dariusz Jańczyk, Dyrektor ds. technicznych w Manufakturze. – Dzięki południowej ekspozycji, zapewniającej największe nasłonecznienie, moduły fotowoltaiczne mogą maksymalizować ilość wytworzonej energii – dodaje.
Dobowa produkcja energii sięga 45%, choć w szczytowych, krótkich momentach, podczas bardzo słonecznych dni może być to nawet 100% zapotrzebowania na energię części wspólnych budynku galerii handlowej.
Energia pozyskiwana z pracującej farmy fotowoltaicznej będzie używana m.in. do zasilania systemu klimatyzacji i wentylacji, produkcji wody lodowej do klimatyzacji czy zasilania schodów, wind i chodników ruchomych. Jednocześnie fotowoltaika pozwoli na w pełni bezemisyjne ładowania samochodów elektrycznych.
Manufaktura analizuje także dane dotyczące obniżania emisyjności obiektu, po 2 tygodniach działania farmy szacuje się, że średnia dobowa redukcja jest na poziomie prawie 1 t CO2, co równa się około 4400 km jazdy samochodem z silnikiem spalinowym lub ilości CO2 pochłanianego przez 70 drzew. To potwierdza, że inwestycja w odnawialne źródła energii była słuszną decyzją.
– Inwestycja ma ogromny potencjał i tak naprawdę jest bardzo rozwojowa. Już teraz myślimy o tym, by w perspektywie kilku lat ją rozbudować, a pozyskiwaną energię dostarczać także do innych budynków kompleksu. Zarządzając obiektem o tak wielkich możliwościach zawsze musimy myśleć o nowych inwestycjach z dużym wyprzedzeniem – dodaje Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury w Łodzi.
– Jesteśmy dumni, że Manufaktura wprowadza pionierskie rozwiązania w branży i realizuje działania z nurtu ESG z takim zaangażowaniem. To pierwszy, ważny krok na drodze do zmniejszenia śladu węglowego i energochłonności obiektu – celu, który wyznaczył właściciel Manufaktury, Union Investment. Z każdym rokiem coraz więcej przedsiębiorstw wprowadza do swojego biznesu działania na rzecz środowiska, dlatego niezwykle cieszy nas, że w branży retail to my wytyczamy kierunek zielonych zmian i mamy ogromne wsparcie zarówno ze strony właściciela, jak i zarządcy – podsumowuje Sławomir Murawski.
Wykonawcą inwestycji była łódzka firma Atum Energy.
Właścicielem Manufaktury jest Union Investment Real Estate GmbH – wiodąca międzynarodowa firma inwestycyjna specjalizująca się w otwartych funduszach nieruchomości dla inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Model biznesowy Union Investment bazuje na ponad 50 latach doświadczeń w branży nieruchomości oraz eksperckim know-how w zakresie zarządzania aktywami. Obecnie Union Investment zarządza aktywami o wartości 32 miliardów euro w ponad 840 nieruchomościach komercyjnych i mieszkalnych o łącznej powierzchni ok. 8,4 mln. mkw.
Zarządca Manufaktury
APSYS jest jednym z wiodących operatorów branży nieruchomości komercyjnych w Polsce i we Francji. Spółka realizuje działania w segmencie nieruchomości handlowych, projektach mixed-use, inwestycjach mieszkaniowych oraz w obszarze zarządzania powierzchniami biurowymi. Firma powstała w 1996 roku i działa jako inwestor, deweloper, agent ds. najmu, menadżer projektu oraz zarządca nieruchomości.
Wszystkie projekty realizowane są zgodnie z ideą „Making cities vibe” – ożywiania przestrzeni miejskiej, kreowania wyjątkowych doświadczeń oraz dbania o zrównoważony rozwój miast. Apsys Polska łączy profesjonalizm z szacunkiem do tradycji, historii miejsca, jego otoczenia oraz odpowiedzialnością społeczną i ekologiczną. Biorąc pod uwagę specyfikę danej lokalizacji, tworzy innowacyjne projekty „szyte na miarę”, w harmonii z miastem i potrzebami jego mieszkańców, uwzględniające specyfikę danego miejsca, kontekst społeczny oraz środowisko naturalne.
Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i specjalistycznej wiedzy wszystkie działania, niezależnie od wielkości i lokalizacji poszczególnych nieruchomości, są dopasowane do potrzeb klienta.
Do największych inwestycji firmy należą Manufaktura w Łodzi oraz Posnania w Poznaniu. APSYS Polska zarządza obecnie ponad 1 000 000 mkw. GLA w 23 obiektach handlowych zlokalizowanych w 18 największych miastach w kraju oraz biurowcem Arkada Business Park w Bydgoszczy i kompleksem biurowym React zlokalizowanym w centrum Łodzi. Apsys prowadzi także inwestycję mieszkaniową – Solea Mieszkania przy Wyścigach na warszawskim Mokotowie.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter